Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriSkrönor och berättelser

Regulatorhaveri Wärtsilä diesel

8 inlägg • Sida 1 av 1
Skrönor och berättelser om livet till havs och ombord på fartyg

Baikal bocken (trådstartaren)

#1 » 19:00:45, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det inte finns någon hågad får jag dra en berättelse som var för ca 15 år sedan under min sjötid.
Vi var på väg från Stockholm till Gdynia för att hämta kol. Utanför Västervik kl 22 skulle jag ta mig en liten kvällsdrink för att somna in efter ett kvällsarbete i datorn med reservdels inläggningen av penta delar.
Ut ur kylskåpet ramlade den halvfulla absoluten ut och sprack mot golvet
H-vete, ok det är ju oskattad sprit så det går ju ann. När denna tanke hade passerat skallen slocknade belysningen och larmet gick H-vete igen nu gäller det att inte trampa i glasskärvorna. Stby pentan startade och lyset återkom. Ner till maskin och knack på 1:e maskens hytt dörr.
Wärtsilän hade övervarvat mekaniskt. Vi återställde mekanismen och gjorde en start, maskinen övervarvade direkt och stoppade. Vi felsökte någon halvtimma fann inget annat än att det kunde vara regulatorn. Gjorde om en start till med koll på regulatorn och samma syntom igen.
Vinden var lätt ostlig och avståndet till land var stort.
Jag gick upp till skepparn för att underrätta och det hela slutade med att vi skulle ringa rederiinspektören kl 6. Vi kunde givetvis kört vidare utan regulator och penta drift på elen men Wärtsiläns livförsäkring finns då inte kvar som nödstopp och en regulator behövs vid manövrarna.
Wärtsiläs regulator gubbar i GBH sa att vi skulle trycka på några hävstänger under kåpan på regulatorn, om dessa var kärva så var det regulatorbyte som gällde.
Det hela slutade med att det kom helikopter, gubbe och utbytesregulator ut till oss. När vi lyft ur den gamla såg jag något som inte såg särskilt bra ut ,jag fick en skarp blick från regulatormannen med frågan, när var den uppe för kontroll,smörjning sist. Ingen aning för jag och maskinisten har bara varit här 5-6 månader, innan dess var fartyget utflaggat.
Detta med smörjningen av växeldrevet hade inget med kärvningen i toppen att göra.
Men du, sa jag till honom, om man borrar ett ca 8 mm hål här i stativet ner till kammaxeln så självsmörjer det ju sig självt med oljedimman som finns där under.
När den ny regulatorn kom på plats startade maskinen och vi gick till Visby med gubben och regulatorn.
Vid juletid kom det 3 st mindre maglite i fordral fråm Gbg. Strax efter kom det ett service letter om att det skulle borras ett 8 mm hål under regulatorn i en viss vinkel.
Antar att regulatorgubbarna fick en gratifikation av Wärtsilä.

Själv fick jag en gratifikation av SAAB då jag jobbade som flygtekniker i flygvapnet på 70 talets drakar. Det handlade då om att en orange lampa lyste då det inte stod rätt till med bränsleventilerna till fälltankarna.
Spaningsversionen hade 4 tankar så dom hade större problem om vilken tank som det krånglade med. Ventilerna i balkarna var inbyggda så man såg inte felet förren man tagit ner den felande tanken. Mitt förslag var att borra 2 st 10 mm hål i balkarna där ventilen satt och med ficklampa i ena hålet och ögat i andra se ventilens läge och därmed avgöra vilken man skulle ta ner för byte.
Tiden gick och en dag kom det telefon från en SAAB konstruktör och han ville prata lite om förslaget. Det blev 2 hål i varje bjälke och jag fick nog en veckolön extra i lönekuveret vill jag minnas.
Baikal bocken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:01, 30-11-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305



rallejohansson

#2 » 20:18:05, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Mycket intressant ! :thumme:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

bangt

#3 » 21:12:41, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ibland kan enkla metoder vara lösningen :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ErikPetersson

#4 » 23:18:59, 18-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra om. Min morbroder verkar gjort samma karriär som du fast han var inget vidare på att skruva så han fick köra istället :smile: först vid i flyget sen kört kol från Ringa med Wärtsilämaskin.


Fick du dit någon anordning som hindrade flaskorna från att trilla ut skåpet? :smile:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Baikal bocken (trådstartaren)

#5 » 23:06:36, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade fortsättningsvis bara 1 åt gången liggande i skåpet och då i dörrfacket där man annars ställer mjölkpaketen.

Var morbrodern verksam på F 17 ?

Hade en kille ombord från Aspö. Först som befälselev sedan som motorman. Såg sedimera att han var maskinist på något sv. fartyg.
Hans far hade varit flygare på F17. Ägde sedimera lotsutkiken på Aspö
och hade någon verksamhet där.

Det skall visst finnas en till militär flygtekniker som var på något västkustrederi.
Lönemässigt var det ren utnyttjning att tjäna försvaret som tekniker.
Jag är verkligen glad att jag kom därifrån långt innan man pensionerades.
Baikal bocken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:01, 30-11-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305

J.K Nilsson

#6 » 20:38:57, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baikal bocken skrev:Lönemässigt var det ren utnyttjning att tjäna försvaret som tekniker.
Jag är verkligen glad att jag kom därifrån långt innan man pensionerades.

Fast å andra sidan kan man ha väldigt hög timlön för det arbete man utför. Fanns ju en övning på 80-talet där teknikerna strejkade, en general på besök får förklarat att dom strejkar varvid generalen kliar sig i huvudet förundrad över hur lika en teknikerstrejk är lik teknikerarbete.

Och för övrigt överger jag själv den militära flygteknikerbanan i slutet av månaden för ett slipsnissejobb. :hurra:

J.K Nilsson
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

Baikal bocken (trådstartaren)

#7 » 21:19:09, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis. Hoppas du har flera år kvar till pensionen så du får en ordentlig tjänstepension (privata tjänstemän har högre % än andra fack ).
Jag var i norska rederier i ca 4 år och får ut 4000 sv kr netto /månad därifrån i dag
Tänk dig att du var kungligt anställd från 25- 60 = 35 år det skulle ge 35 tusen netto, de du.
Det fanns en del F 21:are jag minns men de är antagligen pensisar nu.
Baikal bocken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:01, 30-11-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305

J.K Nilsson

#8 » 22:06:34, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statligt slippsnissejobb i den stora människobyn och med min tur så lär jag ha 40 år kvar till pension. :vissla:

J.K Nilsson
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige


Återgå till Skrönor och berättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se