Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

179 inlägg • Sida 12 av 12
Diskutera fartyg här

Towil

#166 » 12:32:03, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du testat spjället med riktig variabel DC.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#167 » 16:47:10, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jadå, det funkar bättre med PWM än DC-styrning, PWM ger lite mer exaktare reglering även om det saknas mycket för att kallas exakt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Towil

#168 » 18:44:28, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen funktionsgenreator som du kan köra PWM med olika frekvens på?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#169 » 19:19:29, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tyvärr...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Towil

#170 » 19:24:07, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Test PWM med STM32 :idee3:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#171 » 20:40:48, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, varför inte! Problemet är nog bara att det finns nog ingen PWM-frekvens som fungerar. "Slacket" eller hysteresen är ca 50% så det är nog dödfött från början. Hur dresserar man en STM32 för detta?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Towil

#172 » 21:29:53, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på hur mycket du kommer ihåg av STM32
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#173 » 22:52:18, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog en genväg och gjorde en sketch till UNO istället. Med pot 1 så ställer man frekvensen mellan 100 och 10000 hz och med pot 2 så ställer man pulskvoten mellan 0 och 255. Den fungerar bra förutom att en del frekvenser ger interferens och det hörs lite på spjällmotorn när man hamnar precis på en interferensfrekvens... Men, spjällmotorn är precis lika bra/dålig på alla frekvenser så det är inget bra utgångsläge. Om jag nu vill behålla spjällmotorn så behöver jag en återkoppling via tex en analogingång som sen styr pwm + eller - för att behålla börvärdet.
edit: det kanske inte heter pulskvot utan bara pulsbredd?
Senast redigerad av Janson1 23:09:34, 08-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Janson1 (trådstartaren)

#174 » 23:08:29, 08-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sketchen också om det är någon annan som vill prova...
Kod: Markera allt
// Ett litet hjälpprogram med dels variabel frekvens och variabel PWM
// 100 till 10000 hz 0-255 i PWM
#include <PWM.h>

int motor = 9;                // motorpinne OBS: det verkar vara den ända fungerande pinnen?
int pwm;                      // pwm-variabel
int hz1;                      // hertz-variabel
unsigned long hz;             // frekvensen
void setup()
{
 InitTimersSafe();            // vet ej
}

void loop()
{
  bool success = SetPinFrequencySafe(motor, hz); // vet ej
  pwm = analogRead(A0)>>2;    // läser av pot 1 0-255
  hz1 = analogRead (A1);      // läser av pot 2 0-1024
  hz = map(hz1,0,1024,100,10000); // mapar om 0-1024 till 100-10000 hz
  pwmWrite(motor, pwm);      // styr ut det på utgångspinnen.
}
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

joakim72

#175 » 08:34:19, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar in med en fundering om spjället: Kan dett ha att göra med egr? PSA använder spjället till det i allafall.
joakim72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#176 » 08:41:23, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Dels för att ge ett kontrollerat undertryck i insugningsröret så man får mer koll på hur mycket EGR motorn suger i sig. Och dels för att se till att motorn inte suger i sig onödigt mycket kalluft vid lätt belastning, så den har en chans att komma upp i arbetstemperatur inom rimlig tid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#177 » 21:43:46, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall så tänkte jag bara ha spjällhuset till dels en mjuk avstängning och dels en luftbegränsare på lägsta tomgång, mest för att spjället redan sitter på plats. Men jag tror jag får skippa detta spjäll???
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Towil

#178 » 21:52:10, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundering, i verkstadsmanuler bukar det felsöknings info som kan ge lertrådar hur en sak fungerar. Kollat i någon sådan för en bil som har denna motor?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#179 » 22:05:21, 09-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå. Det finns flera SSP som behandlar detta. Från början så är detta spjällhus för dels avgasåterföringen skall fungera och dels för mjukstopp. Det finns (fanns) inbyggd elektronik i spjällhuset som man styr via ECU:n, så den har dels +- och dels bussignalkablar. Jag tror ECU.n ger ett värde till spjället sen så fixar spjället läget som motsvarar värdet. Jag bestämde mig för koppla bort dess inbyggda elektronik och köra den från Arduino:n direkt i stället. Nu när jag konstaterat att vanlig PWM inte räcker så funderar jag på att antingen skita i spjället eller koppla in den integrerade potentiometern, det finns kablar över i härvan för detta. Mest lutar det nog åt att helt enkelt skippa spjällhuset...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates