Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteriShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Stort containerfartyg fastnar utanför Hamburg

68 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera fartyg här

Holger (trådstartaren)

#61 » 12:50:48, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag älskar att titta på choreografin på ett flygdäck! Finns många väldigt coola filmer på tuben.
De har mycket skoj där också verkar det som. Coola killar och tjejer!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Mats i Myrhult

#62 » 13:23:41, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

John McCain, senator och republikansk president kandidat i förra valet påstås ju ha förstört flera plan i en enda smäll när han skulle "showa" under vietnamkriget.
Nån' måst' ju tänk' på produktion' ! :driver:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund. Numera Töreboda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U45-3a
JD 4230

Lars-Peter D

#63 » 13:31:43, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när det ändå spårar ur, finns det väl rum för denna ochså kanske.... olycka som olycka.... handlar nu om stort fartyg i alla fall.... Nu är det så att det är drivladdningarna för projektilen som puffar.... https://www.youtube.com/watch?v=NoOWQdJ-ImU
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Michael Meier

#64 » 17:10:48, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Nu när det ändå spårar ur


Det enda som kommer att hända är att Holger smusslar lite med trådtiteln så är alla avvikelser raka igen :)
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

spaks

#65 » 18:55:47, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag inte vara någon Besservisser men måste nog korrigera en sak här

Propellrar och roder fungerar helt individuellt, men styrs av ett datorprogram. (Man kan ochså ha DGPS (differential global positioning system), betyder att man bestämmer positionen var fartyget skall hållas och vart fören skall peka (kursen). Utan DGPS är det den som sköter joysticken som får vara "DGPS"!


DGPS är ju inget annat än en vanlig GPS som får en korrektionssignal (därav "D") ifrån en landstation. Den signalen kommer också via satellit, men ursprungssignalen är ifrån en landstation med bestämd position. Så kan systemet kalkylera positionen med större noggrannhet. På båten jag jobbar har vi precision på DP-systemet på metern när väder och satellitbanorna är i fördelaktiga förhållanden. Finns tabeller som visar vilken tid på dygnet som är mest precis eller mest offset.

DGPS har ingenting med kursen att göra, kursen får man ifrån en, eller oftast fler, Gyrokompasser. En GPS ger ingen kurs (Heading) före du rör på dig och gör fart genom vattnet och fungerar således inte på ett fartyg som ligger stilla i sjön.
Kanske det finns system på tillräckligt långa båtar med fler DGPS mottagare i både för och akter av båten, som då skulle kunna kalkylera kursen vid stillastående, men jag tror nog ändå ett det är vanligast med en Gyrokompass, så i alla fall på alla system jag jobbat med på både DP-2 och DP-3 båtar (DP = Dynamic Positioning).

Båten som grundstött tror jag nog inte heller att har ett positioneringssystem eller Joystick. Det krävs enorma krafter av thrustrar och en snabb respons på propeller för att det skall fungera. En containerjagare som den här har t.o.m knappast varierbar stigning på propellern och redan med det blir det omöjligt att hålla positionen.

Jag såg att det var fler som var intresserade av dina uttömmande förklaringar så jag tänkte korrigera den här "DGPS" detaljen i bästa välmening :thumme:

Som kuriosa kan jag nämna att en smarttelefon eller tablet som används till sjökort ofta har väldigt bra noggrannhet, detta för att den samtidigt peilar in mobilmaster som referenspunkter och inte bara satelliter via GPS.
Så den blir faktiskt lite som en DGPS positionerad karta.

:rock_on:
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

mats_o

#66 » 19:07:25, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Besättningens intrimmning (shakedown) med alla procedurer är beroende av hur stor del som är ny. Är tillräckligt många nya ombord, kan det ta 4 månader att trimma in besättningen. En stor del görs i hamn, tillika med att service arbeten och övriga reparationer. När fartyget beger sig till havs, kommer flygskvadronerna med i bilden. Totalt finns ombord ca 90 flygplan, varav 8 är för ubåtsjakt. Gröngölingarna, både piloter och i besättning, får ligga i litet extra. Efter en tid, när alla skvadroner är ombord, och alla ca. 5000 har hittat sin plats kommer tempot att skruvas upp. Kulminerar sedan i en riktig "het" övning där det bestäms om fartyget (och hela CSG) kan anses som stridsdugligt. Då är de klara för "hetluften". I en CSG (carrier strike group) ingår: 1 hangarfartyg, 1-2 missilkryssare, 2-3 missiljagare, 1 förrådsfartyg samt 2 attack-ubåtar, normalt. Betyder att ca 7-8000 man skall vara intrimmade.. på ett eller annat sätt.

manöver shakedown görs som del av build up och har varit standard i många år.

Lars-Peter D skrev:För eget skydd mot torpeder har fartygen en till två AN/SLQ 25 Nixie. Så kallade "bullertorpeder" som släpas efter. Dagens akustiska u-båts torpeder söker/styr efter buller, och eftersom bullertorpeden överröstar fartygets buller kommer torpeden att söka bullertorpeden. Dessutom är det inte så många länder som har ubåtar, kapabla att ta sig ann en CSG... och de ubåtar som kan vara ett hot hålls under "uppsikt". De länder där insatserna med CSG har skett, hittills har nog haft dåligt med u-båtar. Med 11 hangarfartyg i drift och ett under byggnad så har de nog ett klart övertag på den fronten.... CVN-68 till CVN-80.


De flesta torpederer idag har mer än en mode. plus att de ofta har kommandostyrning från skjutande fartyg också så nixie är inget 100% skydd alls.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#67 » 20:07:11, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger båten fortfarande kvar i floden? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lars-Peter D

#68 » 21:09:59, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates