Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Kollision i Engelska kanalen 1968

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygshaverier här

Thomas Frisk (trådstartaren)

#1 » 10:48:56, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollisionen mellan MS Brasilia och MS Alfonso från Bilbao 1968.

Hemresa från USA's västkust hösten 1968 med MS Brasilia. Har precis duschat och fått på mig den nya flanellpyjamasen från Sears i Seattle, när det smäller till i bogen och strax senare en till smäll på BB sidan. Klockan är 08:32 och jag rusar ut i brädgången på bb sida men ser inget för det är tät dimma, fortsätter akterut där jag träffar på vår tyske svarvare/rep, han säger upprört att vi kolliderat med en annan båt. Jag noterar att det är rörelse på båtdäck sb sida. Eftersom jag förstår att någon eller några försöker få ut livbåten så väntar jag in den på sb brädgång. Jag har nämligen sb livbåts motor som ansvar.
När livbåten är på väg ner hoppar jag i och vevar som en galning för att få igång den sega Buhken, faktiskt startar den alldeles då livbåten når vattenytan.
Ser mig omkring och där är redan Öst, 3ma, ett par matroser samt en däckselev. Med Öst vid rodret (Jack M.) puttrar vi iväg i dimman. Imponerande att karln hittar i dimman som är så tät att det ekar som i ett rum.
Rätt vad det är ser vi aktern på en paragrafare som heter Alfonso. I sjön ligger en trälivbåt som håller på att lastas med resväskor, whiskeylådor och kanariefågelburar. Det verkar råda en viss panik för en del väskor och wiskeylådor hamnar i vattnet.
Det står gubbar på akterdäck och hytter med näven åt oss och skriker svordomar.
Vår 3Ma ( Honduras) skriker tillbaks att de ska hoppa i livbåten men det verkar vara viktigare med spritlådorna.
Rätt vad det är skriker däckseleven, fan hon sjunker ju, de som fortfarande är på väg ner på repstegen till livbåten hoppar ner i båten utom en som hamnar i vattnet. Vi ser hela akterskeppet resa på sig så att hela propellern och rodret blir synligt, sedan försvinner Alfonso ner i det svarta djupet med ett frustande och bubblande, några fat samt trasbalar flyter upp till ytan sedan är allt dödstyst, jag hann konstatera att radarn fortfarande roterade då den sjönk, märkligt.
Vi börjar leta efter mannen som hamnade i vattnet, besättningen hojtade att det inte var någon ide han var säkert drunknad. Vi gav oss dock inte utan cirklade runt och till slut ser vi en jacka liksom uppbåst med en hårtofs omgiven av vitt lödder !?, vi grabbade tag i mannen och slet upp honom i livbåten, däckseleven ville först pröva med mun mot mun metoden men avstod efter en blick på mannens mun, så vi tog till den gamla metoden och pumpade honom upp o ner med livremmen, det forsade vatten och skum ur munnen på honom och rätt var det var hostade karln till och började andas, ömsom hosta. Han klagade på ”malo cabeza” och inte undra på det , han måste ha varit utan syre flera minuter.
Vi förtöjde deras livbåt bakom vår och puttrade iväg till Brasilia, hur vi hittade dit vet nog bara Jack.
Grabbarna på däck slingade upp deras livbåt med 4 sba däckskran, medans vi hivade upp livbåten vår.
När vi var klar och jag var på väg ner från båtdäck, stötte jag på deras förmodade kapten som genomblöt yrade omkring i gångarna, förmodligen chockad, och hojtade capitan, capitan.
När jag kom ner till manskapsmässen hade hökarn ordnat någon slags varm soppa åt haveristerna, men de började tokdricka sin sprit i stället.
Våra 19,2 knop vid kollisionen blev säkert svåra att förklara senare vid sjöförklaringen. Vi som var i livbåten på räddningsaktionen blev inte kallade konstigt nog, kanske Öst, men det känner jag inte till.
Olyckan skedde i den södra delen av Engelska kanalen ett antal timmar från Rotterdam som var vårt ”port of call”.
Vraket var utmärkt på sjökortet senare noterade jag lång efteråt,
Morsan var orolig hörde jag, då jag ringde hem från sjömanskyrkan, för de hade sagt på radion att ”det svenska motorfartyget Brasilia hade kolliderat i engelska kanalen och att det ena fartyget sjönk”, men oklart vilket.
Skepparn Rudberg var inte glad och inte styrman på vakt heller, men vad som hände dem vet inte jag.
Jag hörde senare att rederiet vårt, var bra på att klara ut sådana här situationer.

Skadorna på vårat fartyg blev minimala, såg från kajen i Rotterdam att färgen bara blivit avskavd i bogen men det blev en skaplig bula i skrovet vid 4'ans bb lastrum i höjd med kylrummet.

F.d. :skriva2: 2Ma Frisk
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta



outback

#2 » 11:04:53, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra skrivet och spännande berättelse :)
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT


Återgå till Haverier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se