Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

160 inlägg • Sida 11 av 11
Diskutera fartyg här

joakim72

#151 » 09:14:42, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hållkrets med hjälp av datorn. Enkelt och används nästan överallt.
joakim72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#152 » 09:19:03, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joakim72, menar du att man sätter ett relä som NANO:n sen driver x tid efter det att tändningen är avslagen? (Så den stänger av sig själv sedan)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Janson1 (trådstartaren)

#153 » 09:38:14, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl tillägga också. På min ECU så vill jag göra den totalt spänningslös med tändningsnyckeln, jag tror vissa bilar alltid har ECU:n spänningssatt och sen låter nyckeln ge klarsignal. Jag vill nog att alltid kunna ha sista ordet vid avstängning... Så ett relä för detta är ju en möjlighet. Sen så återanvänder jag ju en av mina kretskort för ECU med ett fast antal anslutningar och förberedda funktioner. Jag ser att det finns två ben från NANO:n kvar som går att nyttja, bägge klarar dessutom PWM och framdragna till en D-sub via filter och div skydd.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

joakim72

#154 » 16:59:38, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Joakim72, menar du att man sätter ett relä som NANO:n sen driver x tid efter det att tändningen är avslagen? (Så den stänger av sig själv sedan)

Ganska precis så.
joakim72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

ph7

#155 » 00:29:39, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske kan använda huvudbrytarn som radioläge, eller generatorn, eller oljetrycket...
Keep it simple är tre trevliga ord
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Janson1 (trådstartaren)

#156 » 11:09:48, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar inte använda just huvudbrytaren som nödstopp då generatorn förmodligen fortsätter ge spänning till motorn så den fortsätter att gå. Men låta generatorn ge ström till just bara spjällmotorn med en biffig kondensator så spjället garanterat förblir stängt tills motorn är still?
Annars håller jag med, allt skall göras enkelt där det går...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Towil

#157 » 11:48:42, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kan ju göra så att nanon kan stänga av sig själv.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#158 » 11:58:44, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Eller stänger av efter fördröjning.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#159 » 12:32:00, 24-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Eller stänger av efter fördröjning" är väl det jag tänkt mig passa bäst. Ang göra en "hot" avstängning har jag egentligen redan färdigt i ECU (Swapfunktionen mellan A och B.)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Janson1 (trådstartaren)

#160 » 09:39:59, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en del har hänt sen julafton. Jag har spikat fast motorn på en pall och byggt färdigt hårdvaran på ECU:n och sen kopplat in bränsle och el. Den är körd på startmotor och man kunde höra att det saknades komp på ett par cylindrar som nästan direkt blev bra efter några varv, så där finns det hopp. Den nya vevaxelgivaren kom också i mellandagarna så den är provmonterad. Det som är kvar: Slipa bort dom "onödiga" tänderna på kamaxeldrevet till kamgivaren. ECU-A går men ej ECU-B, funnit ut att jag glömt vevaxelsignal då en liten bygel saknas...(Den är från början gjord för två vevaxelgivare, men har man bara en så måste man parallellkoppla givetvis...) Ja det börjar närma sig för en provstart (försök i alla fall)

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates