Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

334 inlägg • Sida 10 av 23
Diskutera fartyg här

63an

#136 » 08:38:38, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bra med pulver är nog de som gäller! :thumme: Vill man få lite speed kan man inte hålla på med att räkna dropparna för de behövs när du har så tungt skrov + nödbroms där bak, men får du igång hjälplyftet i aktern å polerar till den under så blir de nog sprutt på den :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Janson1 (trådstartaren)

#137 » 08:57:28, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är på jakt efter en avgaslimpa som passar min PD-diesel. Jag har hittat vad jag tror en kandidat:
Bild
Men var får man tag i en sådan? Skruvat.se säljer avgaslimpor men det går inte att se vad dom passar till.
Är det någon som har pejl på detta?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#138 » 07:24:39, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ute en stund i går med båten, den har stått nästan två veckor sen sist. Det var mycket vatten i dieseln och dess filter blev fullt och den stannade två gånger. Jag tror det regnar in genom tanklocket som sitter utmed relingen på utsidan. Som nödåtgärd (det är faktiskt synd om både motor och pump) så skaffar jag nu en annan tank till en utombordare och gör sen snabbanslutningar på till och returledningar. Biltema har 24 liters bärbara plasttankar som får duga nu i år...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#139 » 09:39:58, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny lös tank införskaffad, nu skall det bli tid för montering också... Jag tycker motorn går för illa för att det skall vara acceptabelt. En spridare är verifierat dålig så jag funderar på att byta bara den. Men jag orkar nog inte att först montera ner för att kolla numret och sen när spridarspetsen kommit så göra om alltihopa igen. Så, jag tänkte bara köpa en spridarspets rakt av, dom kostar bara nån 2 hundring. Vilken bör jag välja? En till Ferguson 23C dieselmotor passar rent mekaniskt. Är det någon som har nått förslag mer än att titta efter?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#140 » 21:36:58, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny spridarspets monterad och injusterad och monterad på motorn. En ny lös tank med findiesel monterad och provkörd. Jag vill inte påstå att motorn går bra, den ryker som en skorsten, det är vit stinkande rök, den blir bättre med lite belastning. Jag provade i dag att köra på minus en cylinder åt gången men jag kan inte avgöra om den ryker mindre vid något tillfälle. Den är lättstartad och går ganska jämnt direkt från tomgång och uppåt. Jag funderar på dom här back/avlastningsventilerna som sitter på trycksidan direkt vid pumpen, jag tycker dom borde inte vara problemet på låga varv i alla fall. (dom läcker internt ganska rejält allihopa) Återstår timingfel på pumpen, den går inte att tidigarelägga mer utan att flytta drevet en tand inne i motorn men enligt markeringarna så står den rätt. Är det någon som vet om det kan skilja sig mycket mellan olika pumptyper inom denna samma familj DPA? Jag vet inte hur mycket jobb jag vill lägga ner på denna Peugeot-rova, egentligen vill jag bara åka båt nu resten av gångerna tills det blir dags att dra upp den inför vintern...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#141 » 06:11:36, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute vid ån/sjön i går och hörde båten på lite håll, den har slutat att tuffa då och då, alltså misstända lite sporadiskt och det beror nog på att nu får den ren diesel utan vatten. Men, röken är kvar.
Nu har vi ju bestämt oss för att leva med röken denna säsongen ut! Men nästa år...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#142 » 07:14:01, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är båtens nästa motor "räddad". En annan maskinist (håkan 13) har hämtat den från säljaren och har den nu mellanlagrad i sitt garage.
Nu skall väl själva båten "räddas" också från sjön så först skall kärran repareras och fixas så den funkar. sen skall vi försöka oss på att dra upp båten för säsongen.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#143 » 07:13:11, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i söndags åkte båten upp från ån/sjön. Den startade snällt men lämnade ett våldsamt vitt rökmoln efter sig, det såg nästan lite trolskt ut om det inte var för att röken bara innehöll diesel...
Tyvärr kan jag inte ladda upp nån bild då funktionen bara fungerar sporadiskt hos mig, typ var tredje tagen bild funkar...
Med hjälp av ANFA:s stora traktor som vi backade rakt ut i sjön med så var det i princip bara att köra på båten och vinscha den sista biten. Vi hade försett oss med vadarstövlar, sådana som når till armhålera. Men mina läckte... Det hela gick smärtfritt och vi hade lite publik så det fanns ett visst underhållningsvärde. Nu står båten hos ANFA för motordemontering och vinterförvaring.

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#144 » 22:48:46, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag kom den efterlängtade motorn. En annan maskinist, Håkan 13 som mellanförvarat den någon månad anlände i dag vid 16 tiden som avtalat.
Det var bara att backa in i garaget och häkta fast motorn i tvåpelarlyften, sen var det klart. Ett par bilder på motorn då den fortfarande är fullt "påklädd"
Bild
Bild
Efter det så har jag nu börjat strippa motorn på div kablar, slangar och rör.
Det följde även med en 6 växlad låda och en startmotor som jag först trodde inte var rätt men det är nog rätt ändå...
Bild
Så tack än en gång Håkan 13!

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#145 » 23:19:40, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde lite kontroller och mätningar på motorn och konstaterade att den har en induktiv vevaxelgivare, måste bytas. Den har en hallgivare för kamaxeln, skall behållas men däremot så skall kamdrevens tänder tas bort förutom tanden för cylinder 4. Spridarna har "vanliga" 12 volts spolar, så där är ingen skillnad, ev så är dom snabbare. Så med detta så verkar den väldigt lika min andra PD-diesel som sitter i traktorn. Vid en snabb titt så är kamremmen hel vilket borde innebära att motorn går att få liv i!!! Nästa steg förutom strippningen och olje&filterbyte är att bygga en nytt "moderbord" och programmera ett par Arduino Nano med liknande program som traktorn och sen göra en kabelmatta till alltihopa.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#146 » 23:56:46, 20-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag lossade oljepluggen under så kom det först en skvätt vatten, sedan gucka. Förmodligen var oljan urhälld förut men så hade oljesticksröret flugit av vid något tidigare tillfälle så det hade regnat in genom oljestickshålet och vattnet halvblandade sig väl med oljan till sist? Jag bestämde mig för att ta ner tråget, sagt och gjort:
Bild
Det var väl ingen panik, mest lite småsketet…, inga spånor!
Vid en första anblick in i bottendelen så såg det normalt ut precis som det brukar göra på gamla motorer...
Bild
Bild
Under ventilkåpan var heller inga överraskningar, hyfsat rent, alla 12 kamnockar var fria från rost och slitage, det var komp på alla fyra cylindrar. Ja överlag ser motorn bra ut. Nu är den ihopsatt med växellådan och startmotorn är på plats. Kabelhärvan är numera decimerad till att bara innehålla dom nödvändigaste kablarna. En grej jag funderar att använda aktivt är luftspjället, det är fullt PWM-styrt. Strömlöst så är det öppet och sen är det bara att pulsa det till blir lagom stängt...

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#147 » 09:51:42, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här spjällmotorn på insugsröret tänker jag vidare på. Från början hade den två funktioner, dels att stängas helt varje gång man slog av motorn (alt. motorn stannade själv vid tex.rödljus.)
När man stänger den helt så får motorn ingen luft alls och stannar utan att vibrera pga utebliven kompression. Funktion två hör ihop med avgasreningen, när motorn skulle få tillbaka sina egna avgaser och återanvända dom så stänger spjället partiellt allt efter varvtal, belastning, värme och jag tror avgassonden har något att säga till om också? Spjällmotorn har en återkoppling så motorns ECU:n vet spjäll-läget.
Jo, jag skall nog ha kvar spjällmotorn och kanske använda den aktivt vid lägsta tomgång, skall labba med detta sedan och se om motorn kanske skakar lite mindre just vid dom lägsta varven, då man drar fiskedrag efter båten. Men först skall motorn igång och köras. Allra först måste jag bygga en ny ECU, det blir samma grund-ECU som traktorns, dvs två ECU som man väljer in vilken man vill nyttja, en eller två övervakningsdelar med eller utan loggning, jag kommer nog att välja loggning från första stund i sjön?
Sen finns det en EGR-ventil också men den kommer jag att ta bort, alt. låta den vara strömlös. I insugningsröret finns också en anslutning från avgasrörets återföring via ett avgaskyl, i den anslutningen hamnar nog tryck/tempgivaren för turbotryck. Jag går i valet och kvalet att faktiskt ha kvar turbon... Vad jag förstår så blir en turbo på dieselmotor inte alls på långa vägar så varm som på en bensinmotor? Det här med avgaslimpa är ju för att bli av med strålningsvärmen från avgasrör/turbo. Min tanke är att låta turbon vara kvar om den får plats som den sitter just nu (får nog göra en noggrannare mätning på båteriet) och först leda upp avgasröret garanterat över vattenlinjen och sen ner igen och där låta motorns kylvatten pumpas ut. Med denna lösning så går avgasröret okylt första halvmetern, sedan så kyls avgaserna då dom blandas upp med kylvattnet.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#148 » 08:52:19, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här spjällmotorn ser väl inuti inte ut riktigt som jag tänkt...
Bild
Jag trodde lite att den hade en elektromagnet som man sen PWM:ade lite lagom för att få spjället i rätt läge och sen en återkoppling på spjällets ärvärde men det är det inte. Istället är det en likströmsmotor och växellåda, på motorns axel sitter en magnet till dess interna återkoppling. I locket sitter ett kretskort indränkt i lack som dels innehåller en processor, dels ett slutsteg, hallgivare för motorvarvsräkning plus en massa annat. Ja, jag sopade ur det och anslöt elmotorn direkt till plus och minuskabeln eftersom jag skall PWM-styra den från min ECU. Med detta så är jag osäker på om den går att använda till något annat än som stopp-spjäll. Men jag skall givetvis prova att styra spjället partiellt ändå. Sen funderar jag på det här med mjukstopp genom att stänga spjället helt vid motoravstängning, då krävs det att det finns spänning kvar efter det att nyckeln är avstängd... Eller så har man den funktionen i gasen så under tomgång så stannar motorn och när man gasar upp till tomgång startar motorn igen? Eller har en separat stoppknapp som man trycker in för att stanna och sen startar man med nyckeln som vanligt, det blir en sk. "hotstop" den stannar med strömmen på. Helst skulle jag vilja att den alltid stängde spjället vid avstängning. En stor kondensator? En separat matning för just bara detta? Processorn är alltid strömsatt men går i standby/sleepmode när man stänger av "tändningslåset"? Ja, hur skall man göra?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ph7

#149 » 21:20:24, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändningslås med radioläge ?
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Janson1 (trådstartaren)

#150 » 22:57:56, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, varför inte... Synd bara att dom flesta universallås har radioläget åt fel håll typ: radioläge-av-tändning-startläge. Men jag får väl titta efter en bättre variant.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se