Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Costa concordia

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fartygshaverier här

NiklasHellner (trådstartaren)

#1 » 19:07:10, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som vet hur det går med bärgningen?
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg



Rickard Tannheden

#2 » 21:07:00, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rickard Tannheden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:01, 09-04-2004
Ort: Roslagen Sverige
Sverige
Maskintyp: Grävlastare

Holger

#3 » 21:12:02, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet ska den bärgas till våren.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#4 » 21:15:28, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Thomas Frisk

#5 » 12:15:51, 26-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visar ganska bra händelseförloppet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 404917.ece
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

olle67

#6 » 12:38:18, 26-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den va nmkt bra gjord,men vilket arsle till Kapten....han e ju körd inom sjöfarten för alltid,vilket e tur...
olle67
 

Rille

#7 » 13:18:15, 26-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dem har en webkamera där också, varit där i stort sett sen olyckan inträffade. Men händer inte så mycket på plats.
Tänker dem repa den tro? Så länge den legat där har ju allt trä väl börjat ruttna och mycket vattenskador.
Vore det inte billigare att bara skära ner den på plats.
http://www.webbkameror.se/special/gigli ... _1_640.php
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Yanmar-man

#8 » 17:15:17, 12-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom ska rulla upp henne nästa vecka om väder och annat tillåter. Om allt går bra och de får upp henne rak så ska styrbords sida lagas (den som legat neråt) och så på med pontoner. Man räknar med att man ska få henne att flyta nästa sommar, sen bogseras hon bort fört upphuggning i torrdocka.

Syns kanske inte hur mycket arbete som lagts ned eller hur stort allting faktiskt är. Ungefär 100 dykare och 370 man ovan ytan har jobbat sen i våras. Det verkar som om bärgningen kommer att kosta mer än att bygga en ny båt. Allt detta pga myndigheterna kräver att hon ska tas bort i en bit för att bespara miljön en massa skit, inte bara olja utan allt annat halvruttet som finns i båten. Spaghettini lyckades ju lägga skutan i ett världsarvsområde...

Se mer här http://www.theparbucklingproject.com

Mer kameror http://www.giglionews.it/2010022440924/webcam/isola-del-giglio/webcam-traghetto-isola-del-giglio-porto-santo-stefano.html
Assumption is the mother of all fuck-ups
Yanmar-man
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:53, 09-08-2010
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#9 » 09:08:55, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu står hon på rätt köl:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2040 ... a-ratt-kol
Lite imponerande att det lyckades, faktiskt... :thumme:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Holger

#10 » 09:18:50, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Rille

#11 » 09:42:09, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att kameran på webkameror.se inte fungerar sen igår så man inte har kunnat se det.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#12 » 10:09:43, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket imponerande att lyckas rätta denna koloss, har ni sett hur lång den är filmad från land i upprätt läge! :uupps:

Men jag kan inte låta bli att tänka på vad som hänt om skiten sjunkit 200m längre ut?

Hade "stekar-Schettino" snortur efter sitt misslyckade försök till att stila eller lyckades han med något, eller var det förste styrman kanske? Jag menar 34 döda (eller hur många som nu fick plikta med livet) hade ju lätt kunnat bli 340 eller ännu mera på djupare vatten! :sad:

En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

v702

#13 » 13:02:25, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!

/Christer



Nåja... några av de värsta hände innan vi ens fanns till :cool:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W.

#14 » 13:09:13, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror väl lite på hur man definerar vad som är katastrof eller inte... Kanske var det någon "katastrof" som ledde till att människan kunde existera?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Yanmar-man

#15 » 22:15:45, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Mycket imponerande att lyckas rätta denna koloss, har ni sett hur lång den är filmad från land i upprätt läge! :uupps:

Men jag kan inte låta bli att tänka på vad som hänt om skiten sjunkit 200m längre ut?

Hade "stekar-Schettino" snortur efter sitt misslyckade försök till att stila eller lyckades han med något, eller var det förste styrman kanske? Jag menar 34 döda (eller hur många som nu fick plikta med livet) hade ju lätt kunnat bli 340 eller ännu mera på djupare vatten! :sad:

En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!

/Christer


Instämmer i hyllningskören. Man har tydligen satt sprätt på c:a 5,5 miljarder SEK så här långt och väntas tydligen bränna 1,5 miljard till och något måste man ju få för dom slantarna. Men visst är det en stor bedrift!

Stekarn och alla andra hade en j-a tur, klippan slog ett femtio meter långt hål i de vattentäta skotten där huvudställverk, drivmotorer och hydraulpumparna till rodret var lokaliserade. De översvämmades nästan omedelbart. Vid kollisionen sjönk farten från 16 knop till 8 knop! Allt detta finns att läsa i haverirapporten http://gcaptain.com/full-costa-concordia-investigation/

Inom femtio sekunder hade man förlorat både framdrivning och manövrerbarhet på rodret. Som lök på laxen funkade inte hjälpkärran då det var strul med kylningen till den så den stannade på övertemp efter 40s flera gånger.
Anledningen till att man hamnade på kanten var att rodret stod fullt styrbord i ett tidigare försök att manövrera undan och där blev det stående, därför åkte skutan en bit ut av farten, gjorde en gir på drygt 180 grader och drev sedan sakta med hjälp av strömmar och vindar tills den grundstötte där hon senare blev liggande.

Alla påståenden om att kaptenen eller någon annan styrde mot ön är alltså (ytterligare en) lögn.
Assumption is the mother of all fuck-ups
Yanmar-man
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:53, 09-08-2010
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Haverier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se