Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Evinrude 70hp tvåtaktare

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fartyg här

davbjo

21:50:27, 24-06-2019

Hej! För ett tag sen köpte jag och min son en gammal Ockelbo HT16 tillsammans. Det satt en 70hp evinrude från 1991 på den som tyvärr hade skurit, förmodligen pga strejkande VRO pump (tvåtaktsolja) Köpte tre st nya kolvar i 0,030 tums överdimension av märket Recmar på marineparts.se. Har lämnat in cylinderblocket till Halmstad motorslip för uppborrning. Han mätte upp cylindern (standard) till 80,95mm. Och om man borrar upp den med 0,030 tum så hamnar man på 81,72mm. Kolven är 81,68mm mätt vid kolvbulten. Kolvspelet blir då 0,04mm. Enligt Seloc's verkstadshandbok ska kolvspelet vara mellan 0,11-0,14 mm. Enligt Halmstad motorslip är det kolvtillverkaren som ska ange vilket kolvspel det ska vara, och det har han säkert helt rätt i.. Problemet är bara att jag inte får tag på den uppgiften. Har kollat med marineparts.se, men dem kunde inte hjälpa mig med det tyvärr. Så nu undrar vi hur vi ska göra- antingen borra upp den 0,030 tum och då få för litet kolvspel enligt boken, eller borra så vi ligger i rätt spann enligt boken.. Någon som känner igen den här problematiken och kan ge råd? Hade varit mycket tacksam i så fall. Börjar bli bråttom om jag ska hinna skruva ihop motorn innan semestern om 3 veckor... :svettas: Mvh David



torbjorn_forsman

22:01:02, 24-06-2019

Är 80,95 mm den verkliga cylinderdiametern eller nominellt mått enligt verkstadshandbok för motorn?
För övrigt brukar det finnas anledning att vara misstänksam mot "tredjeparts" verkstadshandböcker eller gördetsjälvhandböcker, det är vanligt med tryckfel och okompletta uppgifter i dem. Säkrare om man kan få tag i motortillverkarens egen handbok, samt eventuella intressanta servicemeddelanden.
Går det att få tag i kolvtillverkaren för att få uppgifter direkt därifrån, istället för via den svenska representanten? Uppgifterna kanske t o m finns ute på webben eller på någon finstilt lapp som följde med kolvarna?

Vad blir det för diameter om man borrar upp 0,03" från det nominella måttet?

davbjo

22:28:08, 24-06-2019

Det var det mått han fick fram när han mätte. Men jag tror att det stämde bra med det nominella men jag ska fråga honom igen. Du har säkert helt rätt när det gäller boken, men vad gör man, vet inte var man får tag på bättre... Tyvärr låg det inte någon lapp i kartongen för kolven, det stod bara 0.030 på kartongen. Tack för att du tar dig tid!

rospigg

22:51:16, 24-06-2019

Mät kolvarna och borra efter det måttet, plus kolvspelet, såklart!
Min tumregel är 1/100 för varje 10mm cylinderdiameter
Upp till 40 mm Ø = 0,04 kolvspel
Upp till 90 mm Ø = 0,09 kolvspel.
11 till 14 hundradelar som den handboken skriver är högst rimligt.
Då jag borrade en Yamaha 90 skulle det vara 0,12 (12/100) spel på Ø 82 mm.
4/100 kolvspel är på tok för lite för en "kall" motor med den cylinderdiametern.

1 person gillar det här inlägget.

G_Hackman

06:23:02, 25-06-2019

Recmar tycks snarare vara en grossist av delar än en tillverkare av kolvar. Finns det någon märkning på kolvarna som gör att man skulle kunna spåra vilken firma som faktiskt tillverkat dem?
Har du försökt kontakta recmar direkt? Någonstans måste det finnas kontaktuppgifter.

I övrigt så håller jag med om att man får mäta kolvens diameter och lägga på spelet, där 0,11-0,14 i alla fall låter rimligt.

1 person gillar det här inlägget.

davbjo

16:50:42, 25-06-2019

Tack så mycket för feedback Rospigg och Hackman. Känner mig tryggare med bokens föreslagna kolvspel nu och kommer be honom borra efter det. Jag får intrycket att Recmar finns i USA och att dem även tillverkar.. http://www.recmar.com/about-us.html
Än en gång - Tack!

DrBengt

18:25:40, 25-06-2019

Jag skruvar bara landbaserade motorer och med nicasilbelagda aluminiumcylindrar skulle jag lägga mig på 0,06-0,10 mm. Har du stålfoder är 0,11-0,14 ett rimligt mått.
Senast redigerad av DrBengt 08:42:01, 26-06-2019, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.

G_Hackman

21:25:06, 25-06-2019

Det man kan fundera på är väl även om kolvarna är smidda eller gjutna. Smidda kolvar brukar ha något större spel.
Men drBengts påpekande om aluminiumcylindrar och nicasil är ju klar relevant. Jag utgick från att det är en gjutjärnscylinder (eller i alla fall gjutjärn/stål-foder) i och med att den skulle borras om. Men det kanske inte är så? Tänkte inte ens på den saken!

nimrod_pro

22:17:05, 25-06-2019

Gissar att det är nikasilbehabdlade lopp i denna 70 hp motor. Hur mycket som det går att borra beror på A: hur mycket material finns det att ta av B:Hur mycket material har tagits av ärjen.

Foder verkar gå att få tag i om det går att borra tillräckligt. Sett foder med 3.175 godstjocklek.

"70 H.P. 3 Cylinder 1986-92 bridged exhaust port. O.D. 3.444”
920cc"
Christoffer

rospigg

23:55:39, 25-06-2019

Det är gjutjärnsfoder med c:a 3-4 mm godstjocklek.

1 person gillar det här inlägget.

davbjo

22:49:49, 22-07-2019

Hämtade cylinderblocket på halmstad motorslip för en dryg vecka sen. Det blev uppborrning till ett kolvspel på 0,11mm till slut. Har inte hunnit göra så mycket med motorn ännu men nu börjar det bli dags. Men jag undrar en sak.. vad ska man använda för fett till nål-lagret vid kolvbulten? Och har det fettet bara till uppgift att klibba fast nål-lagret på kolvbulten för att underlätta monteringen om ni förstår vad jag menar..? Och sedan löses det fettet upp och smörjningen tas över av tvåtaktsoljan? Många frågor men så är man ju absolut inget proffs heller, snarare tvärtom, fast man vill ju ändå att det blir bra☺ Så om någon vill bidra med lite tankar så blir man som alltid glad / David

nimrod_pro

22:59:09, 22-07-2019

När jag skruvar växellåda använder jag "assembly lube" löses upp av oljan när den kommer dit. Vanligt fett kommer säkert sitta lite väl bra och löser sig inte snabbt av olja.
Christoffer

davbjo

23:18:17, 22-07-2019

Var förbi på mekonomen idag och dem hade inget lämpligt hemma men han slog lite i datorn och undrade om inte Red line assembly lube skulle funka, men han var inte säker.. Kanske är samma som du tänker på? Man kanske skulle be dem ta hem en burk.. Förresten, vilken konsistens har det om man får fråga?

nimrod_pro

23:34:32, 22-07-2019

Konsistensen är lättare än vanligt smörjfett, typ som bordsmargarin som nästan smält men med hög vidhäftning. Inga problem att få lagernålar eller brickor att suga fast där man vill. Det jag har är säkert redlines motsvarighet.

Dr.Tranny Blue Assemblee Goo heter smörjan jag har.

"Lubegard Dr. Tranny Assemblee Goo is designed for use as an assembly aid and lubricant for virtually any mechanical assembly including transmissions and engines. The assemble goo provides lubrication and helps ease the assembly process, by holding components such as needle bearings and hydraulic seals in place. "
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.

rospigg

08:56:21, 23-07-2019

Blanda olja med fett så du får lagom konsistens enligt nimrods förklaring.

1 person gillar det här inlägget.