Sida 2 av 9

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 18:18:13, 04-06-2019
av PerErikE
Janson1 skrev:Det här propellerdrevet, är det möjligen ett Volvo Penta Aquamatic 280? Jag har börjat läsa på om båtar och dess framdrivningsmekanismer...

Ser ut som ett ”vanligt” 280 drev, borde sitta en skylt ovanför knuten.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 20:29:47, 04-06-2019
av Janson1
Det sitter en skylt men den är näst intill oläslig men jag har nu jämfört med andra lika växlar och den ser ut som att vara en Aquamatic 280. Om jag behöver delar i framtiden så får jag ju kolla upp detta. Är det någon som på vet på rak arm hur mycket en sån här växel tål? Jag kommer att ha mellan 200 och 280 Nm i vridmoment.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 21:39:46, 04-06-2019
av lagun49
Janson1 skrev:Det sitter en skylt men den är näst intill oläslig men jag har nu jämfört med andra lika växlar och den ser ut som att vara en Aquamatic 280. Om jag behöver delar i framtiden så får jag ju kolla upp detta. Är det någon som på vet på rak arm hur mycket en sån här växel tål? Jag kommer att ha mellan 200 och 280 Nm i vridmoment.


VP 280-drev är byggt som en lastbilslåda. Jag vet sådana drev, som haft en 500 hk small-block V8 som drivlina.

Om du behöver delar rekommenderar jag drevdelar.se eller drev.se.

Jag har själv en Ockelbo C20 med VP 170 och VP 280-drev. Sexan lär ge 170 hk.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 22:11:04, 04-06-2019
av rospigg
Jag vet drev som dragits av en Volvo D50.
Dreven "ska" inte hålla för det momentet - men det fungerar ändå, det är ju Volvo! :thummar:
Volvo Penta använder du och kör med, andra drevfabrikat kräver betydligt mer underhåll.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 08:26:48, 08-06-2019
av Janson1
I går fredag så blev den flytande testbänken (båten) hämtad. Det följde med en kärra som från början hade 4 hjul men vänster fram har fått lagerhaveri så där är bara en rest kvar av axeln, hjulet har lämnat kärran för nya äventyr? Och höger bak har lämnat in men fick följa med hem. Här en bild precis innan avfärd hemåt.
Bild

Den 1 mil korta resan gick alldeles utmärkt, inga missöden, inga arga medtrafikanter alls faktiskt. Här hemma på gården för reparation och montering av befintlig motor med drev.
Bild
Samtidigt passar vi på att fixa allt tvivelaktigt när den ändå är på land. Just nu har vi ställt den alldeles invid mitt garage så det bir nära för meck! Vi som skaffat båten och dess motorer mm är dels jag, janson1 och dels en annan maskinist, ANFA. Fortsättning följer...

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 22:02:14, 09-06-2019
av Janson1
Inga bilder idag men nu gjorde jag en första inventering på vad som finns och vad som behöver skaffas eller bytas ut. Det skall finnas två sprintar som håller själva drevhuset i båten och som gör att drevet kan vippa upp och ner, dom saknas och även två sprintar/bultar till styrhjälmen. Jag har frågat den gamla ägaren om han möjligtvis kan finna på dom... Alla bultar verkar vara tum (UNC) och rostfritt, det är nog ingen järnaffärsgrej direkt utan det får väl bli på välsorterad båtfirma? Sen så är det en del slangar som är kass och behöver bytas ut, det skall sitta en liten krokig slang mellan drev och akterspegel som är avskuren rakt i en böj, den går nog inte att rädda. Jag kollade oljan i drevet, hällde ut nån liter tills jag kom på att den är perfekt, förmodligen utbytt av förra ägaren? Så den åkte tillbaka igen. Jag kommer inte att riva isär drevet då jag tror det fungerar, jag har testat lite fram och back och nåt händer i alla fall.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 08:19:07, 10-06-2019
av christianmoller
Janson1 skrev:Inga bilder idag men nu gjorde jag en första inventering på vad som finns och vad som behöver skaffas eller bytas ut. Det skall finnas två sprintar som håller själva drevhuset i båten och som gör att drevet kan vippa upp och ner, dom saknas och även två sprintar/bultar till styrhjälmen. Jag har frågat den gamla ägaren om han möjligtvis kan finna på dom... Alla bultar verkar vara tum (UNC) och rostfritt, det är nog ingen järnaffärsgrej direkt utan det får väl bli på välsorterad båtfirma? Sen så är det en del slangar som är kass och behöver bytas ut, det skall sitta en liten krokig slang mellan drev och akterspegel som är avskuren rakt i en böj, den går nog inte att rädda. Jag kollade oljan i drevet, hällde ut nån liter tills jag kom på att den är perfekt, förmodligen utbytt av förra ägaren? Så den åkte tillbaka igen. Jag kommer inte att riva isär drevet då jag tror det fungerar, jag har testat lite fram och back och nåt händer i alla fall.

Hej,
gå in på drev.se dom har mycket grejor till dom gamla dreven, och ja det är UNC.
dom uppe i "hjälmen" tror jag är 3/8 plus så har du två låsbult där det vippar,dom är också 3/8.
Där det vippar och sprintarna sitter skall det också vara en plastbussning på var sida i gaffeln som sitter på drevet.

mvh
Christian

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 17:15:55, 10-06-2019
av rospigg
Stämmer bra, UNC överallt och alla gängor i aluminiumgodset har Heli-coil som standard.
Slangar och bälgar (de för avgaser och runt drivknuten) är mycket vanliga reservdelar!
Kolla slangens anslutning mot drevet, en låg vinkel som sitter fast med två skruvar, de brukar ärga där slangen sitter.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 22:43:11, 10-06-2019
av Janson1
Alla bultar lär ha kommit till rätta, skall hämta dom i morgon eller så. Den låga vinklade slanganslutningen är ganska ärgig, jag funderar på att epoxilaga den i den värsta poren. Så Helicoil är original. Biltema har bälgarna och lite annat smått och gott.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 21:52:15, 12-06-2019
av Janson1
Hade lite tid över i dag så jag tittade närmare på den medföljande Peugoet 504 dieseln. Fick med hjälp av startmotorn och utan glödstift ur all luft ur insprutningspumpen, det var inte lätt... Men till sist så blåste det ut dieseldimma ur alla 4 glödstifthålen. Så i med glödstiften och den startade faktiskt. Men den gick väldigt dåligt, vandrade upp och ner i varv, rök vitt ibland, allmänt labil i hela registret. Rätt som det var så sög den luft så jag slutade tvärt där. Nästa gång så skall jag ha mer diesel och sätta ihop allt så det kan funka en längre tid, sen skall jag köra vidare och jag hoppas att pumperiet blir bättre än så här.
Nu är denna CAV DPA pump inte till motorn men den borde ändå fungera bättre?

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:42:10, 14-06-2019
av Janson1
Nu har jag kört motorn flera minuter och den är precis lika labil i varvtal och den ryker vitt då och då. Det verkar som det är flera fel i pumpen, den har för stort dödspel i regleringen och den verkar vandra i insprutningstidpunkten lite som den vill... Är det någon som har pejl på dom här CAV-DPA pumparna?
Men det som funkar i pumpen är att den startar lätt, den klarar att suga soppa själv även genom en avstängd elpump, den läcker inte diesel, alltid nåt...
ANFA och jag bestämde oss för att montera motorn i båten i alla fall och angripa pumperiet senare. Här en "aktionbild" precis när vi tippar i motorn på sin plats med hjälp av grävarn. Det var väldigt precis på flera ställen, på höjden, på djupet, och i längdsled på båten. Men det räcker att det är precis så länge det är på rätt sida!
Bild

Efter det att motorn kom på plats så monterade vi dit drevet och dess damasker och slangar. Växelwirwen var dålig så den har fått nytt hölje av krympslang. Teleflexstyrningen funkade inte så vi tog loss dess wire och skall i morgon angripa den på nåt sett? Det sitter en elmotor som skall tilta upp drevet, den hade också gett upp men jag lyckades lea upp inälverna i den så nu går den vidare. Det är nog fler pryttlar som inte fungerar än som faktiskt fungerar!!

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:45:27, 14-06-2019
av rospigg
Byt reglagewiren!
Det handlar om 3-400 kronor, och är trots allt en vital funktion. :thumme:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:48:34, 14-06-2019
av Janson1
Tja, om det fungerar precis som det ska så är det väl ok, men blir det inte bra så blir det nytt!

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:53:17, 14-06-2019
av rospigg
En båt jag servade drevet på, där hörde ägaren av sig efter nån vecka och undrade vad jag gjort!
Han kom i godan ro in mot bryggan och växlade till back (enspaksreglage) och gasade till, med skillnaden att båten fortfarande hade framväxeln i, då växelwiren gått av.
Det syntes inte några brister alls på den, såå någon anledning att byta såg jag inte - förrän det var för sent.
Gelcoatskadorna i stäven kostade avsevärt mer än en wire, en wire som dessutom till synes var felfri.....

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 00:10:58, 15-06-2019
av Janson1
Sådana skador är svåra att gardera sig emot, samtidigt kan man inte byta allt bara för att. Sen är det ingen garanti att nytt är felfritt även om man kommer närmare "felfritt". Detta är ett hett ämne inom flyget...