Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

334 inlägg • Sida 3 av 23
Diskutera fartyg här

torbjorn_forsman

#31 » 09:39:42, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillförlitlighetsteoretiker skulle kunna säga att man får välja om det är den vänstra eller den högra flanken på badkarskurvan man ska oroa sig mest för.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Janson1 (trådstartaren)

#32 » 23:12:54, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälp, nu behöver jag nog hjälp på riktigt... Pumpen verkar inte passa motorn eller är den dålig? Jag har kollat pumpdrivningen och den är helt fri ifrån slack. Men nåt är det som gör att den går så pass illa. Jag har nu haft isär pumperiet men kan inte finna nåt anmärkningvärt! Vad göra?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#33 » 08:18:43, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla pumpens typskylt, googla på nummer/beteckning och se efter vilken sorts motor den är tänkt att sitta på?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#34 » 09:09:52, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan man ju alltid göra. Den här "metering valve lever" alltså reglerpinnen med ett spår i som ger en variabel brämslemängd när man vrider den fram och åter. Den ser olika ut på original havererad pump och den som sitter där nu, så jag bytte till samma (Ja så lika som jag kunde se med ögat) som original. Denna reglerpinne tror jag har en viss betydelse för motorns gång, likaså avståndet mellan reglerplattan och reglerpinnen skall ju justeras in enligt nått mått som jag inte hittat någonstans (än). Men detta ser jag mest som petitesser och borde inte ge denna katastrofala gång?
Ja, ja, motorn sitter nu i, alla vitala reglage kopplade. Styrningen gick väldigt trögt i morsekabeln så den fick vi ta ur och smörja/lea upp, den blev riktigt bra till sist. Drevet är också monterat och allt verkar lira, växelreglaget är kopplat och låst, verkar fungera ua. Till motorn så följde det med ett oljekyl eller rättare sagt en värmeväxlare mellan olja och inkommande vatten, den är hemmabyggd och läcker... Jag får nog göra en egen värmeväxlare med nåt rör som går parallellt i en inkommande gummislang typ "koaxialt"?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#35 » 11:54:52, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter sk. avlastningsventiler, en på varje högtrycksutgång som har två funktioner, dels att vara en backventil men ochså att den måste röra sig ganska långt för att öppna och på såvis ändrar rörets volym så att utsidan av ventilen får mycket lägre resttryck när spridaren är stängd. Dom skall helt enkelt förhindra efterinsprutning pga intärna ringningar som blir i systemet vid plötsliga tryckförändringar. Hursom, dom läcker ganska bra åt bägge hållen. Jag har totalt 8 st att välja på varav 4 lite rostiga (dom som sat i) och 4 st andra, men alla läcker lika mycket, man kan blåsa med munnen och det märks direkt. Är det nödvändigt att dom är täta för gångens skull? Var skaffar man nya?
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#36 » 22:08:18, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lite mer tid över... Jag byggde en ny avgaskrök, den mellan motor och drev. Avgaserna skall gå ut i den horisontala delen på drevet alldeles bakom/ovanför propellern. Som det var förut så gick avgaserna den vägen men allt kylvatten gick rakt ut genom ett litet förstorat svallerrör. Det syntes på avgasslangarna att det hade nog gått i varmaste laget. Nu så kommer jag bygga om detta så kylvattnet följer med avgaserna och kyler avgasröret på sin väg ut. Jag får väl göra ett nytt skvallerrörs-system. Jag hade ur spridarna och provtryckte dom. 3 st var egentligen väldigt bra medans den fjärde var ganska dålig, den pissade gärna istället för att knattra ut soppan i en fin ström. En annan spridare hade lite sned träffbild men det är inte åt glödstifthållet så det får nog vara med åtgärd. Men en spridarspets får jag väl inhandla...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#37 » 06:56:34, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljekyl. Med motorn så följde det ju med ett oljekyl som läcker. Jag funderar på att göra en egen lösning, det finns ett ganska grovt cirkulationsrör för glykolvattnet som skulle kunna dela med sig av sin värme/kyla till oljeröret. (Se bild 2 i inlägg #1). Så, antingen borra ett hål i varje ända vid 90 graderskrökarna och trycka igenom ett 12 mm kopparrör som sen lödas tätt i bägge ändarna, eller bara helt enkelt lägga röret mot det andra och sätt ett par slangklämmor, fett och en rejäl krympslangsbit? Proffsigast är nog att borra och trycka igenom röret sen löda, det bör ju inte bli några problem med värme/kyla att rören skulle utvidga sig olika och på så vis spräcka någonting? Det är koppar/koppar och samma temp i stort sett.
Insprutningspumpen är nu monterad och redo för en ny start, så fort avgasdelen och färskvattenkylningen är fixad. (arbetar på det...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd

#38 » 08:17:56, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde gå att göra en enkel vvx med två rör i varandra och sådana här kapillärrörsdelar i ändarna:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Janson1 (trådstartaren)

#39 » 22:05:45, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tänkte ta en lov hos våran rörkrökare om tid finnes...
Bränsletanken var nog bebodd av div skit och oxiderat någonting, den typiska svarta geggan som nästan inget kan lösa upp. Ja K-sprit funkade bäst av alla olika medel jag hade på hyllan. Efter några urpumpningar och sköljningar så blev den hyfsat ren, tyvärr går det inta att komma åt tanken överallt inuti pga div skvalpskott. Nu är den redo för ny soppa och jag har även en flaska algdödare (Biocid). Så här såg bränslemängdsgivaren ut när jag tog ur den:
Bild

Tyvärr fokuserade kameran på båten istället för givaren men det syns nog ändå.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#40 » 08:45:10, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfuktigheten har nog varit hög i den tanken. Som vanligt när det gäller dieseltankar i fuktig miljö, kan det vara bra att ordna ett torkfilter på tankventilationen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

christianmoller

#41 » 09:58:56, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att du inte har en dubbeinstallation, jag har en helt oanvänd panel till en sådan
Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

magirus

#42 » 10:24:09, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses va vackert!!! :uupps: :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

christianmoller

#43 » 13:11:39, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Oljekyl. Med motorn så följde det ju med ett oljekyl som läcker. Jag funderar på att göra en egen lösning, det finns ett ganska grovt cirkulationsrör för glykolvattnet som skulle kunna dela med sig av sin värme/kyla till oljeröret. (Se bild 2 i inlägg #1). Så, antingen borra ett hål i varje ända vid 90 graderskrökarna och trycka igenom ett 12 mm kopparrör som sen lödas tätt i bägge ändarna, eller bara helt enkelt lägga röret mot det andra och sätt ett par slangklämmor, fett och en rejäl krympslangsbit? Proffsigast är nog att borra och trycka igenom röret sen löda, det bör ju inte bli några problem med värme/kyla att rören skulle utvidga sig olika och på så vis spräcka någonting? Det är koppar/koppar och samma temp i stort sett.
Insprutningspumpen är nu monterad och redo för en ny start, så fort avgasdelen och färskvattenkylningen är fixad. (arbetar på det...)

Vad är det för ungefärlig storlek på kylen(slang dim,längd, anslutningar), kan ha nått liggande...

/christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Janson1 (trådstartaren)

#44 » 17:01:57, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bild 2 i inlägg #1 så syns oljekylen/värmeväxlaren längt ner till höger i bild. Man ser även ett ganska tjocks kopparrör som det går glykolvatten i, det är i det röret jag funderar på att dra ett 12 mm kopparrör i så det kommer ut en stump i var ända... Själva slangarna är vanliga hydraulslangar med 3/8 tumgänga, samma som 3/8 i klämringskopplingar till VVS.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#45 » 17:03:45, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där dubbelinstrumentet var verkligen snyggt. Kanske till en liten Twin-flygmaskin...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se