Sida 21 av 23

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 21:02:16, 02-04-2021
av Janson1
I dag blev den garanterat hela matarpumpen installerad och motorn startade väl till sist och gick ganska dåligt. Vi tror: Det sitter ju ganska många små kanaler i PD-spridarna som kanske har tätnat pga "miljödiesel". Vi plockade isär en PD-spridare och såg att dels så satt spridarspetsen så hårt fast i hylsan att flera styrstift sjyvlades av vid demonteringen så det ät ingen ide att försöka plocka isär dom och göra rent dom manuellt. Det borde finnas nåt medel som man häller i tanken som sedan löser upp guckan under tiden motorn går? Har någon något förslag på sort/märke? (Gör det överhuvud taget någon nytta?)

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 10:41:27, 05-04-2021
av Janson1
Kollar lite i BT-katalogen och dom har ett par sorters "dieselrengöring" Men vilket hjälper mot just det här svarta kletet som förmodligen ligger i spridarnas luftkanaler?

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 10:58:45, 05-04-2021
av Towil
inte för att jag provat men Etanol E85 brukar nämnas i klettrådar. E85 i ultraljudstvätt om det bara är mekaniska saker kanske funkar.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 11:18:53, 05-04-2021
av jpd
Det jag testat själv är att lösa oxiderad RME med rödsprit. Tror inte på att "köra" motorn på rödsprit - risk att något skär ihop. Men löser guckan gör det!

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 17:04:29, 05-04-2021
av Janson1
Nu blev det en dieseltillsats från BT för 69 spänn... Etanol löser ju guckan men det blandar sig inte med dieseln så därför är det nog totalt sett inte det bästa. Jag hoppas ju nu på både och...

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 19:35:08, 06-04-2021
av Janson1
I med dieseltillsaten, den skall blandas med 70 liter och jag hade bara 15 liter så det blir inte för svag blandning i alla fall...
Sen för att kunna köra en längre stund så anslöt jag dammvattnet till kyleriet så motorn inte går överhettad. Det strilar så fint...
Bild
Jag körde motorn i en och en halv timma på olika varvtal och jag vill nog påstå att den gick inte bättre på den tiden i alla fall...
Jag lyckades att skjuta loss tryckslangen från den elektriska matarpumpen två gånger och det gör ingen skillnad på antingen start eller gång. Som det ser ut nu så är det nog bara att köra då och då så KANSKE det släpper? Ja, vad f*n skall man annars göra? (Jag har precis samma styrning och mjukvara på traktorn och den startar varm som kall perfekt och går helt som den ska förövrigt också).

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 20:01:36, 06-04-2021
av Towil
Provat att sitta i en tunna vid provkörning. :grin:
Bild

Du kan inte lägga spridarna i etanol?

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 20:05:30, 06-04-2021
av Janson1
I princip skulle jag kunna lägga spridarna i etanol eller nåt annat som säkert löser guckan. Men jag tycker att om man nu kör dom så får dom dels värme och dels tänkt funktion och högt tryck på köpet. Så, dom borde komma igång fullt ut om man bara ger det tid?

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 20:22:14, 06-04-2021
av jpd
OM det är oxiderad RME som spökar tror jag inte på någon annan metod än att plocka loss och tvätta i sprit. Men jag är bara glad amatör :vissla:

Fördelen är att etanol löser det effektivt. Fyllde igenbeckade CAV-pumpen till MF 135 häromåret - skvalpade runt en minut och hällde ut smörjan. Skinande rent. Efter det bara HVO100...

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:19:29, 06-04-2021
av Janson1
Helst vill jag inte plocka loss spridarna och absolut inte plocka isär dom då dom blir kass efter det... Jag ger det ett nytt försök i morgon.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:20:57, 06-04-2021
av Janson1
Towil: Jag har exakt en sådan utombordsmotor som "räddningsmotor"... (Dock inte monterad på samma sätt)

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 21:14:49, 08-04-2021
av Janson1
Faktiskt så tror jag det har blivit bättre, jag gick förbi båten och fick ett infall att provstarta den och den startade direkt! Ja, flera gånger dessutom, jag märker att den haltar lite på en cylinder fortfarande men totalt sett så går den nu... Kanske vågar putta ner den i drickat?

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 07:33:49, 12-04-2021
av Janson1
I går så gjorde vi färdigt det mesta så nu skall den i sjön vid nästa tillfälle som jag tror blir på lördag. En fråga som nån kanske har svar på direkt. På generatorn, (en VW generator som satt på dieselmotorn från början) har en plugg med två sladdar. Den ena är en blå kabel på ca 0,75 kvadrat och en blå/svart betydligt tunnare. Jag tror generatorn har inbyggd regulator och sladdarna skulle ju kunna vara +12 för att generatorn ska bli magneticerad och komma igång och den andra en tempkännare (eller fartsignal vilket inte på nåt sett behövs). Någon som vet på rak arm?

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 10:35:23, 12-04-2021
av torbjorn_forsman
Finns någon bokstavsmärkning vid sladdarna?
Kan tänka mig två möjligheter:
1) Den blå är D+ och ska matas via laddningskontrollampan, den blå/svarta är en avkänningsledning som ska kopplas till + på batteriet för att regulatorn ska kunna mäta aktuell batterispänning utan att störas av spänningsfall på B+.

2) Den blå är D+ och ska matas via laddningskontrollampan, den blå/svarta är en styrsignal för att säga till regulatorn vilket börvärde den ska reglera på. Jag har sett något datablad där styrsignalen var en PWM-signal som kunde variera mellan 20 % och 80 % pulskvot eller något sånt, och inom det området kunde börvärdet ändras från 12 till 16 V eller så. Om signalen låg ständigt hög så gick regulatorn på fast börvärde (kanske 14,1 V), vid ständigt låg stängdes magnetiseringen av helt. Ev var det omkastad funktion mellan ständigt låg och ständigt hög.

Det borde gå att se i elschemat för den bil som motorn kommer ifrån, hur generatorn har varit kopplad.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 22:10:07, 12-04-2021
av Janson1
Ja problemet är att jag har dålig aning om vilken bil som donerade sin motor mer än WV Passat, den har 6 växlar och bör vara på 130 hkr.
Årsmodell runt 2002-2004. Jag hade ett schema men hittar givetvis inte det just nu...