Sida 1 av 1

Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 13:40:16, 01-03-2013
av Thomas Frisk
Roderhaveri på Star Altair i Kinesiska Sjön

Redan på resan från Ykohama till Hong Kong kunde jag märka en mysko skälvning i skrovet som om vi kört på något, men det var omöjligt att lokalisera orsaken.
Vi anlände Hong Kong och låg där endast ett dygn till kinesbesättningens besvikelse.
Återigen till havs mot Singapore. De mystiska skälvningarna fortsatte. Jag frågade andra ombord om de kände något, men icke.
En lördag, gick jag som vanligt en runda till styrmaskinrummet, som var rent som ett dockskåp. Jag stod där en stund och beundrade Hastings-maskineriet som med små rörelser korrigerade kursen. Jag kollade manometrarna för hydrauloljetrycket då ser jag plötsligt hur nålen går upp till max, hydraulpumpen skriker och helt plötsligt släpper det, rodret rycker till och trycket återgår till det normala, båten skälver till. Jag står där en stund och kollar, nästa gång sker samma sak men nu löser elmotorn ut och den andra startar som står i reserv. Jag tar vevtelefonen och ringer bryggan och varskor att rodret sitter fast, men de fattar först inte vad jag menar. Nu löser även den andra motorn ut och där står jag med ett roder som fastnat 4 grader BB. Samråder med Bef, och vi kommer överens att åtminstone få rodret på 0 grader till att börja med. Under tiden saktar vi ner och stoppar i maskin. Jag tar med hela kinesgänget till styrmaskinrummet och med medhavda taljor och stroppar försöker vi få rodret till 0-läge, men det sitter som berget. Jag startar åter upp styrmaskineriet och med hjälp av det tillsammans med taljorna lyckas vi få rodret på 0 grader.
Havet ligger blankt tursamt nog, positionen är ungefär mitt i kinesiska sjön.
Nu börjar ett kommunicerande med Stockholm över kortvågen, när de till slut förstår vad det handlar om ska de försöka få tag i en bogserare som kan ta oss tillbaks till Hong Kong.
Dagarna går, Bef. försöker med att lägga ut ett fallrep på SB sida riggat med lastbommarna för att på så sätt försöka styra båten, men ger upp efter några försök.
Dagarna går och vi driver mot Vietnams kust.
Nu börjar man kunna skönja doften av djungel, en speciell doft som alla sjömän känt efter ett tag till havs då man närmar sig land. Kriget har inte avslutats ännu i Vietnam så det börjar kännas olustigt.
Men så en dag dyker det upp en bogserare från Manilla, inte en havsbogserare som man kunde vänta sig utan snarare en stor hamnbogserare med en massa barfotaflappar som ville ha cigaretter och sprit. Med det blev det dock inget, Bef. sade ifrån.
Man kunde skymta en Holländsk havsbogserare i horisonten, troligen väntandes på dåligt väder och att rycka in.
Bogseringen inleddes och det gick förvånansvärt bra, 4-5 knop kanske.

Väl i Hong Kong, in i en flytdocka. Jag passade på att ge större delen av maskinbesättningen ledigt till deras stora lycka, de var ju bosatta allihop där med familjer.
Morgonen efter första natten var det fullt med presenter framför hyttdörren, whiskey, fin konjak samt en stor aluminiumväska som jag sedan använde flitigt att smuggla i på hemresorna.

Nere i docken försökte varvsarbetarna att med en gigantisk domkraft (vattenfylld i stället för olja) trycka upp roderstocken. Domkraften hade långa spakar på ömse sidor där det hängde 6 -8 kineser och hoppade och ryckte, man kunde skönja att hela akterskeppet lyfte, till slut hoppade roderstocken upp 3-4 cm och så där fortsatte dom tills roderstocken var uppe.

Orsaken till haveriet var att de hade på varvet i Kobe ersatt pockenholzen med något slags modernt fibermaterial som uppenbarligen svällt. Materialet byttes ut och båten blev som den skulle igen.

Efter en vecka var vi till havs igen, några erfarenheter rikare av Hong Kongs nattliv, härligt ställe när man väl hade tid att gå iland.

InläggPostat: 14:16:11, 01-03-2013
av Gravelman
Härlig berättelse :grin:
Jag lägger till en länk till wikipedia för de som likt mig inte vet vad pockenholz är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pockenholz

// Mats

Sv: Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 14:34:37, 01-03-2013
av kimmen
Tack för en spännande berättelse

Har en liknande händelse av att byta material. Jag böt ut en mässing mutter till en trapetsgänga till en väl fungerande "plast" mutter, det fungerade ett tag innan muttern nöp till, blev stora problem för den handikappade som hade rullstolen i en låda på biltaket

Man böt muttern för att slippa smörja så ofta

Sv: Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 16:38:01, 01-03-2013
av ErikPetersson
Vi hade lite bök med ett roder på en bilbåt.
Fick länslarm i kofferdammen kring hjärtstocken. Länsade och bort med manlock och krångla sig ned till hjärtstocken. Det är viktigt att rodret sitter stadigt och det var därfør fullt med förstärkningar därinne.Genom trånga öppningar i spant och skott fick man åla sig fram och det tog några goda minuter att komma på plats. Där var det läck och sprutade in vatten när båten doppade häcken djup i sjön. Det visade sig att man bytt ut vanlig glander-fläta mot o.ringar. Det var trångt som innih*vete därinne men vi fick loss låsringen som höll o-ringarna på plats. De hade inte funat så bra utan de hade nötts ned en del. Det hängde dock nya o-ringar i snören ovanför tätningn så försten skar bara väck de gamla och tryckte ned den nya. Bara montera ihop igen allt frid och fröjd. Sen fick vi länslarm igen några dagar senare, det visade sig då varit "bättre beg" o-ringar som hängt kvar. Då beställde chiefen gammal hederlig glandertätning istället. "Jag tog dubbelt upp så har vi i reserv" sa han. 2:e gången vi var nede och öppnade tätningen så fick vi en fläta av chiefen. "Det skal gå åt 3,6 meter" förkunnade han glatt. (hjärstocken var lite över metern tjock) Det vara mkt riktigt nog till ett varv, men det kravdes 4 varv för att få korrekt ihopklämmning av tätningen! Så istället för 2 kit hade han beställt ett halvt kitt. Vi drog ihop det tilsammans med de 2 kassa o-ringarna så verkde det blir tillräckligt tätt sålänge iallafall. Sista bytet till rätt antatl tätningar slapp jag för vid det laget hade jag åkt hem. Det gjorde mig inget att jag gick miste om det då 2 gånger nede i det trånga mörka utrymmet räckte mer än väl :smile:

InläggPostat: 16:56:26, 01-03-2013
av Thomas Frisk
Erik, det där låter som någon Walleniusbåt, vilken då? Jag var Chief i Wallenius innan pensioneringen :bira:

Sv: Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 20:20:56, 01-03-2013
av ErikPetersson
Ja det stämmer bra det, Walleniusbåt. :thumme:

Fint ombord där :thumme:

Re: Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 20:24:05, 01-03-2013
av rospigg
Ohoj!

Tack för en bra och intressant historia :thumme:

Tänk ändå att moderna konstruktioner och material ibland är odugligt!!
Ändra aldrig på ett vinnande koncept, principen glandertätning som är rätt monterad har fungerat i långt mer än 100 år!!

Mvh Rospigg

Sv: Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 22:31:56, 02-03-2013
av Tomas S
Pockenholz är ett riktigt kul träslag. Jag har pysslat med det vid ett par tillfällen i mitt arbete som snickare. Bl a så använde vi det till linhjul när vi reconstruerade Confidansen vid Ulriksdals slott i Sthlm för ca 15 år sedan, och även Confidansen vid Kina slott, Drottningholm, allt enligt orginalet från 1700-talet. Träslaget är tungt, flyter inte, och mindre bitar förvaras med fördel i vattenbad för att inte spricka. det är underbart att svarva i eftersom det är så otroligt kompakt. Vid ett tillfälle köpte vi en stockbit, d ca 300mm, l ca 1000, för massa tusen pengar. Biten var ordentligt vaxad i ändarna för att skydda mot uttorkning. Av denna sågades skivor som jag svarvade till linhjul i hissmekanismen. Även småtrissorna som golvluckan rullar på är av detta material. Några axeltappar gjorde vi av samma material också. I o m att träslaget är så fett så så är det till stor del självsmörjande och även vattentåligt. Därutöver smordes extra med något annat som jag glömt vad det var.

Tomas S

InläggPostat: 08:40:27, 03-03-2013
av Thomas Frisk
Tomas S ; Intressant att se, ja pockenholz är ett underskattat material idag, det användes också med fördel i äldre ångmaskiner har någon berättat mig.
Det kan bli känsligt då man byter ut ett gammalt beprövat ämne mot något nytt påfund. :???:

InläggPostat: 10:28:16, 22-05-2013
av AcPower
Thomas Frisk skrev:Tomas S ; Intressant att se, ja pockenholz är ett underskattat material idag, det användes också med fördel i äldre ångmaskiner har någon berättat mig.
Det kan bli känsligt då man byter ut ett gammalt beprövat ämne mot något nytt påfund. :???:



pockenholz siter fortfarande i många vatengraftverk som turbin lager
Har mobilbearbetat axlar och monterat nya lager i samma matrial
frågade en gång hur länge det hade suttid där och fick till svar sedan den var ny byggd ca 1927 jag renoverade 1989 :)

InläggPostat: 17:57:58, 22-05-2013
av matts.boman
Tomas S - kul att höra din anknytning till Drottningholm.
Vi måste nog ha träffats på 80-talet kan jag ana.
Jag tjänstgjorde som inspicient på teatern från 1972-1993
och hade mycket kontakt med Byggnadsstyrelsens entreprenörer
på den tiden, bl.a Kalle Brun som också gjorde mycket jobb där.
Världen är liten!
/Matts

PS Kommer du ihåg Kurt Mattysek?

Re: Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

InläggPostat: 20:09:30, 27-12-2022
av BD
Uddevallavarvet byggde bl a tankern W Alton Jones. Den drabbades rätt snart efter leveransen av att propelleraxeln nöp i hylsan och fartyget fick bogseras till varv. Orsaken var att pockenholzribborna legat för kort tid i blöt. Pockenholzlagringar förekommer även för vattenturbiner.
Läraren vid Sjöbefälsskolan i Härnösand, Stanley Sernhag, berättade 1962 om hur en båt med havererat roder eller styrmaskin ändå kunde köras med full fart. Man hade riggat två lastbommar och wires till någon anordning att sänka i sjön. När man behövde styrbord roder sänktes styrbords vinsch resp omvänt.

https://digitaltmuseum.se/021015772865/ ... -bogsering