Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

334 inlägg • Sida 22 av 23
Diskutera fartyg här

Janson1 (trådstartaren)

#316 » 20:09:21, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hjälp av en lampa på 12 volt/5 watt så fick jag igång generatorn, 14,4 volt i medel, gott nog! Men för att få igång generatorn så måste remmen dit och vattenpumpen får inte gå torr så först anslöt jag sjövattnet till pumpen och sen var det dags för start. Jag har dels "optimerat" spridartiderna och dels motionerat motorn då och då och nu startar motorn direkt kall i alla fall. I dag så körde jag motorn en längre stund så den blev ordentligt varm och då startar den inte. Det finns ett par anledningar. Anledning 1: När den blir varm så slutar den interncirculera och tar ny kallare soppa från tanken. När detta händer så sugs primerblåsan ihop och blir platt. Detta borde strypa bränsletillförseln lite samtidigt som den drar in lite luft i varje skarv. Anledning 2: spridarna är slut och läcker igenom för mycket. En tredje anledning skulle kunna vara att kamaxeln måste ligga helt rätt så spridarnas initiala tryckstegring blir så effektiv som möjligt. (Det finns hål för detta som man med hjälp av en tolk timar in det exakt. Ja, jag har den tolken) Oavsett så tänker vi sjösätta båteriet på lördag. Och, det mesta är faktiskt klart, tom. länspumpen är kopplad!

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#317 » 08:22:15, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pga covidvarning och karantän tills på torsdag så blev det ingen sjösättning i går... Jag står fortfarande på land och gasar&kör. Jag kollade det exakta timingläget och det var exakt. Lite finjustering av spridartider gjorde att det blev bättre, det är inte perfekt men tillräckligt för att sjösätta den. Original så har motorns bränslesystem rundgång tills bränslet når en viss temp, sen börjar den fulla återcirkuleringen, den funktionen är nu borta så bränslet cirkulerar full väg hela tiden. (Om det är luft i systemet så försvinner den väldigt effektivt nu). Den fick också en turbotrycksmätare så man kan se om och när turbon laddar, ja på land blir det inget av det men när det går lite tungt så kan det i programmeringssyfte vara bara att hålla koll på trycket? Sen funderar jag på om den nu förblir svårstartad som varm och ingen programmering hjälper så borde man ju kunna antingen ta bort termostaten eller operera termostaten, typ klippa ett par varv på fjädern så den öppnar betydligt tidigare?
En bild på motorn och dess placering. (Högt upp till höger i bild ligger styrningen och gaspoten sitter fastskruvad på en aluminiumskena alldeles brevid)
Bild
Vi har byggt en motorhuv i trä över alltihop men blev tvungna att ta bort den igen för att komma åt ordentligt.

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#318 » 19:38:35, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA, nu är båten sjösatt (förra helgen) och den läcker inte in vatten i några större mängder. Motorn startade direkt men sjövattenpumpen ville inte komma igång och och det var frånlandsvind så det var bara att köra runt bryggan och upp i ån i ett svep. Vi höll koll på tempen i motorn och det klarade sig ganska precis. Rätt som det var så körde vi in i den befarade sandbanken och motorn dog när vi drog av gasen för att få in friläge och ville givetvis inte starta mera. Men vi var förberedda! Vi hade sedan förut satt på en planka på akterspegeln för en utombordare som nu fick överta rollen som bogsör. Bild Ja, vi har sågat av brädan lite närmare båten nu...
När vi kört förbi det värsta med den lilla utombordaren så startade inombordaren igen och vi kunde fortsätta uppför ån. Då märkte vi nästa problem, styrningen... Det var nästan omöjligt att träffa ån fastän det var mer än 25 meter brett. Vi såg senare att det var ett stort glapp i i styrarmen på det mest svåråtkomliga stället, högst upp innanför akterspegeln. Den hemmagjorda motorlådan fick plockas väck, sedan var det lite lättare. Det var faktiskt bara att dra åt låsbulten men vi fick dra riktigt ordentligt för att få bort glappet. Vattenkylningen visade sig vara en slang mellan akterspegeln och drevet som förmodligen kommer i kläm, vi kunde egentligen inte se nåt men efter en tripp med våtdräkten så ryckte ANFA bort slangen så den pekar rakt ner lite under båten. Nu fungerar vattenkylningen när vi kör sakta i alla fall, vi får väl utröna att den funkar även vid planing? Styrningen är nu bättre men det mer att önska, båten ormar sig gärna vid låga farter.

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#319 » 08:05:03, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu på prov ändrat lite i programmeringen för att kompensera för dom dåliga spridarna. Som det ser ut i dag så har jag ett antal varvtalsgränser som jag anger och tänker i RPM, alltså varv per minut. Under 130 RPM, ingen insprutning. Mellan 130 och ca 200 RPM så går den med fast insprutning i x antal vevaxelgrader. Både startläge och totaltid justerbara. Mellan 200 och 365 RPM så går den i "mjukstartmode" Fortfarande med startläge (av spridarna) och totaltid justerbara. Sedan över 365 RPM räknas motorn som gående och blir då reglerad via ärvärde/börvärde på gasen. En tes jag haft är att den orkar upp till lite över 200 RPM men inte mer så jag ändrade ganska drastiskt så mjukstarten blir nu en hårdstart. På traktorn så blir det en ganska rejäl startpoff vid varje start nu. Men i båten blev det i princip ingen skillnad alls. Så jag är mer och mer inne på att båtmotorn aldrig riktigt kommer över 200 RPM så nu är jag i den delen av programmet och angriper... Traktorn får agera testbänk då båten står en och en halv mil hemmifrån.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#320 » 09:29:31, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte lägga in variabel som sparar max värdet och läser ut den senare via serial print.
Eller om du kört STM32 så kunde du läst av variblerna live på en graf :vissla: :-D
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#321 » 13:38:42, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil: Jag förstår inte riktigt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#322 » 13:54:14, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tes jag haft är att den orkar upp till lite över 200 RPM men inte mer
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#323 » 15:59:58, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, du menar så... Jag brukar ha oscilloskopet framme vid dom här tillfällena, det känns för mig enklast.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#324 » 18:04:42, 11-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, fast ibland kan det vara bra att kolla att verkligheten återspegalas i koden med.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#325 » 21:28:00, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag tog vi steget ut till sjön Lygnern via en ganska besvärlig sandbank vilket vi fick erfara på vägen tillbaka... Men på fullt spett så gör den 17 knop och har nästan 1,3 Bars turbotryck. Innan den varvar ut så är den uppe i 1,5 Bar tills båten fått upp lite fart. Hur mycket turbotryck kan man förvänta sig? Kan det vara skadligt med för högt tryck? (svaret är givetvis ja men hur mycket?) Den går nu att varmstarta dom flesta gångerna. Skall väl göra en optimering till i programmet och samtidigt höja maxvarvtal och sänka aggressiviteten på insprutad bränslemängd. Vi passade på att isolera motorrummet med Biltemas dämpmattor och det blev mycket bättre.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#326 » 05:37:37, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BTW, den där hemmabyggda utombordsmotorbrädan (se bild i inlägg #318) behöver nog friseras lite, den tar i sjön när man kör fort. Får väl ta med motorsågen nästa gång...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#327 » 06:05:33, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tråd skall jag nu fortsätta i... Ett lyxproblem. Eftersom grejerna med största sannolikhet skall hamna i båteriet så blir det nog här i alla fall. En resumé: Jag lyckades ju elda upp minst två spolar i PD-spridarna på den motorn som nu sitter i båten. Felet var nog att gen. 2 av dom här spridarna (enhetsinjector) är mycket snabbare i tillslag/frånslag och således har dom kraftigare elspolar och drar mer ström än gen.1. Min ursprungliga "design" var att låta Nano-modulen driva slutstegstransistorn direkt (Mos-Fet-transistor) och det har funkat klockrent i ett par år på traktorn som har gen. 1 av spridarna. Så nu sitter det gen.1 spridare även i båten. Men min tanke är att det skall fungera med alla dom här spridarna så länge dom har elektromagnetisk till/frånslag. För en första utprovning så har jag nu byggt om ett av mina ECU-kort så den har ett drivsteg mellan Nano och mos-transistorn. Drivsteget säkerställer att Mos-transistorn verkligen bottnar när den är i läge till. Så långt allt ok. Nu har jag även skaffat ett topplock med 4 spridare och kamaxeln kvar så jag har möjlighet att bygga en testbänk och verkligen prova dels funktion och dels dess verkliga mängd under lite tid. Jag tänkte mig att ställa den lösa toppen på fyra mätkärl och sen driva kammen med hjälp av en elmotor på en-två hästar som sen är styrd av en frekvensomriktare så man kan simulera dels startvarv och dels normala driftvarv. Som elektronik kan man använda befintlig ECU men göra om programmet så den räknar kamaxelns tandhjul istället, jag tror det är 40 tänder på det hjulet? Sen är det väl bara att fila bort två tänder en bit så givaren detekterar en lucka. Nu är det väl bara en sak som saknas, tiden...

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#328 » 08:05:32, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering... Nåt mer med den här testriggen har det inte blivit. Men däremot har vi faktiskt varit ute med båten ett par tre gånger. Kallstart har alltid funkat direkt och den går bra när den är igång, tusan vet om den inte är trecylindrig, eller näst intill för det mesta? Jag har gjort lite olika programmeringar mellan dom två olika ECU-kanalerna och jag vill nog påstå att det är helt random om den startar bäst på den ena eller den andra kanalen som varm. Vi har bestämt oss att köra vidare denna sommar som motorn är och sen byta spridare och den nya "förstärkta" ECU:n och så testa på land tills vi är 100% nöjda.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#329 » 06:25:55, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är synd, ja nästan skam men jag har inte varit ute med båten nästan alls denna sommar, det är nog inte min grej, inte min särbo´s grej heller... Jag vet inte ens om båten flyter och är kvar. Och nu är det snart dags att ta upp den, igen. En sommar går fort. Hmm. får nog skaffa en roligare grej som provbänk för mina dieselmotorer?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#330 » 07:54:08, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båt i mindre insjö är ju mera för de som vill fiska. Inte samma som båt vid havet med större yta att utforska.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se