Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Intressant film om Titanic

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera fartyg här

MN

#31 » 06:39:02, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycko Mikiasson skrev:Fartyget Estonia var inte byggd för att klara de speciella förhållandet i finska viken. Bogvisiret klarar inte krabbsjö (Vet inte vad termen innebär riktigt) Men vågorna blir höga och skarpa och fullkomligt hamrar sönder lås och öglor. Det leder till material utmatning. Det finns en annan färjetyp som klarar den här misshandeln bättre det är dom som har bogportar i stället. Dom fungerar så att ju högre tryck dom utsätts för desto tätare sluts portarna åt.


Byggd av ett tyskt varv för Viking line och inte avsett för Östersjötrafik?
M
"En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem"

MF35, MF203, MF 135/Trima 800, BM800, BM V70, BM 262C, Corvette C4, Puch Dakota + Alabama
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


QV_

#32 » 07:58:10, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utställningen är i Örebro om ni nu har missat det http://www.titanicorebro.se/
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

BM425

#33 » 07:59:57, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från Dagens Nyheter

PUBLICERAD 2014-12-12
Bogporten på färjan m/s ”Visby” fick allvarliga skador i hårt väder på Östersjön på onsdagen. Fartyget har nu tagits ur trafik och tvingas till varv i Landskrona för reparation.

end

Olyckor kommer att hända i framtiden också....
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Det omöjliga fixar en maskinist på en kväll.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Tycko Mikiasson

#34 » 14:47:03, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kuriosa i sammanhanget. Jag har en dröm att åka till White Swan Hotel, Alnwick Northumberland, England. Det hotellet har interiör från RMS Olympic. Det vore värt att se. Annars vore en resa till Long beach Kalifornien och RMS Queen Mary. Som också har en mycket pompös inredning. Dock är det fartyget av senare snitt sjösattes 1934.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Lars-Peter D

#35 » 20:10:11, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viking Sally sedermera Estonia, hade en speciell, rent av dum, konstruktion bogvisir/bilramp. Bilrampen var så lång, att en låda måste byggas "på bogvisiret". När bogvisirets låsningar och gångjärn gav vika, blev bogvisiret hängandes på bilrampen, tack vare lådan. Eftersom bilrampen var konstruerad att mera tåla tryck utifrån, än "drag utåt", blev allting fel. Det delvis vattenfyllda fackverket i visir + visirets egen tyngd betyder att stora krafter arbetade på att dra ut/ner bilrampen. När bilrampens låsningar och lyftkolvar ger vika, ramlar bilrampen upp. När rampen faller ner, faller ochså bogvisiret av rampen. Nu förblir bilrampen öppen. (Om bilrampen öppnar fullt, blir den riktad snett nedåt ca 15 grader, varvid redan fartygets framfart kommer att skopa in vatten, för att inte tala om vad vågorna för med sig.... Ett öppet hål på 6 x 6 meter släpper in enorma mängder vatten, även om fartyget bara hålls mot vågorna, utan att göra nämnvärd fart framåt.) Som Tycko har nämnt så har var och en, möjlighet att testa (bakplåt med högre kanter och vatten på) vad fria vätskeytor ställer till med. Vill minnas att något vittnesmål sade: "Kändes som om fartyget satte sig på aktern". Betyder i så fall att det rörde sig om enorma mängder vatten på bildäcket.

Den första tanken vid besök på bryggan var: Skolådan (utbyggnaden framför bryggan med hytter) förhindrade effektivt att något av fördäcket kunde ses. Det som syntes från bryggan var knoppen på gösstaken i fören (Knoppen på lilla flaggstången längst fram i fören)... Så, från bryggan fanns ingen chans att se någon rörelse i visiret ...... Fanns en panel med indikeringslampor som berättade hur det stod till med låsningarna för "portarna", men den torde ha varit litet knepigt placerad.

Jutta Rabe vill jag minnas att skrev att besättningen hade försökt täta runt förliga bilrampen med madrasser och sängkläder....... Hur fan det skulle gå till....? Självbevarelsedriften borde ju säga att det är dags att få bryggnissarna att sakta ner? Däremot var det förligaste utrymmet i center-casingen linne och madrass-förråd... så det är tänkbart att "sjöberg" gjort en liten visit och omplacerat innehållet i detta förråd?

Som tidigare har berättats, sä är det sektionerade "vattentäta" utrymmet, på denna typ av Ro-Ro/Passagerarfärjor, utrymmen under huvud-bildäck. Stiger det vatten på bildäck står i princip hela center-casingen (trapp-huset mitt i fartyget, med öppen. Finns 12? lätta skjutdörrar med tvivelaktig funktion, samt 4 hissar, proviantlucka bildäck akterut mm. "hål".)

För min del finns misstanken om att: Besättningen var inte på det klara med vilka brister bogvisiret ger ett fartyg. Man stångade på i sjön med nära full fart, 17 knop, trots att både Siljas och Vikings fartyg hade reducerat farten till 10-11 knop. Ett fartyg som är 156 m långt, rider inte "på vågorna" utan går rätt genom vågorna i östersjön, som är av den korta branta typen pga det ringa vattendjupet. Finns det då tillstymmelse till glapp eller skador, i bogvisirets konstruktion, kommer dessa att snabbt förvärras/haverera... Om man dessutom felaktigt intalade sig att: Har ett stort starkt fartyg och tidtabellen skall hållas, oberoende av väder och vind så är ekvationen för katastrofen ett faktum. http://www.faktaomfartyg.se/viking_sally_1980_b_2.htm På bilden avgränsar den blå "bottenfärgen" det som är vattentätt/sektionerat. Tar inte i beaktandet möjligheten att vattnet kommer via bildäcket........

För min del är största frågetecknet, i vilket skede som det blev tillåtet för fartyget att trafikera öppna havet..... Fartyget var byggt för linjen Åbo-Mariehamn-Stockholm, vilket då räknades som "innomskärs" då Ålands hav avverkades på tillräckligt kort tid.... Helsingfors-Stockholm var till havs hela vägen Gustavssvärd till Söderarm eller Sandhamn.......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

igelkottar

#36 » 09:56:06, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Lars-Peter D :bira: :bira:
Bild
/Lillen

"Att vara medveten om att man inte känner
till fakta är ett stort steg mot kunskap."
Benjamin Disraeli, brittiskt politiker.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

MN

#37 » 12:18:59, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det olika klassningar för Östersjötrafik???
MN
"En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem"

MF35, MF203, MF 135/Trima 800, BM800, BM V70, BM 262C, Corvette C4, Puch Dakota + Alabama
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tycko Mikiasson

#38 » 12:55:47, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så hemskt mycket för din eminenta beskrivning av fartygets konstruktion Lars-Peter D. Jag har bara dom dom enklaste grundkunskaperna om fartyg. Men är intresserad över hur katastrofer hela tiden kan inträffa. Och om hur över 100 åriga fartyg kan vara säkrare än dagens top of the line konstruktioner. Som kräver barlasttankar och pumpar för att hålla stabiliteten. Jag ska när jag kan samla ihop mig själv lägga fram mina teorier om Titanic och Olympics syster fartyg HMHS Britanic. Som radikalt konstruerades om efter Titanic katastrofen. Bland annat höjdes dom vattentäta skotten dävertarna byggdes om för att ta fler livbåtar. Omkonstruktion av expansionsfogen som där mest troligt Titanic bröts itu av den stora påfrestning fartyget utsattes för.

1 person gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Lars-Peter D

#39 » 09:15:34, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På MN.s fråga om Östersjötrafik: Det finns olika trafikområden i hela världen, med nationella och internationella bestämmelser. Dessa bestämmelser "lever" hela tiden. Här ett utdrag av benämningar som används av nordiska länder : https://sv.wikipedia.org/wiki/Fartomr%C3%A5de (Områdena är i princip blyerts-sträck på kartan. Både form, antal och sträckning har ändrats mycket. Sedan 1975 har det skett många förändringar....)

För den intresserade finns haverirapporten för Estonia. Brukar gå att låna på de flesta bibliotek. MS ESTONIA Svensk översättning ISBN 91-38-31458-4
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#40 » 18:00:26, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här syns den olycksaliga konstruktionen.... http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/page13.html Enda låsningarna finns på var sida + gångjärnen i ändarna på bommarna. Mellan bommarna lådan, i vilken bilrampen gick upp. De s.k. atlantlåsen torde inte ha använts? Blir en hel del krafter när vågorna är nästan lika höga som fördäcket och farten 17 knop. Fixar nog dessa låsningar fort. Dessutom är inte visiret vattentätt. Risken finns att vattnet har fyltls på snabbare än det hinner rinna ut, från utrymmet mellan visir och bilramp. Ännu en extra belastning.......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Patrik440

#41 » 18:16:49, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:https://www.youtube.com/watch?v=fHmgF4ibmuk
Mycket intressant film även med lite bakgrundsfakta om systerbåten(-båtarna).
Spännande konstruktioner!


Hörde att ett norskt team nyligen varit nere och filmat vid Titanic och de gjorde den fantastiska upptäckten
att swimingpoolen fortfarande var full av vatten efter över hundra år på havsbotten...



:vissla:



:) / Patrik

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Holger (trådstartaren)

#42 » 18:41:03, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr löser bakterier upp fartyget, man beräknar att inget finns kvar om 20 år.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Peter D

#43 » 15:27:38, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En video som beskriver händelseförloppet för Estonia bra. Man bör komma ihåg att vattenmassor som väller in kommer att flytta lasten med fart.... Risken är då stor att dörrar i center-casingen demolerats till oigenkännlighet, vilket då betyder att vattnet slipper ner i utrymmen under bildäck.

Egentligen sjunker både Titanic och Estonia enligt samma förlopp, dock med den skillnaden att revan i Titanic släppte in vatten långsammare än Estonias ca 36 m3 gap som svalde vatten snabbt. På Titanic förlorades flytkraften i fören med påföljden att de vattentäta sektionernas höjd inte räckte till, utan vatten börjar fylla dem uppifrån en och en, tills fartygets hela flytkraft går förlorad och fartyget sjunker. För varje sektion som fylls ökar sjunkhastigheten. Estonia vattentäta sektioner fylls snabbt via bildäck/center-casingen. Trapphusen går ju från lägsta däck till högsta däck i båda fallen, utan några som helst hinder på vägen. Estonia kantrar (ca 120 grader?), varvid vatten tränger in genom "varje hål" dörr, ventiler (fönster) och luft-schakt sjunker sedan snabbt. Alla utrymmen under bildäck fylls inte med vatten, finns så mycket flytkraft att fartyget mer eller mindre går ner avigt. https://www.youtube.com/watch?v=IyqlkWZL0ZI
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates