Sida 2 av 3

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 11:39:53, 24-02-2016
av Mats i Myrhult
Det där är en väldigt stabil kombination av fartyg och last. Om lasten är väl förankrad, så att den inte kan börja glida (de har nog tänkt på det). Tänk på det som om det vore en bred skokartong med tyngdpunkten bara någon meter över däck, då kan det luta bra mycket innan det välter (tyngdpunkten kommer utanför stödytan). Notera att stödytan förändras för en flytande kropp som lutas.

Men när det välter, då går det blixtsnabbt! Då har förutsättningarna ändrats från en gällande ekvation till en helt annan ekvation.

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 12:03:52, 24-02-2016
av Holger
När jag ser den bilden så tänker jag på min race-kanot.
Den var rund undertill och den välte bara man tittade lite snett på den.
Frugan testade den och föll i vattnet medan hon fortfarande höll fast i bryggan :lmao:

Nu har ju ett sådant fartyg ballast och djupgång, men ändå suger det i magen att titta på en sådan bild!

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 12:09:04, 24-02-2016
av busholle
Holger skrev:
busholle skrev:När tyngdpunkten är utanför en kropps stödyta välter kroppen. Detta är grunden sedan är det ''bara'' att definiera riggens tyngdpunkt och skeppets stödyta (hur man nu gör det på ett skepp) men skeppet ser brett ut och riggen har troligen låg tyngdpunkt för att den ska ligga still i vattnet när den används.

Jovisst, men det förutsätter ingen vind, ingen strömning, inga vågor, inga svängar, osv


Jo det blir många om i en sådan grov applicering av enkel fysik på en sådan komplicerad sak som skeppskonstruktion.

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 13:16:55, 24-02-2016
av spaks
Inlägg av Holger » 13:03:52, 24-02-2016

När jag ser den bilden så tänker jag på min race-kanot.
Den var rund undertill och den välte bara man tittade lite snett på den.


..sorry Holger, din kanot var inte med på ritbordet då det gjordes stabilitetsberäkningar :skratta3:

Den är typexemplet på dålig stabilitet. Den flyter väldigt grunt och har samtidigt väldigt hög tyngdpunkt (hela överkroppen). Skulle du kunna ligga ner och paddla skulle den redan då bli aningen stabilare. Så är ju också skrovformen lite extrem, ganska lång och jäkligt smal..

Har själv två kajaker som kantrar bara man ser lite bestämt på dem :mrgreen:

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 14:36:25, 24-02-2016
av Holger
:thummar:

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 20:06:06, 24-02-2016
av Tjocksmocksjocke
Holger skrev:När jag ser den bilden så tänker jag på min race-kanot.
Den var rund undertill och den välte bara man tittade lite snett på den.
Frugan testade den och föll i vattnet medan hon fortfarande höll fast i bryggan :lmao:

Nu har ju ett sådant fartyg ballast och djupgång, men ändå suger det i magen att titta på en sådan bild!


Kan din fru svenska Holger? Vad händer om hon läser att du tänker på henne i en kanot när du ser bilden i ditt första inlägg? Ajajaj...

:insomnia:

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 20:43:24, 24-02-2016
av Holger
Hahahahaha! :mrgreen:

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 21:28:07, 24-02-2016
av nimbus
Här kommer en bild på båten som anländer göteborg med dom nya (2006) hamnkranarna
Varje kran väger 1650ton och är 110m hög, 4st såna på däck borde bli lite ostabilt..men dom körde tydligen med en gammal avdankad tankbåt. Fyllde tankarna med vatten





Bild

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 21:37:45, 24-02-2016
av JD400
Är väl bara tre kranar, då är det lugnt! :grin:

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 21:40:21, 24-02-2016
av Tjocksmocksjocke
Men det kan inte vara stora marginaler för sjögång och sådant? De ser ju helt påhittade ut de där bilderna. Sanslöst! !

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 21:50:36, 24-02-2016
av nimbus
"Resan från tillverkaren ZPMC i Shanghai i Kina till Göteborg tog 64 dygn och den skedde utan några incidenter. Fartyget, en ombyggd bulkbåt, har 39 ballasttankar, som kan trimmas individuellt. Totalt kan tankarna fyllas med 33 000 ton vatten, men under resan till Göteborg fylldes de med i genomsnitt 13 000 ton.

Fartyget tål i det skicket en vindstyrka av 20 m/s och vågor upp till åtta meters höjd. Kranarna väger tillsammans 5 000 ton."

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 06:58:43, 27-02-2016
av cekstam
Om vi skulle rita ut tyngdpunkten på den sär plattformen så skulle den nog vara avsevärt längre ned än vad man tänker sig. Bussar är ju lite lika, dom känns jättehöga men det går finfint att släpa dom på tvären ur ett dike eftersom allt ovanför överkanten av däcken på en buss står för typ 10% av vikten.

-ekstam

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 10:12:18, 27-02-2016
av jebu
Jag kan förklara detta lite mer om någon är intresserad, men det får isåfall bli lite senare idag. Har en del annat innan, och behöver tid också till "skisser". OM någon är tillräckligt intresserad alltså..

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 11:16:19, 27-02-2016
av christianmoller
Ett par bilder till på kranarna i Göteborg.
Dom är tagna från kajen i Skandiahamnen när dom kom.
Processkontroll Elektriska var där och kopplade in sladdarna :mrgreen: .

/Christian

Bild
Originalets URL: http://i514.photobucket.com/albums/t347/christianmoller/DSCF1123_1.jpg

Bild
Originalets URL: http://i514.photobucket.com/albums/t347/christianmoller/DSCF1124_1.jpg

Re: Varför tippar detta inte?

InläggPostat: 12:02:47, 27-02-2016
av Stefan1972
Båtar som kör sånt här är ju gjorda för det och fyller troligen större delen av båten med vatten. Det gör inga andra båtar. Då skulle jag mer tycka att vanliga containerfartyg borde tippa för de kan vara ruggigt högt lastade och ändå gå ganska grunt. Men å andra sidan så händer det säkerligen mer olyckor med såna också...............