Sida 1 av 10

Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 07:43:29, 03-06-2019
av Janson1
Ja, det blir en ny tråd som bara skall gälla denna båten, en Safir Cabin av något slag, 6-7 meter lång, och dess levene, ombyggnationer mm. Det kommer att vara allt från bonnsmide till elektronik-konstruktion tills det kanske fungerar. Kort sagt så skall båten i första hand vara en provbänk och i andra hand även en fritidsgrej om det nu blir någon fritid kvar?
Ett par bilder som jag tog i samband med hämtning av första lasset. (Dom är redan använda förut men håll till godo)
Bild
Bild

Min tanke med båteriet är att först få ihop den befintliga Peugeotmotorn och montera tillbaka den i skrovet, och när jag tror den kan funka i sjön så skjuts i spat för provning. Om den visar sig kunna fungera hyfsat så får den ligga i sjön tills senhösten, om inte...
Nästa steg blir att antingen montera in en annan PD-diesel som jag nu väntar hem inom kort? Eller, jag sprang på en VW CR-diesel i helgen som jag faktiskt hellre skulle vilja tippa i båten om jag nu bara får liv i den. För att få liv i den så behöver jag både ny hårdvara, den behöver ju 7 styrda utgångar till spridare, turbo, railtrycket, railmängden för att funka. Sen måste själva programmet göras om, läggas till en massa nya parametrar för att få till nåt vettigt. Som väl var så har jag fått till "interrupt" i programmet som fungerar, detta är ett måste numera!

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 08:36:21, 03-06-2019
av magirus
:mon:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 10:37:39, 03-06-2019
av CountyBruff
För att citera "Hylands hörnas ABC-bok" - om någon minns den:

Övertid är fritidssjå
för att tid till fritid få.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 10:47:38, 03-06-2019
av magirus
Älgen satt och log
i en sönderskjuten skog

:mrgreen:

JAjamän, den fanns i bokhyllan hemma hos Mor o Far

Nyckelbarnet sa till pappan
FAR, jag såg din fru i trappan

:back_to:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 11:28:11, 03-06-2019
av lagun49
Jag måste säga, att jag är imponerad över din entusiasm för motorstyrningar!

Jag kommer att följa denna tråd med stort intresse. :mon: :mon: :rock_on: :rock_on:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 12:13:29, 03-06-2019
av mathiast
Finns en hel del på nätet vad gäller konvertering av vag diesel till båtbruk.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:08:49, 03-06-2019
av Janson1
Det här propellerdrevet, är det möjligen ett Volvo Penta Aquamatic 280? Jag har börjat läsa på om båtar och dess framdrivningsmekanismer...

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:19:17, 03-06-2019
av 63an
Kan du se OM de är reglerbart så är i alla fall inte äldsta drevet för där fanns nog bara uppe eller nere. Tjoho! :coffee:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:28:59, 03-06-2019
av rospigg
Aq 280 eller 290.
(vad menar du, 63??)

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 23:38:00, 03-06-2019
av Janson1
Jag vet inte riktigt vad som avses reglerbart men man kan köra framåt och bakåt med hjälp av en spak och man kan tilta hela drevet med hjälp av en elmotor alá vindrutetorkarmotor under färd. (tror jag) Det sitter nog en pump i drevet också, jag har inte riktigt utrönt detta än...

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 07:46:39, 04-06-2019
av 63an
Har en kul anledning till förklaringen, blev bjuden en ggn på få åka en Selco med volvo-4 bensinare . Den gick inte backa med för proppen fällde upp av vattentrycket annars framåt fungerade den sådär. frågade varför men inget svar han skulle titta varför! :mrgreen: Tyckte de lät lite krystat men en dag så stod den på garageplan, å den stod öppnad å han mekade där bak. Nåja besvärligt läge frågade om han hittat felet? :eat:
Enkelt fel han hade bara kollat upp tiltningen å monterat ihop stängerna fel! Svårt att erkänna för han var ju den enda som förstod nånting!? Som person litade han inte på andra utan sabbade allt möjligt han tog i!Slutklämmen var att de körde sådär i flera år innan jag undrade om orsaken :skratta3:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 08:29:11, 04-06-2019
av Janson1
Jo där sitter en låspinne som är inne vid framåt men åker ut vid back och låset drevet i nerfällt läge.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 08:39:29, 04-06-2019
av 63an
Är det typ Power trim? Jag vet annars inget om de här sakerna, Kan ev. heta Aqua-Matic eller nåt? Ligger förresten en fiskebåt nere vid hamnen med samma gamla system som den jag skrev om! Typiskt bränna upp-objekt :huh:

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 12:11:45, 04-06-2019
av torbjorn_forsman
Aquamatic är Volvo Penta's varumärke för den där sortens inu-drev.

Re: Har nu blivit med båt för nästa VW-dieselmotor...

InläggPostat: 17:12:57, 04-06-2019
av rospigg
Drevlyften (den med torkarmotorn) är bara en drevlyft som kan funka att hålla drevet uppvinklat när motorn går på tomgång.
Högre belastning på drevlyften och drevet går in till körläge utan att skadas - om grejerna är friska.
Låset (backspärr) ska gå i och låsa vid körning bakåt.
Det har en finurlig mekanism som löser ut vid grundstötning, om backspärrmekanismen till äventyrs ligger i vid körning framåt.