JA, nu är båten sjösatt (förra helgen) och den läcker inte in vatten i några större mängder. Motorn startade direkt men sjövattenpumpen ville inte komma igång och och det var frånlandsvind så det var bara att köra runt bryggan och upp i ån i ett svep. Vi höll koll på tempen i motorn och det klarade sig ganska precis. Rätt som det var så körde vi in i den befarade sandbanken och motorn dog när vi drog av gasen för att få in friläge och ville givetvis inte starta mera. Men vi var förberedda! Vi hade sedan förut satt på en planka på akterspegeln för en utombordare som nu fick överta rollen som bogsör.
Ja, vi har sågat av brädan lite närmare båten nu...
När vi kört förbi det värsta med den lilla utombordaren så startade inombordaren igen och vi kunde fortsätta uppför ån. Då märkte vi nästa problem, styrningen... Det var nästan omöjligt att träffa ån fastän det var mer än 25 meter brett. Vi såg senare att det var ett stort glapp i i styrarmen på det mest svåråtkomliga stället, högst upp innanför akterspegeln. Den hemmagjorda motorlådan fick plockas väck, sedan var det lite lättare. Det var faktiskt bara att dra åt låsbulten men vi fick dra riktigt ordentligt för att få bort glappet. Vattenkylningen visade sig vara en
slang mellan akterspegeln och drevet som förmodligen kommer i kläm, vi kunde egentligen inte se nåt men efter en tripp med våtdräkten så ryckte ANFA bort slangen så den pekar rakt ner lite under båten. Nu fungerar vattenkylningen när vi kör sakta i alla fall, vi får väl utröna att den funkar även vid planing? Styrningen är nu bättre men det mer att önska, båten ormar sig gärna vid låga farter.