Nu rör det sig om korta förflyttningar på max. några hundratal meter, eller "stå stilla".
Vanligtvis har många fartyg med två propelleraxlar och bogpropeller en automat som man styr och kan manövrera i tex. hamn med. (de flesta båtar och fartyg har en automat som håller begärd kurs under gång) Det hela fungerar i korthet så att: Harbour mode (i hamn): Först bestämmer man var svängcentrum är: för, akter men vanligtvis midskepps. Med en joystick kan man sedan svänga på stället, eller förflytta fartyget i vilken
riktning som helst, oberoende av åt vilket håll fartygets för finns (I förhållande till Voith-Schneider är detta "system" mycket långsammare). Propellrar och roder fungerar helt individuellt, men styrs av ett datorprogram. (Man kan ochså ha DGPS (
differential global positioning system), betyder att man bestämmer positionen var fartyget skall hållas och vart fören skall peka (kursen). Utan DGPS är det den som sköter joysticken som får vara "DGPS"! Med DGPS flyttar/matar in ny position och fartyget flyttar sig så att säga automatiskt, till nya positionen. Ändrar man inte på kursen bibehålls denna, men fartyget flyttar ändå "i vilken riktning som helst" dvs. fast med sidan före. Den propeller som går back, har alltid rodret rakt (stör strömmningen annars) och på den som går fram styr rodret propellerströmmen. (kräver ställbara propellrar,
sväng på stället kräver att kraft bakåt är lika stor som kraft framåt, bogpropeller hjälper sedan att trycka fören i vald riktning med hjälp av automatiken, med "vald" kraft.) Fartygets tilltänkta användning bestämmer sedan vilka propellerarrangemang som behövs för att klara den tänkta uppgiften. (DGPS system medger att en rutt förprogrammeras och automatiken sköter styrandet. osv. men man skall komma ihåg att det rörs många fartyg och småbåtar på haven.... kors och tvärs....)