Ja det var en läcker båt, men det fattas en sak. Det skulle ju ha varit en vindsnurra på varje mast för elförsörjningen till batterier så slipper den motor.
Vilket ofattbart missfoster! Både konstruktören och ägaren måste ha druckit alldeles för mycket hembränt...... och tagit sig en dunk återställare vareviga morgon under byggtiden.
Med det där "akterkastellet" som på ett värre 1700-tals linjeskepp och den där fribordshöjden blir ju vindfånget väldigt stort i förhållande till fribordshöjden och tyngdpunkten kommer ganska högt. Varenda gammal splitvedsskuta seglade säkert minst lika bra som den där.
Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner. Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.
Som uppväxt i M30 och Safir så blev jag inte så imponerad av plaststugan som kommer för en fin styrborshals 8sec in i filmen men den tuffar på rätt fint, absolut.! Tyvärr så verkar fotografen inte hänga med och tappar bort allt vad segelbåtar heter efter den sekvensen
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.