Den här spjällmotorn på insugsröret tänker jag vidare på. Från början hade den två funktioner, dels att stängas helt varje gång man slog av motorn (alt. motorn stannade själv vid tex.rödljus.)
När man stänger den helt så får motorn ingen
luft alls och stannar utan att vibrera pga utebliven kompression. Funktion två hör ihop med avgasreningen, när motorn skulle få tillbaka sina egna avgaser och återanvända dom så stänger spjället partiellt allt efter
varvtal, belastning,
värme och jag tror avgassonden har något att säga till om också? Spjällmotorn har en återkoppling så motorns ECU:n vet spjäll-läget.
Jo, jag skall nog ha kvar spjällmotorn och kanske använda den aktivt vid lägsta tomgång, skall labba med detta sedan och se om motorn kanske skakar lite mindre just vid dom lägsta varven, då man drar fiskedrag efter båten. Men först skall motorn igång och köras. Allra först måste jag bygga en ny ECU, det blir samma grund-ECU som traktorns, dvs två ECU som man väljer in vilken man vill nyttja, en eller två övervakningsdelar med eller utan loggning, jag kommer nog att välja loggning från första stund i sjön?
Sen finns det en EGR-ventil också men den kommer jag att ta bort, alt. låta den vara strömlös. I insugningsröret finns också en anslutning från avgasrörets återföring via ett avgaskyl, i den anslutningen hamnar nog tryck/tempgivaren för turbotryck. Jag går i valet och kvalet att faktiskt ha kvar turbon... Vad jag förstår så blir en turbo på dieselmotor inte alls på långa vägar så varm som på en bensinmotor? Det här med avgaslimpa är ju för att bli av med strålningsvärmen från avgasrör/turbo. Min tanke är att låta turbon vara kvar om den får plats som den sitter just nu (får nog göra en noggrannare mätning på båteriet) och först leda upp avgasröret garanterat över vattenlinjen och sen ner igen och där låta motorns kylvatten pumpas ut. Med denna lösning så går avgasröret okylt första halvmetern, sedan så kyls avgaserna då dom blandas upp med kylvattnet.