Sida 1 av 1

Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 10:03:34, 25-04-2014
av Holger
Vi har ju nu upplevt ett antal större haverier den senaste tiden, Italien, Korea ....

Hittade detta:
Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads22/az1398360557.jpg

Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads22/Tricolor+rig1398360570.gif

Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads22/azz1398360635.jpg

Sågar man verkligen upp skepp på detta sätt? Rätt igenom allt som finns i skeppet?
Jag ser bilar och traktorer i bilden ovan, men där är ju mycket annat i ett skepp.
Och järnspånet som produceras ... låter man det ligga kvar där på havsbottnen?

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 17:38:37, 25-04-2014
av Henric Johansson
Stora fartyg låter man oftast ligga kvar. Bärgning sker bara om miljöaspekterna överväger, tex rysska kryssaren uppe i nordnorge, eller att vraket är trafikfarligt, påkörningsrisker.
Oftast räcker det att spränga uppstickande master mm.
Att såga ett vrak är ovanligt men användes bl.a. på kursk, rysska ubåten som sjönk på dykbara djupet 105 m.
Vår svenska kustbevakning är dock inte så duktiga när det kommer till miljösanering djupare än 40 m. Sveriges största vrak, skytteren utanför Lysekil , läcker tusentals liter olja varje år. Hon ligger på ca 70 m djup, strömt och djävligt tuff dykning.
Utanför Stockholm ligger mundogas, lastad med konc ammoniak, kustbevakningen hoppas på att lasten ska läcka ut. Men de har ingen koll. En teknisk dykare var nere och filmade för ca fem år sen, den stora tanken riskerade att flyta upp, banden som höll den var avrostade. Djup ca 65 m, dvs ganska enkel teknisk dykning .
Oftast bärgas vrak när politikerna kräver action. Se tex turerna kring Estonia. Hade kustbevakningen haft lite större kompetens för djupare dyk kunde kropparna kunnat bärgas direkt, nu blev det politisk röra istället.
HJ

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 17:58:31, 25-04-2014
av Bushnell
Estonia borde ha bärgats i sin helhet.
Vilket det finns och fanns tekniska förutsättningar för.
Ändå gjordes det inte på grund av det "estiska rådet".

I alla händelser måste det vara ett tufft jobb att ta reda på ett vrak eller en stor del av det som på fotot ovan, för bärgnings- och röjningspersonal och läkeripersonal.

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 10:43:30, 14-04-2022
av dimmu

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 12:28:16, 14-04-2022
av nimbus
På viren är det påträdda rör med diamant utvändigt.

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 16:29:38, 14-04-2022
av Mattias Petterson
Ligger ett stort fartyg utanför ukraina. ..

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 18:20:13, 14-04-2022
av David, Luleå
Appropå såga.
Jobbade en sväng med en dyk/offshore firma. En av gubbarna hade varit i Panama och bärgat sjunkna fartyg i kanalen. Dessa sågades upp med ”kraftiga kedjor” som drogs fram och tillbaka av stora kranar.

Re: Bärgning av stora fartyg

InläggPostat: 12:31:58, 15-04-2022
av dimmu