Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Tillverkning av aluminiumbåt

434 inlägg • Sida 27 av 29
Diskutera fartyg här

Toost

#391 » 09:20:58, 08-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna video visar en hel del av vad en Pullmax kan , dessvärre är det på franska. Hoppa över inledningen där de visar stora NC maskiner och kika på när de kör för hand.
https://www.youtube.com/watch?v=XfrK1bJM21E

4 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mats i Myrhult

#392 » 10:23:35, 08-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var kricka, OK såg fel då.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#393 » 10:41:50, 12-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lagt ut del 2 på youtube. tyvärr blir det ju lite upprepande då vi fortsatte med spant och stringer, men hoppas ni gillar det ändå




14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

ord bind

#394 » 15:58:59, 12-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanon filmer.Jag gillar när man får se alla moment i processen då kan i alla fall jag förstå hur mycket arbete
det ligger bakom skapelsen. Är man bara intreserad av korta klipp finns redan hela tuben full av sånt, :thumme:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

4 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#395 » 22:24:22, 12-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ordbind: tack så mycket. försöker få med vad som händer under en vecka, och nu håller jag på att klippa ihop material från veckan som varit och den videon blir nog ca 25 min lång . min tanke från början var att hålla mig runt 10 minuter men inser att det kommer nog bli lite skiftande längder.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#396 » 11:17:35, 19-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I denna filmsnutt börjar jag med att slutföra spant/stringer arbetet. Sedan så sätter vi upp friborden. blir en hel del snabbspolning i denna video så man får en uppfattning av vad vi gör. vi håller plåten på plats, markerar för kap, tar ut plåten för kap, kapar dubbla plåtar för babord och styrbord ,bär in plåtar, punktar fast.


14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

tronde

#397 » 16:57:17, 19-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:

Hvor store toleranser har dere når det kappes? For stor størrelse går selvfølgelig ikke, men hvor mye kan dekkes opp av sveisefugen?

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#398 » 20:55:21, 19-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde: vi kapar alltid dubbla plåtar (med spegelvänd valsriktning) så babord och styrbords sida ska bli lika , dock så kan ju båten slå sig lite olika på olika sidor. det vi gör i videon om du tittar noga så har vi punktat dit en t-profil på undersidan av bottenplåten så den får en fin/jämn kurvatur, denna sida ritsar vi av och kapar en dubblett till andra sidan. sidan vi ritsat av passar ju bra, den andra sidan kan ju glipa lite här och där, det vi gör då är att tvinga upp skrovbotten mot fribordet tills det passar. så kort sagt bottenplåt mot fribord blir det knappt några glipor. sen händer det ju att jag ska kapa till någon passbit till något och mätt galet så det är någon glipa på uppåt centimetern som jonas inte tycker det är något problem att fylla med svets, men det får ju inte vara så långa avstånd att fylla med så stor springa ... i början nämner jag valsriktning och med valsriktning menar jag att plåtarna har en svag böjning som man märker om man ställer plåten upp på längdskant, detta tror vi blir när plåten valsas fram och den svaga böjningen ser vi till att ha spegelvänd på båda sidor . sen har ni kanske lagt märke till att det mesta på båten bara är punktsvetsat och det är för att båten inte ska slå sig så mycket innan friborden är på plats, båten kommer slå sig ,speciellt dessa båtar som det är mycket svets i, konsten är att styra hur båten slår sig och i vilken ordning svetsarna läggs. jag har många gånger stått o fluktat och tyckt att någon linje ser sned ut och när jag påpekat det för jonas så har han vetat om det och planerat att det ska slå sig åt andra hållet i ett senare skede i bygget. sen kan jag väl ärligt säga att om det blir en bula här o där inte är prio ett i dessa båtar...

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#399 » 19:17:58, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj
den här veckan blir det ingen båtvideo på grund av att jag sjösätter båtar om dagarna medans jonas ligger och svetsar alla spant och stringer. jag fick en lucka i sjösättandet och klippte till och punktade ihop en dieseltank till båten men det materialet spar jag till senare (lite för lite material för ett helt avsnitt) .
dock så har jag lagt ut ett annat litet projekt på youtubekanalen, men ej båtrelaterat så jag kanske inte ska dela klippet här.
tyvärr är ju sjösättningarna inte färdiga, men hoppas få en lucka så jag kan arbeta lite på båten så det kan bli ett nytt avsnitt inom snar framtid.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#400 » 20:02:12, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag håller fortfarande på med sjösättningar om dagarna .
Jonas har legat och svetsat spant och stringers . vi räknade ut att det är ca 600 meter svets i lite obekväma vinklar så det tar en stund, dock är han klar med det nu och är nästan klar med däcksbalkarna med.
jag klippte ihop en video när jag klipper /bockar / punktar ihop dieseltanken .hoppas snart att jag kan hjälpa till lite mera i byggandet men å andra sidan passar det bra i detta skede av bygget när det inte är så mycket synbara förändringar på båten.

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

tronde

#401 » 02:30:50, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Jeg setter stor pris på at du viser slike detaljer som kanskje er innlysende for dem som er proffe.


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

ord bind

#402 » 08:23:11, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt smart o enkelt sätt att få plåten på bordet. Lita på att den kommer att kopieras. :thumme:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

2 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

qqq

#403 » 16:46:11, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långa strängar svetsar ni ett svep ? inga problem med sprickor, att det slår sig osv ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#404 » 19:44:10, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tronde: ja den funkar bra :thumme: plåten i videon går ju snabbare att hiva upp utan den , men tänkte passa på att visa för jag anade att någon ville kopiera iden :grin:
vid lite tyngre plåtar är den guld värd.

qqq: spant och stringer svetsas 20cm på ena sidan, sen 20cm på andra sidan osv . det går bra att svetsa längre med ,men man får vara med och hålla koll när springan börjar glesa sig.
ska du svetsa långt är det bättre att svetsa på detta viset
(stop.......svets1.........start)(stop.......svets2......start)(stop........svets3........start)och så vidare i 20-30cm strängar.
sen tar du rondellen och slipar ur varje start (kallsvets) sen om du har sloopdown på svetsen så sloopdownar du över din slipade (avfasade) start.
på så sätt får du en lång jämn svets utan att värmen sprider sig för mycket framåt i det osvetsade matrealet.

sen är det väl dags för en liten video, jag var ledig från sjösättningarna en dag så jag passade på att börja med gångjärnen till rampen vilket jag filmade, och sedan var jag förbi vid ett annat tillfälle och sprang över båten med kameran för att visa vad brorsan pysslat med medans jag sjösatt

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

gute84

#405 » 03:53:07, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=1_n8oS9kDik om du spolar fram till 8:36 i filmen har du du nån anning om en sån ramp

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se