Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

334 inlägg • Sida 9 av 23
Diskutera fartyg här

63an

#121 » 21:12:06, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den så modern att du kan trimma proppvinkeln eller är den så baktung att den inte kan lyfta?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Janson1 (trådstartaren)

#122 » 21:34:42, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Propellervinkeln har bara fem-sex fasta lägen via en genomgående bult. Däremot har den två trimplan som skall kunna justeras var för sig, men nåt mår nog inte bra där då en 10 amperes säkring går efter tre sekunder, förmodligen bara en felkoppling? Oavsett så blir det ett av vinterjobben.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

doc2

#123 » 23:14:54, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det saknas en hel del då motorn inte på något sett "varvade ut"?....

.....Propellervinkeln har bara fem-sex fasta lägen via en genomgående bult.


Har du provat att minska propellervinkeln? Är rätt känslig detta med förhållande propellerstigning vs motorns effektkurva. Om stigningen är för stort kommer ju motorn aldrig upp i sitt maximala effektområde. Har för mig att man dimensionerar skruven så att motorn just varvar upp till sin maxeffekt i bästa fallet.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Janson1 (trådstartaren)

#124 » 01:03:15, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att undvika förvirringar: Jag kan ställa vinkeln på själva drevet i förhållande till båten i några fasta steg, däremot kan jag inte ställa propellerstigningen, sk stigvinkeln, den är fast. Den ända jag kan göra där är att byta till en annan propeller.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

63an

#125 » 07:28:15, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS: Det är vad jag också gissar :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#126 » 08:25:57, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se så blir antingen motorn eller dess olja varm när jag kör, den är under 40 grader hela tiden. Borde det inte sitta en termostat någonstans?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ph7

#127 » 09:44:13, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har väl suttit en bensinare i den tidigare så max vrid borde infinna sig vid lägre varv
Hade en formel för propellerdimensionering på 70-talet men hittar den naturligtvis inte men det finns ju internet
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

doc2

#128 » 14:43:16, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:För att undvika förvirringar: Jag kan ställa vinkeln på själva drevet i förhållande till båten i några fasta steg, däremot kan jag inte ställa propellerstigningen


Ahhh, erkänner min förvirring.
Kan även vara värt att laborera med drevets vinkel. Kan ge förbluffande effekter ibland. Ett annat alternativ är ju att förflytta ballasten (barnen) mellan aktern och fören och utvärdera resultatet därav. Hade en gammalt styrpulpet med ännu äldre 2t som inte kom upp i plan/fart/varv utan lite omflytt av passagerare. Väl uppe i plan varvade motorn ut och båten gick som ett skott.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

63an

#129 » 15:49:59, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de sötvatten eller havsvatten kylning? Ralle hade visserligen P/S kyl men de berodde läckage i limpan :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#130 » 19:28:33, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, vi har laborerat med ungarnas positioner och det hjälper. Motorn har vatten/glycol och kyls sedan via en värmeväxlare och sjövatten.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#131 » 20:40:18, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är värmeväxlare och vatten/glykol i motorn, så borde det finnas en termostat som håller "normal" temperatur uppåt 80-90 grader på motorn.
På sjövattenkylda motorer händer det att man avsiktligt låter dem gå med lägre temperatur, antingen helt utan termostat eller med en termostat som öppnar vid kanske 40-45 grader, för att minska problemen med pannsten i kylmanteln. Framför allt om det rör sig om en båt som ska gå i bräckt eller salt vatten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#132 » 21:52:46, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att termostaten är väck... Jag vet inte om det är lönt att hälla ut glykolen och montera en termostat?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#133 » 22:42:13, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jo, vi har laborerat med ungarnas positioner och det hjälper.

Gick den snabbast med dem på land eller?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#134 » 06:58:35, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis då dom ramlat i gick båten som snabbast...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#135 » 08:11:46, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det dra ihop sig för att hitta en lämplig motorkandidat... Det får nog bli en pd-diesel i alla fall. Det finns nya färdiga avgaslimpor att köpa till dom men det verkar inte finnas till min sista CR-diesel, dom är helt annorlunda i avgasportarna gentemot alla tidigare generationer. Denna gång skall turbon vara kvar! Ett laddluftkyl är ganska enkelt att göra med två olika stora rör som sedan inkommande kylvatten går igenom (ko axialt). Turbon, den passar ganska bra att kleta på längst fram/bak på limpan då den har valbart avgasutsläpp, (om jag förstår rätt så kommer det inte ut nåt vatten i avgasporten på själva limpan?) Men är det normalt sett en vattenmantel runt turbons avgasdel, eller är den bara strålvärmeskyddad? Håller det att kyla turbon med vatten, man kanske aldrig låter den bli speciellt varm?
En annan anledning till pd-diesel är att den är någorlunda utprovad i min traktor så nu finns både hård och mjukvara ganska färdigt för att "trycka in" i båten. Och, kommer motorn upp i +100 hkr så räcker det nog ganska långt oavsett. (den sista lär vara på 140 hkr i originalutförandet)

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se