Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Det berömda "Hittefåret"

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygshaverier här

Klas Kraft (trådstartaren)

#1 » 19:22:14, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min andre maskinist kom och sa att luktade bränt i maskinrummet, och han tyckte det luktade mest om Gen 3, stopp på den och öppna luckan, vad hittade vi här?
Div smält isolering och en extra stickande lukt.....
Eftersom det var garanti på grejorna så var det bara att ringa Siemens och förklara läget.

Det hängde på tio cm att statorn hade fått lindas om, hade vi kört en halvtimme till så hade det nog varit kört, och statorn hade fåt plockas upp ur maskinrummet, typ 14 dar på varv, bränna upp däck och demontera en massa saker, köra en bra stund med tre generatorer och komma tillbaka till varvet för den omvända proseduren....

Nu skickade Siemens två man med rätt grejor så var det klart på några timmar istället..... det var nog tårta på Siemens kontoret den kvällen :mrgreen:

Gen data: 1800 KW 60 HZ Diesel : Cummins QSK 60 1980 KW@ 1800 Rpm

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



olle67

#2 » 19:28:59, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vakan haverietr bero på,tänkte mest på att de ju nya prylar......mkt trevlig tråd...
olle67
 

Klas Kraft (trådstartaren)

#3 » 19:33:16, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen en dårligt utförd pressning av kabeldojjan på bild 1,brände av och de andra kablarna fick ta mer last, blev varmt och spred sig längs kabeln, antagligen.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Holger

#4 » 20:08:43, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj! Vilka bilder!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dimorep

#5 » 20:13:37, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termografering i samband med drifttagning av ny / nyinkopplad utrustning (och därefter med jämna intervaller) kan ofta eleminera uppkomst av sådana skador!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#6 » 20:15:45, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte ut att vara pressade alls,


"trevliga" bilder :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Klas Kraft (trådstartaren)

#7 » 20:22:39, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Termografering i samband med drifttagning av ny / nyinkopplad utrustning (och därefter med jämna intervaller) kan ofta eleminera uppkomst av sådana skador!


Det roliga är att det gjordes vid factory test, samt vid comissioning ombord, men shit happens sex månader senare likväl, just termofoto ligger med ett års intervall, men jag tror att vi ändrade till sex månader efter detta..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

mimeck

#8 » 20:43:20, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Termografering i samband med drifttagning av ny / nyinkopplad utrustning (och därefter med jämna intervaller) kan ofta eleminera uppkomst av sådana skador!


Termografering var just vad jag tänkte på också...

Förklara för en stackars bonnadräng.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#9 » 20:45:09, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Förklara för en stackars bonnadräng.


Typ värmekamera.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

63an

#10 » 20:47:19, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kunna vara tennfyllda i anslutningsdonet men då är det ett satans göra att lirka dem på kardelerna! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Klas Kraft (trådstartaren)

#11 » 20:55:34, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser ett termofoto ut av säkringar, ett mycket bra hjälpmedel i maskinrummet, börjar bli vettiga prismässigt med..
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

63an

#12 » 20:59:55, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett oslagbart instrument "värmekamera" tänk gamla rörvärmeslingor som börjar läcka i betonggolv det syns direkt var!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Klas Kraft (trådstartaren)

#13 » 21:07:08, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ombord anväder vi värmekamera även i brand grupper, precis som brandkåren iland, klassning av isolering mm.mm.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till Haverier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se