Sida 1 av 1

Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 10:27:21, 20-11-2012
av Holger
Det här fartyget ser snabbt ut!
Det ser inte ut att kunna lasta mycket, men vågbrytarna och utformningen ser ju onekeligen bra ut.

Bild

http://www.transfennica.com

mv Timca
mv Kraftca
mv Genca
mv Trica
mv Pulpca
mv Plyca

Length oa. 205 m
Speed 22+ knots
Deadweight 12,200/17,400 t
Lane metres abt. 2.900
Container capacity abt. 640 TEU/TIER
Ice class 1 A Super

InläggPostat: 14:23:37, 20-11-2012
av Henric Johansson
Japp, onekligen en ovanligt snygg konstruktion. Tycker moderna fartyg oftast är skitfula :!:

Nä, tacka vet jag ångare från början av 1900-talet, helst orörda på östersjöns botten....

Sv: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 22:26:44, 20-11-2012
av Alelale
Frågan är, behöver ett lastfartyg vara aerodynamiskt?
Eller att bryta igenom vattnet är det ju bra att det bryter lätt men ovanpå? Det kanske drar mindre soppa men om det lastar mindre är det väl inte bra?

Sv: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 22:59:23, 20-11-2012
av swedengines
snygg var den i alla fall, fast de håller ju på och testar massor av nya bottnar med luftbubblor och så för att få mindre vattenmotstånd :grin:

InläggPostat: 23:02:06, 20-11-2012
av Fredrik_
Är det helt enkelt inte bara 'vågbrytande' det ska vara då?
Måste bli ganska bra belastnig på lasten när det slår över!

InläggPostat: 23:03:06, 20-11-2012
av Holger
Den här ska gå över Atlanten, så den utsätts för stora vågor.
Kollar man filmer på YT om Big waves så inser man att en bra vågbrytare kan vara bra att ha :svettas:

Sv: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 08:45:20, 21-11-2012
av Mats i Myrhult
Brukar inte tumregeln vara att över 20 knop är luftmotståndet större än vattenmotståndet? Lite beroende på fartygstyp, utformning av skrov och överbyggnad naturligtvis.
Plyca gör 22 knop.
Den där skärmen i fören är nog i första hand en vågbrytare. Det sparar väl pumparna en del kan man tänka. :svettas:

Re: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 00:13:42, 15-06-2013
av Lars-Peter D
Den ultimata bogkonstruktionen? Åtminstone ett jättekliv framåt jämfört med den traditionella bogen. Ger behagligare gång i sjö, vid högre fart.

http://gcaptain.com/ulstein-x-bow-nomin ... nnovation/

Re: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 05:31:24, 15-06-2013
av ErikPetersson
Detta "Brukar inte tumregeln vara att över 20 knop är luftmotståndet större än vattenmotståndet?" tror jag inte stämmer. På bilbåtar som går i 20 knop och ser ut som skokartonger så pratas det om att luftmotståndet kan utgöra uppemot 10%. Kan läsa mera om det tex här http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01
Vatten som slår över på en sådan båt rinner inte ned i båten för att sedan pumpas ut utan det finns dräneringar från väderdäck som leder bort vattnet.

Re: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 06:18:21, 15-06-2013
av Lars-Peter D
Erik P.... Känner ni till om X-bogen har några speciella nackdelar, eller är allt bara positivt?? I Nordsjön eller motsvarande farvatten med "krabb sjö" borde den vara idealisk?

Re: Aerodynamiskt fartyg?

InläggPostat: 08:57:47, 15-06-2013
av Mats i Myrhult
Spygatter och självläns är självklarheter.
Det där med 20 knop gäller väl främst planande båtar, då sjunker vattenmotståndet drastiskt. Finns ju bärplansbåt (passagerare) som går mellan Ystad och Rönne.
För en deplacementbåt är tvärsnittsarean avgörande för hur stor vattenvolym som måste tryckas undan. Därför blir längden så viktig, eftersom det påverkar vattenmotståndet väldig lite men lastförmågan väldigt mycket.