Nu börjar det dra ihop sig för att hitta en lämplig motorkandidat... Det får nog bli en pd-diesel i alla fall. Det finns nya färdiga avgaslimpor att köpa till dom men det verkar inte finnas till min sista CR-diesel, dom är helt annorlunda i avgasportarna gentemot alla tidigare generationer. Denna gång skall turbon vara kvar! Ett laddluftkyl är ganska enkelt att göra med två olika stora rör som sedan inkommande kylvatten går igenom (ko axialt). Turbon, den passar ganska bra att kleta på längst fram/bak på limpan då den har valbart avgasutsläpp, (om jag förstår rätt så kommer det inte ut nåt vatten i avgasporten på själva limpan?) Men är det normalt sett en vattenmantel runt turbons avgasdel, eller är den bara strålvärmeskyddad? Håller det att kyla turbon med vatten, man kanske aldrig låter den bli speciellt varm?
En annan anledning till pd-diesel är att den är någorlunda utprovad i min
traktor så nu finns både hård och mjukvara ganska färdigt för att "trycka in" i båten. Och, kommer motorn upp i +100 hkr så räcker det nog ganska långt oavsett. (den sista lär vara på 140 hkr i originalutförandet)