Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Bärgning av stora fartyg

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygshaverier här

Holger (trådstartaren)

#1 » 10:03:34, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ju nu upplevt ett antal större haverier den senaste tiden, Italien, Korea ....

Hittade detta:
Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads22/az1398360557.jpg

Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads22/Tricolor+rig1398360570.gif

Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads22/azz1398360635.jpg

Sågar man verkligen upp skepp på detta sätt? Rätt igenom allt som finns i skeppet?
Jag ser bilar och traktorer i bilden ovan, men där är ju mycket annat i ett skepp.
Och järnspånet som produceras ... låter man det ligga kvar där på havsbottnen?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Henric Johansson

#2 » 17:38:37, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora fartyg låter man oftast ligga kvar. Bärgning sker bara om miljöaspekterna överväger, tex rysska kryssaren uppe i nordnorge, eller att vraket är trafikfarligt, påkörningsrisker.
Oftast räcker det att spränga uppstickande master mm.
Att såga ett vrak är ovanligt men användes bl.a. på kursk, rysska ubåten som sjönk på dykbara djupet 105 m.
Vår svenska kustbevakning är dock inte så duktiga när det kommer till miljösanering djupare än 40 m. Sveriges största vrak, skytteren utanför Lysekil , läcker tusentals liter olja varje år. Hon ligger på ca 70 m djup, strömt och djävligt tuff dykning.
Utanför Stockholm ligger mundogas, lastad med konc ammoniak, kustbevakningen hoppas på att lasten ska läcka ut. Men de har ingen koll. En teknisk dykare var nere och filmade för ca fem år sen, den stora tanken riskerade att flyta upp, banden som höll den var avrostade. Djup ca 65 m, dvs ganska enkel teknisk dykning .
Oftast bärgas vrak när politikerna kräver action. Se tex turerna kring Estonia. Hade kustbevakningen haft lite större kompetens för djupare dyk kunde kropparna kunnat bärgas direkt, nu blev det politisk röra istället.
HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Styrpulpetbåt 6m 150 hk

Bushnell

#3 » 17:58:31, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Estonia borde ha bärgats i sin helhet.
Vilket det finns och fanns tekniska förutsättningar för.
Ändå gjordes det inte på grund av det "estiska rådet".

I alla händelser måste det vara ett tufft jobb att ta reda på ett vrak eller en stor del av det som på fotot ovan, för bärgnings- och röjningspersonal och läkeripersonal.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Haverier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates