Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Stort containerfartyg fastnar utanför Hamburg

68 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera fartyg här

Michael Meier

#16 » 11:13:03, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I "skarpt läge" lotsen råder kapten att peta in fören mot norra sidan rännan, där det finns sand och slam, södra sidan är då antagligen stenig, vad tyck en kapten om det ? vilken hastighet råder i Elbe för en sådan här liten jolle egentligen, ingen vill ju smyga fram utan styrfart..

Vad ger "full back" för effekt när det är så nära kanterna i rännan?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Mats i Myrhult

#17 » 11:15:10, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska ju finnas dubblerade styrsystem. Men de är till för att kunna kopplas in på öppet vatten om ordinarie system fallerar.
Det kan vara motiverat att stoppa maskin och fälla ankaret medan nödsystemet kopplas in, beroende var felet uppstått.
Men i en trång farled, glöm det! Det är bara hålla tummarna, det räcker inte ens med körskollärarens uppmaning om att sikta på något billigt. För som sagt, det går inte att sikta.

Hur är det Lars-Peter, om något i DGPS lägger av, då är man väl i en trång farled fortfarande, som de säger, up the creek with no paddle?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#18 » 11:17:43, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur mye kostar det å dragga i Elbe egentligen, finns väl en eller två kablar där å ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lars-Peter D

#19 » 12:30:04, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flere "oberoende" system. "Handroder" då bestämmer rorsman hur rodret står. "Halvautomat" då hålls den kurs man styrt till, tills en korrigering görs, Helautomat då styr automat enligt en ruttplan. Back Up styrning/Nödstyrning då kör man raka spåret på magnetventiler med knappar. I princip... Små farkoster kan vara utrustade med handpump bakom ratten och rorsman är motor, men större fartyg har minst dubblerade pumpenheter per roder. Om signal från brygga "brister" får magnetventiler styras för hand i rodermaskinrummet enligt order från brygga. (Händer något med kolvar kan rodret låsas med taljor, och händer något med rodermaskin finns nog motsvarande låsning. Dvs. man kan ta sig från mitten av atlanten mot vald kust för att få bogser sista biten..) Händer det däremot något med kolvar (små fartyg) eller rodermaskin (stora fartyg) så är det kört då det bara finns en uppsättning, om man behöver manövrera.... För att minska farten kan Full Back slås, men stoppsträcka beror mycket på storleken fartyg och fart. Om den är 50 m eller 1500 m eller rent av 10000 m..... Som exempel M/T Knock Nevis ca. 500.000 ton, 16 knop, Crash Stop = stop fortast möjligt, kräver en sträcka av ca. 10000 m.......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Berit

#20 » 10:30:29, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora containerfartyg har förmodligen bara en propeller och ett roder.
Dom är inte gjorda för att vara smidiga i hamnar där finns bogserbåtar till hjälp.
Utan för att vara så energi effektiva som möjligt.
https://youtu.be/NLHP9h8zYD0 en annan "båt" med problem.
https://youtu.be/6epAf9tipeo inte lika stor som den i Hamburg.
https://youtu.be/V58U8Aaay3E en likadan som den i Hamburg.
En finlandsfärja är riktigt smidig i jämförelse. Men också mycket mindre.
https://youtu.be/YhuXCjtmqyw
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Lars-Peter D

#21 » 13:45:11, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tar en normal färja (Ro-Pax, sverige båt för finländare) så är djupgåendet ca. 7 m med en väldigt stor/hög (ca 30-40 m + skorsten) överbyggnad. Betyder att de är vindkänsliga.Fribord (avstånd vattenlinje full last, till huvuddäck = bildäck) ca. 6 m.

Stora lastfartyg har ett djupgående ca. 15 m (finns giganter med nästan 30 m djupgående, men de går inte lastade in i någon hamn, Tankfartyg) och fribord (avstånd vattenlinje full last, till huvuddäck, Container fartyg = det däck som den synldäckslasten står på, tankfartyg, det synliga däcket) 15-20 m. Dessa är lastade mer känsliga för strömmar.

Huvuddäck = det högst belägna täta däcket, som sträcker sig från för till akter. Under huvuddäck är det vattentäta sektioner. Ovanom huvuddäck finns Inga sektioneringar. På de bilfärjor som har hytter under bildäck, ser man "konstiga" dörrhål, men där finns en vattentät dörr som stängs, "vid behov". Från varje sektion går det dock trappor upp till de övre däcken, normalt ända upp till båtdäck, där livbåtar/flottar finns.

(En som sitter på däck 6, bilfärja, och påstår att den sitter I restaurangen på huvuddäck, har inte koll.. för huvuddäcket är bildäcket....)

Beroende på vilken typ av fartyg, så kan huvuddäck vara på olika höjd, men detta var några exempel.....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#22 » 16:28:11, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser man hur ett större fartyg "lever" i moderat sjögång..... och är helt normalt... :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=rHlEXn3 ... detailpage
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Raceputte

#23 » 19:16:03, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm....tur man är landkrabba. Var vedervärdigt nog att åka ekonomihytt Kapellskär-Åbo en resa.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#24 » 08:47:22, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Dessutom har jag inte fattat var de ska få plats med 19.000 containrar på skeppet.
Jag får det till 5-6 tusen högst, och då räknar jag med det dubbla synliga, avrundar alltså uppåt.

PerJohansson skrev:
Det är inte 19000 TEU som avses då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty-fo ... alent_unit


PerJohansson skrev:Svarar mig själv: jo, 19000 TEU
http://www.containership-info.com/vessel_9695157.html

Är väl mest 40-fotare man ser på bilderna.


Räknar jag rätt ? "10400kg X 19000" angående last alltså. ju mer en sjöburk väger desto mindre antal burkar?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lars-Peter D

#25 » 09:00:27, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

M.M Jo I princip.... Finns olika sätt att mäta fartyg. Ger litet info? https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonnage
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Erland Karlsson

#26 » 09:30:55, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant är skeppare på biltransportbåt, sån som fraktar nya bilar runt världen. För ett antal år sen "fick han en ny båt", och vid intrimning vid varvet hade man problem med att få ned minimihastigheten under 8 knop :uupps: tror att de kom ner i 5-6 knop till slut...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

ja-bond77

#27 » 09:42:05, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville det bli kärringstopp på motorn?! :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Lars-Peter D

#28 » 09:57:33, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så skall man komma ihåg att svängradien för dessa stora fartyg är aktningsvärd...... Inte ovanligt med 2 km eller mer vid marschfart..... och rodret dikt....

Om man skulle köra en "slalombana" till havs, så kräver det beräkningar för varje gir.... är litet som att köra samma sak med personbil på halkbana I princip... för ett fartyg går med mer eller mindre "fyrhjulssladd genom kurvorna"..... beroende på fart, vind, girens storlek, och ström mm..... Dvs. avdriften måste tas med. Om ett fartyg styr rak kurs, på en punkt 400 sjömil bort, är sannolikheten att man skulle träffa rätt efter 30 dygn obefintlig pga. olika yttre omständigheter som ger avdrift....
Senast redigerad av Lars-Peter D 10:15:14, 08-02-2016, redigerad totalt 1 gång.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Holger (trådstartaren)

#29 » 10:12:51, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://www.pastortimclark.com/wp-content/uploads/2013/09/ship-turning1.jpg

Bild
Originalets URL: http://stmedia.startribune.com/images/ows_136338324286630.jpg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Peter D

#30 » 10:17:14, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Holger! På bilden med hangarfartyget ser man verkligen slalomeffekten!
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se