Sida 3 av 4

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 06:39:02, 15-05-2017
av MN
Tycko Mikiasson skrev:Fartyget Estonia var inte byggd för att klara de speciella förhållandet i finska viken. Bogvisiret klarar inte krabbsjö (Vet inte vad termen innebär riktigt) Men vågorna blir höga och skarpa och fullkomligt hamrar sönder lås och öglor. Det leder till material utmatning. Det finns en annan färjetyp som klarar den här misshandeln bättre det är dom som har bogportar i stället. Dom fungerar så att ju högre tryck dom utsätts för desto tätare sluts portarna åt.


Byggd av ett tyskt varv för Viking line och inte avsett för Östersjötrafik?
M

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 07:58:10, 15-05-2017
av QV_
Utställningen är i Örebro om ni nu har missat det http://www.titanicorebro.se/

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 07:59:57, 15-05-2017
av BM425
Från Dagens Nyheter

PUBLICERAD 2014-12-12
Bogporten på färjan m/s ”Visby” fick allvarliga skador i hårt väder på Östersjön på onsdagen. Fartyget har nu tagits ur trafik och tvingas till varv i Landskrona för reparation.

end

Olyckor kommer att hända i framtiden också....

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 14:47:03, 15-05-2017
av Tycko Mikiasson
Lite kuriosa i sammanhanget. Jag har en dröm att åka till White Swan Hotel, Alnwick Northumberland, England. Det hotellet har interiör från RMS Olympic. Det vore värt att se. Annars vore en resa till Long beach Kalifornien och RMS Queen Mary. Som också har en mycket pompös inredning. Dock är det fartyget av senare snitt sjösattes 1934.

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 20:10:11, 15-05-2017
av Lars-Peter D
Viking Sally sedermera Estonia, hade en speciell, rent av dum, konstruktion bogvisir/bilramp. Bilrampen var så lång, att en låda måste byggas "på bogvisiret". När bogvisirets låsningar och gångjärn gav vika, blev bogvisiret hängandes på bilrampen, tack vare lådan. Eftersom bilrampen var konstruerad att mera tåla tryck utifrån, än "drag utåt", blev allting fel. Det delvis vattenfyllda fackverket i visir + visirets egen tyngd betyder att stora krafter arbetade på att dra ut/ner bilrampen. När bilrampens låsningar och lyftkolvar ger vika, ramlar bilrampen upp. När rampen faller ner, faller ochså bogvisiret av rampen. Nu förblir bilrampen öppen. (Om bilrampen öppnar fullt, blir den riktad snett nedåt ca 15 grader, varvid redan fartygets framfart kommer att skopa in vatten, för att inte tala om vad vågorna för med sig.... Ett öppet hål på 6 x 6 meter släpper in enorma mängder vatten, även om fartyget bara hålls mot vågorna, utan att göra nämnvärd fart framåt.) Som Tycko har nämnt så har var och en, möjlighet att testa (bakplåt med högre kanter och vatten på) vad fria vätskeytor ställer till med. Vill minnas att något vittnesmål sade: "Kändes som om fartyget satte sig på aktern". Betyder i så fall att det rörde sig om enorma mängder vatten på bildäcket.

Den första tanken vid besök på bryggan var: Skolådan (utbyggnaden framför bryggan med hytter) förhindrade effektivt att något av fördäcket kunde ses. Det som syntes från bryggan var knoppen på gösstaken i fören (Knoppen på lilla flaggstången längst fram i fören)... Så, från bryggan fanns ingen chans att se någon rörelse i visiret ...... Fanns en panel med indikeringslampor som berättade hur det stod till med låsningarna för "portarna", men den torde ha varit litet knepigt placerad.

Jutta Rabe vill jag minnas att skrev att besättningen hade försökt täta runt förliga bilrampen med madrasser och sängkläder....... Hur fan det skulle gå till....? Självbevarelsedriften borde ju säga att det är dags att få bryggnissarna att sakta ner? Däremot var det förligaste utrymmet i center-casingen linne och madrass-förråd... så det är tänkbart att "sjöberg" gjort en liten visit och omplacerat innehållet i detta förråd?

Som tidigare har berättats, sä är det sektionerade "vattentäta" utrymmet, på denna typ av Ro-Ro/Passagerarfärjor, utrymmen under huvud-bildäck. Stiger det vatten på bildäck står i princip hela center-casingen (trapp-huset mitt i fartyget, med öppen. Finns 12? lätta skjutdörrar med tvivelaktig funktion, samt 4 hissar, proviantlucka bildäck akterut mm. "hål".)

För min del finns misstanken om att: Besättningen var inte på det klara med vilka brister bogvisiret ger ett fartyg. Man stångade på i sjön med nära full fart, 17 knop, trots att både Siljas och Vikings fartyg hade reducerat farten till 10-11 knop. Ett fartyg som är 156 m långt, rider inte "på vågorna" utan går rätt genom vågorna i östersjön, som är av den korta branta typen pga det ringa vattendjupet. Finns det då tillstymmelse till glapp eller skador, i bogvisirets konstruktion, kommer dessa att snabbt förvärras/haverera... Om man dessutom felaktigt intalade sig att: Har ett stort starkt fartyg och tidtabellen skall hållas, oberoende av väder och vind så är ekvationen för katastrofen ett faktum. http://www.faktaomfartyg.se/viking_sally_1980_b_2.htm På bilden avgränsar den blå "bottenfärgen" det som är vattentätt/sektionerat. Tar inte i beaktandet möjligheten att vattnet kommer via bildäcket........

För min del är största frågetecknet, i vilket skede som det blev tillåtet för fartyget att trafikera öppna havet..... Fartyget var byggt för linjen Åbo-Mariehamn-Stockholm, vilket då räknades som "innomskärs" då Ålands hav avverkades på tillräckligt kort tid.... Helsingfors-Stockholm var till havs hela vägen Gustavssvärd till Söderarm eller Sandhamn.......

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 09:56:06, 16-05-2017
av igelkottar
Grattis Lars-Peter D :bira: :bira:

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 12:18:59, 16-05-2017
av MN
Finns det olika klassningar för Östersjötrafik???
MN

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 12:55:47, 16-05-2017
av Tycko Mikiasson
Tack så hemskt mycket för din eminenta beskrivning av fartygets konstruktion Lars-Peter D. Jag har bara dom dom enklaste grundkunskaperna om fartyg. Men är intresserad över hur katastrofer hela tiden kan inträffa. Och om hur över 100 åriga fartyg kan vara säkrare än dagens top of the line konstruktioner. Som kräver barlasttankar och pumpar för att hålla stabiliteten. Jag ska när jag kan samla ihop mig själv lägga fram mina teorier om Titanic och Olympics syster fartyg HMHS Britanic. Som radikalt konstruerades om efter Titanic katastrofen. Bland annat höjdes dom vattentäta skotten dävertarna byggdes om för att ta fler livbåtar. Omkonstruktion av expansionsfogen som där mest troligt Titanic bröts itu av den stora påfrestning fartyget utsattes för.

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 09:15:34, 17-05-2017
av Lars-Peter D
På MN.s fråga om Östersjötrafik: Det finns olika trafikområden i hela världen, med nationella och internationella bestämmelser. Dessa bestämmelser "lever" hela tiden. Här ett utdrag av benämningar som används av nordiska länder : https://sv.wikipedia.org/wiki/Fartomr%C3%A5de (Områdena är i princip blyerts-sträck på kartan. Både form, antal och sträckning har ändrats mycket. Sedan 1975 har det skett många förändringar....)

För den intresserade finns haverirapporten för Estonia. Brukar gå att låna på de flesta bibliotek. MS ESTONIA Svensk översättning ISBN 91-38-31458-4

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 18:00:26, 17-05-2017
av Lars-Peter D
Här syns den olycksaliga konstruktionen.... http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/page13.html Enda låsningarna finns på var sida + gångjärnen i ändarna på bommarna. Mellan bommarna lådan, i vilken bilrampen gick upp. De s.k. atlantlåsen torde inte ha använts? Blir en hel del krafter när vågorna är nästan lika höga som fördäcket och farten 17 knop. Fixar nog dessa låsningar fort. Dessutom är inte visiret vattentätt. Risken finns att vattnet har fyltls på snabbare än det hinner rinna ut, från utrymmet mellan visir och bilramp. Ännu en extra belastning.......

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 18:16:49, 17-05-2017
av Patrik440
Holger skrev:https://www.youtube.com/watch?v=fHmgF4ibmuk
Mycket intressant film även med lite bakgrundsfakta om systerbåten(-båtarna).
Spännande konstruktioner!


Hörde att ett norskt team nyligen varit nere och filmat vid Titanic och de gjorde den fantastiska upptäckten
att swimingpoolen fortfarande var full av vatten efter över hundra år på havsbotten...



:vissla:



:) / Patrik

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 18:41:03, 17-05-2017
av Holger
Tyvärr löser bakterier upp fartyget, man beräknar att inget finns kvar om 20 år.

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 15:27:38, 19-05-2017
av Lars-Peter D
En video som beskriver händelseförloppet för Estonia bra. Man bör komma ihåg att vattenmassor som väller in kommer att flytta lasten med fart.... Risken är då stor att dörrar i center-casingen demolerats till oigenkännlighet, vilket då betyder att vattnet slipper ner i utrymmen under bildäck.

Egentligen sjunker både Titanic och Estonia enligt samma förlopp, dock med den skillnaden att revan i Titanic släppte in vatten långsammare än Estonias ca 36 m3 gap som svalde vatten snabbt. På Titanic förlorades flytkraften i fören med påföljden att de vattentäta sektionernas höjd inte räckte till, utan vatten börjar fylla dem uppifrån en och en, tills fartygets hela flytkraft går förlorad och fartyget sjunker. För varje sektion som fylls ökar sjunkhastigheten. Estonia vattentäta sektioner fylls snabbt via bildäck/center-casingen. Trapphusen går ju från lägsta däck till högsta däck i båda fallen, utan några som helst hinder på vägen. Estonia kantrar (ca 120 grader?), varvid vatten tränger in genom "varje hål" dörr, ventiler (fönster) och luft-schakt sjunker sedan snabbt. Alla utrymmen under bildäck fylls inte med vatten, finns så mycket flytkraft att fartyget mer eller mindre går ner avigt. https://www.youtube.com/watch?v=IyqlkWZL0ZI

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 16:30:13, 05-06-2017
av Berit

Re: Intressant film om Titanic

InläggPostat: 12:55:54, 01-08-2018
av Russin
Någon som vet om någon riktig film är planerad inom den närmaste framtid gällande Estonia katastofen? Baltic Storm var ju en kastastrof..