Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Startmotor till Varpbåt med BM 1052

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fartyg här

eplabi (trådstartaren)

#1 » 14:10:14, 01-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste få igång min gamla varpbåt och söker med ljus och lykta efter denna startmotor eller tips om annan startmotor som passar. Motorn är den marina varianten av Viktor 230 (den heter alltså 1052 och går åt "fel håll"). Huvudmotor Typ: 1052-11357-S1266 och Tillv.nr 10737-1652 (slutet av femtitalet). Hoppas ni kan hjälpa mig eller tipsa om nån som kan ha en liggande.
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#2 » 16:31:36, 01-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i landet befinner du dig?
ucp.php?i=2181

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#3 » 16:51:29, 01-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kvar den gamla startmotorn så kan den gå att reparera hos någon bil-elverkstad.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

eplabi (trådstartaren)

#4 » 23:15:45, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Var i landet befinner du dig?
ucp.php?i=2181

Tack för påminnelsen! Luleå är orten. Att laga den gamla är inget alternativ i detta läge (ej komplett samt tidsbrist). Har fixat vev men gamla ägaren har behagat montera vattenpumpen i vägen för vevfästet och kedjorna. Fattar inte varför han inte har haft kvar originalvattenpumpen som sitter bak vid backslaget... Sen har han dessutom dragit ut avgasröret ner under vattnet från mittersta grenröret istället för via en limpa som normalt sitter monterad. Trodde jag skulle komma vidare när jag fick tag i veven men nu måste jag tydligen hitta vattenpump och limpa också... Sliter mitt hår. Får inte tag i förra ägaren heller för att fråga varför han valt denna konstruktion.
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

Maskinreparatören

#5 » 18:12:28, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det den lilla impellerpumpen som ska sitta strax ovan styrbords aktre motorfäste, och som drivs via en remskiva/kraftuttag vid transmissionskåpan du vill ha tag på? Och original gjutjärnslimpa med termostathus? Jag kan ev ha de grejerna kvar i min ena båt sedan jag byggde om till sötvattenkylning, kan kolla detta om du vill? Startmotor går att ordna, vet inte om du är samma kille som mejlat mig om en startmotor?
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

eplabi (trådstartaren)

#6 » 21:30:20, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått tag i impellerpumpen och tänkte strunta i limpan och köra torra avgaser. Bild på kylpumpsmontaget på min maskin
samt en bild på hur det ser ut på en annan likadan motor i samma vy.
Bild


Bild

Vet inte om vi diskuterat startmotor (har pratat med flera) men har du en lösning är jag intresserad.
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

eplabi (trådstartaren)

#7 » 21:34:07, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen lodrätt över svänhjulet misstänker jag är från traktorvarianten. Det är väl därför veven till marinvarianten inte ryms (?). Nu är bara frågan var jag drar in vattnet när jag väljer att köra utan limpa. Nån som har ett enkelt svar på detta? Det sitter en elektrisk pump på skrovintaget också. Räcker det inte med impellerpumpen för att få vatten till motorn?
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

Maskinreparatören

#8 » 21:40:47, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bakkant längst ner på motorblockets högra sida ska ingående vatten in. Där din pump sitter idag lägger du en täckbricka, utgående kylvatten ska passera termostathuset du har idag. Kör du torra avgaser så kan kanske elpumpen fixa jobbet beroende på flödet på pumpen.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

eplabi (trådstartaren)

#9 » 21:57:24, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det som jag misstänkte. Tack för att du klargjorde detta. Vad är den andra anslutningen brevid impellerpumpen? (se bild).

Föregående ägare måste ju gått bet på att hitta impellerpumpen helt enkelt. Jag har ett till vattenintag (ser ut som en sil) på andra sidan båten med en likadan elmotor. Den slangen vet jag inte var den anslutit eftersom den inte är moterad i maskin. Men det ska väl räcka med ett intag antar jag.

Kopplar vidare på måndag och provar starta med veven i avvaktan på en startmotor. Trevlig helg och tack för hjälpen!

Bild
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

Maskinreparatören

#10 » 22:05:30, 04-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag ser på bilden så har du en sugsida på pumpen, och en utgående. Vill minnas att utgående från pumpen gick i original upp till en anslutning på limpan, därifrån gick ett rör ner till blocket och ett annat var utgående vatten som gick till sjön/avgaserna. Limpan hade även en direkt port till toppen där du idag har ett termostathus från en traktor. Men nu lägger du som sagt ingående kylvatten direkt in i blockets nerkant och täcker för pumphålet där fram. Trevlig helg själv!
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

eplabi (trådstartaren)

#11 » 20:42:15, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inloppet på nederkant av blocket, sitter det i närheten av pumpen? Skulle kanske byta impeller också... Finns det delar att få tag på? Hörde att någon börjat nytillverka.
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

Maskinreparatören

#12 » 20:52:27, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det sitter vid oljefiltret, om inte minnet sviker så är det tom så att plåtfästet för filtret har ett hål där nippeln för vattnet går igenom. Behöver du bild så säg till så går jag ombord på och tar bilder på min motor. Delarna till pumpen var inga problem att få tag på, vill minnas att jag köpte från Stockholm delar från dom som säljer Johnson och jabsco pumpar, samt värmeväxlare. Minns inte namnet just nu, men googla det. Annars har jag namnet i bokföringen nånstans, hette dom martec månntro? På pumpar som inte finns delar brukar jag annars modifiera så en radialtätning med mm mått passar, impellrar brukar aldrig vara nåt problem
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

eplabi (trådstartaren)

#13 » 21:04:36, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra :-) Bilder är alltid bra. Låter kanske konstigt att jag inte kollar själv först men jag har båten 6 mil bort så jag kan inte pipa ut och kolla varje gång jag funderar på nåt.
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet

Maskinreparatören

#14 » 21:08:39, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mina båtar 15 meter från ytterdörren jag, ganska behändigt.. Jag kan ta några bilder åt dig i morgon :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

eplabi (trådstartaren)

#15 » 16:58:20, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte dra igång med veven men kransen sitter pall fast. Har provat värme, våld och kyla men får inte loss den. Motorn har väl aldrig startats med vev så det är inte så konstigt. Får inte loss svänghjulet heller. Tips på avdragare eller annat knep för att få loss klumpen? Tar snart fram dynamit...
eplabi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:10, 01-09-2014
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se