Sida 14 av 14

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 17:40:07, 22-06-2015
av bm1113
Kul att se varför sådana bogserare kallas ankarhanterare antar jag :thummar:

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 17:51:37, 22-06-2015
av Holger
Ojojoj, mäktiga krafter och doningar!

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 19:37:08, 22-06-2015
av Mikkel
Vad är Azimuthen ?
Azimut har jag stött på som väderstrecksangivelse (0 gr mot söder har jag för mig).
Håller den kursen kanske.
Mäktiga maskiner till sjöss :thumme:

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 20:15:35, 22-06-2015
av Klas Kraft
Mikkel skrev:Vad är Azimuthen ?
Azimut har jag stött på som väderstrecksangivelse (0 gr mot söder har jag för mig).
Håller den kursen kanske.
Mäktiga maskiner till sjöss :thumme:



Azimuth är en propeller( thruster) som kan vridas oftast 360 grader runt som en överdimensionerad utombordsmotor. drivs i regel av en elmotor eller via diesel motor.

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 20:19:02, 22-06-2015
av spaks
Vad azimuthen är..? Ja i dagens läge -och vardagligt sjömansspråk- är det en nedsänkbar thruster (bogpropeller) som hänger rätt ner under botten, och den kan svänga 360', jämfört då med en vanlig thruster som bara trycker vinkelrätt från sidan.
Den heter officiellt "Azimuth Thruster".

Vad ordet azimuth betyder vet jag inte, det är säkert googlebart :mrgreen: , det har med rotationen eller riktning att göra..
..men kan säkert betyda annat också..

lägger in ett par bilder på när de lossa kättingen..
Bild

Stackars svängmotor på den maskinen säger jag bara, först krafsar han åt sig så mycket han når och så svänger han upp "klasen" på högen.
Kättingen väger ca 150-160kg/m (nästan 1000ton på 6000m)
Bild

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 20:23:09, 22-06-2015
av gute84
måste fråga varför tar man upp ankaret måste kosta mer att att försöka få upp dom att tillverka nya ?

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 20:25:32, 22-06-2015
av PerJohansson
Offshorekätting är rätt speciell till materialet vill jag minnas, så skrotvärdet är nog lite högre än vanligt blandskrot.

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 20:49:32, 22-06-2015
av spaks
Varför inte lämna dem kvar..?
Nå först och främst, med så mycket riggar som släpas hit och dit skulle botten vara full av skrot, och för det andra är inte ett sådant ankare helt gratis. Absolut allt som används inom offshore-sektorn har hårda kvalitetskontroller och allting är certifiserat, utan certifikat är det väl faktiskt bara skrotpris. Nu ligger vi för ca 15000nok i timmen och tar det 4 timmar att dra upp det har det kostat 60000nok. Jag skall lova dig att du inte får tag i ett bättre begagnat för 60000..
Allt som används vid en ankarlina är planerat och "identifierat" till sista detalj. Jag har varit med och tagit upp ett redan utsatt ankare för att kolla en id-nummer på en "kenter link" som inte stämde överens med scopet..
Det finns noga, så finns det petnoga och så finns det offshore :mrgreen: i alla fall innan det blir för dyrt eller tar för länge.. :vissla:
Oftast har vi en representant från ett "uppankringssällskap" som endast håller reda på att nummer och namn kommer dit de skall!

Nuförtiden är det så komplexa system med kätting och fibertrossar om vartannat att när en rigg skall flyttas, speciellt om det är mycket rörledningar i området, är det ofta ankarsystem som är "pre-satta" alltså ankaren är på plats när riggen släpas dit den skall och så kopplas den "bara" fast, så sitter den där. Platsen den var på med sina andra ankaren kanske inte är intressant någonsin mer eller i alla fall på många, många år.

På brittisk sektor för några år sedan var det vanligt att dra upp ankaret på häcken, backa in mot riggen som drog in slacket på kättingen och så slutligen drog upp det mot en ställning så spetsarna låser fast det (det där fattar nog ingen hur jag menar..). Så släpa riggen på plats och i omvänd ordning dra ut ankaren igen, snabbt och enkelt.

Det ska vara sagt att det väntas på "100-års bölgen" som visst skall bli riktigt stor, därav de stora krafterna ankaren dras ner med, så de säkert skall sitta. Sista ankaret vi drog upp satt bra fast. Vi drog i 4,5 timmar med 250 ton+ (kan inte skriva mer) innan det släppte. Man kan ta dem snabbare med riktigt våld (vinchen drar väl minst 700 ton, och mer än det) men då går de sönder..

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 21:26:53, 22-06-2015
av gute84
jag trodde var mycket dyrare att hyra in ett sånt fartyg i timmen tack för svaret :grin:

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 00:25:02, 23-06-2015
av qqq
Jag tror kättingen tillverkas i ramnäs, norr om västerås. Tillverkningen är väl inte lönsam, men norrmännen vet vad de får, så de stöttar tillverkningen ekonomiskt.

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 09:28:33, 23-06-2015
av krokodilen
Intressant tråd för en landkrabba som mig! :thummar:

Holger skrev:Ja, inom bilduppladdningen har du en "Galleria"-funktion (uppe till höger i popupen)


Ok kul funktion, jag hade bara 109 sidor med uppladdade bilder. :uupps: :mrgreen:

/C

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 11:11:04, 11-08-2015
av Klas Kraft
Holger! inte visste jag att du var båtägare :mrgreen:

Bild

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 11:14:13, 11-08-2015
av Holger
:lmao:

Re: Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 00:18:34, 11-10-2015
av spaks
..tänkte lägga upp lite bilder från idag då vi testade Fi-Fi systemet..


Här är ena kanonen. Själva röret är väl ca 300mm, och dysan i sista ändan ca 100mm
Bild



Bra med kapacitet, 3600 m3 i timmen.. Snart sex år under bar himmel i fuktig miljö sätter sina spår, dags att börja mönja..
Bild



Först fyller man stigarröret från maskinrummet "försiktigt", när det sedan rinner över så systemet är fullt kan man switcha över till auto, och så kör sytemet upp varvtalet.
En här ombord berättade vad som kan hända om man inte fyller försiktigt först, -jo då kan man skjuta iväg hela skiten från fundamentet, -det hade han varit med om.. :uupps:
Bild



Det börjar ta sig, CAT'arna (2st 3516) har hostat ur sig lite svartrök när de drog på..
Centrifugalpumparna är kopplade till framändan av hjälpmotorerna, och generatorerna till bakänden. När de används som pump snurrar förstås generatorn med bara som dödvikt..
Bild



Lite fashinerande att tänka sig att det rusar ut 1m3 vatten ur det röret varje sekund, typ mängden av 5 oljefat med vatten skall klämmas igenom den ca 100mm stora öppningen på 1 sekund.. :klia: Det är en jäkla massa vatten det!
Bild



Efter en stund gick vi akterut med 3,5 knop tack vare kraften av två kanoner. Vi når väl ca 100m vill jag tippa, lite beroende på vinkeln..
Bild



-och så avslutningsvis ett par andra bilder.. En tuff båt, med tuff design..

En av de andra stora pojkarna på Nordsjön "Scandi Iceman", en ganska kraftig plugg (den också :mrgreen: ).
När designeren ritade den tänkte han säkert att nu skall vi laga en riktig "bad ass", och den ser nästan lite brutal, och lite lömsk ut..
Bild



Känner ni till den tecknade filmen om den lilla bogserbåten "Elias"? Den utspelar ju sig bl.a i offshoremiljö. Kommer det en uppföljare till den passar nog "Iceman" bra som skurk.. :cool:
Bild

:rock_on: