Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

LNG naturgasbränsle på fartyg -nya svaveldirektiv 2015

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartyg här

Ostjohan (trådstartaren)

#1 » 02:00:22, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte dra upp ett ämne som är högaktuellt för den marina handelstrafiken i Östersjön nu under det pågående året.

Nya svaveldirektiv för all fartygstrafik inom Östersjön träder i kraft 2015, tjockoljan ska bytas till bränsle med lägre svavelhalt...,tex.vanlig diesel, vilket fördyrar trafiken rejält.

Ett annat alternativ är att byta drivmedel helt och hållet. Viking Grace är ett flytande exempel på att färjetrafik kan upprätthållas med naturgas (LNG) som ett framtida drivmedel.


För att få lite referensvärden, hur många liter tung brännolja tror ni en Finlandsfärja med lite på 30 000hk förbrukar/dygn på resa mellan Stockholm och Åbo ?

Gissa friskt! :klia:
Ett uppstått haveri..., -ett tecken på bristande underhåll!
Användarvisningsbild
Ostjohan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:15, 27-03-2004
Ort: Västerskogen
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Doosan dx235LCR
JCB JS210LC
Hyundai R120W
Volvo BM 5350 6x6 dumper
John Deere 7710
Valtra 6400 skördare
Sandvik EH120 väghyvel
IH McCormick 634
IH McCormick 414
IH McCormick 275
Grålle diesel
Fiat 650-2 halvbandare
Sisu Sk 210
20m stålbåt + pråm



Henric Johansson

#2 » 02:09:58, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar på runt 7 ton/ timme.

Runt 12 ton/ Tim på full fart.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Trondos

#3 » 12:01:46, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

30000 hk = 22000 kW -> antar at de ikke går på full spik -> 80% last blir 17600 kW, motorene bruker kanskje 0,19 kg/kwH -> 3350 kg/time, 80 tonn i døgnet.
På full fart ca 100 tonn i døgnet.
Nå tar vel reisen under et døgn?
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se