Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Aerodynamiskt fartyg?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartyg här

Holger (trådstartaren)

#1 » 10:27:21, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här fartyget ser snabbt ut!
Det ser inte ut att kunna lasta mycket, men vågbrytarna och utformningen ser ju onekeligen bra ut.

Bild

http://www.transfennica.com

mv Timca
mv Kraftca
mv Genca
mv Trica
mv Pulpca
mv Plyca

Length oa. 205 m
Speed 22+ knots
Deadweight 12,200/17,400 t
Lane metres abt. 2.900
Container capacity abt. 640 TEU/TIER
Ice class 1 A Super
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Henric Johansson

#2 » 14:23:37, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, onekligen en ovanligt snygg konstruktion. Tycker moderna fartyg oftast är skitfula :!:

Nä, tacka vet jag ångare från början av 1900-talet, helst orörda på östersjöns botten....
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Alelale

#3 » 22:26:44, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är, behöver ett lastfartyg vara aerodynamiskt?
Eller att bryta igenom vattnet är det ju bra att det bryter lätt men ovanpå? Det kanske drar mindre soppa men om det lastar mindre är det väl inte bra?
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

swedengines

#4 » 22:59:23, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

snygg var den i alla fall, fast de håller ju på och testar massor av nya bottnar med luftbubblor och så för att få mindre vattenmotstånd :grin:
/ Viktor
Maskinfotograf Linköping

http://www.youtube.com/user/swedengines
Användarvisningsbild
swedengines
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:30, 08-05-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#5 » 23:02:06, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det helt enkelt inte bara 'vågbrytande' det ska vara då?
Måste bli ganska bra belastnig på lasten när det slår över!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#6 » 23:03:06, 20-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här ska gå över Atlanten, så den utsätts för stora vågor.
Kollar man filmer på YT om Big waves så inser man att en bra vågbrytare kan vara bra att ha :svettas:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mats i Myrhult

#7 » 08:45:20, 21-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte tumregeln vara att över 20 knop är luftmotståndet större än vattenmotståndet? Lite beroende på fartygstyp, utformning av skrov och överbyggnad naturligtvis.
Plyca gör 22 knop.
Den där skärmen i fören är nog i första hand en vågbrytare. Det sparar väl pumparna en del kan man tänka. :svettas:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lars-Peter D

#8 » 00:13:42, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ultimata bogkonstruktionen? Åtminstone ett jättekliv framåt jämfört med den traditionella bogen. Ger behagligare gång i sjö, vid högre fart.

http://gcaptain.com/ulstein-x-bow-nomin ... nnovation/
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

ErikPetersson

#9 » 05:31:24, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta "Brukar inte tumregeln vara att över 20 knop är luftmotståndet större än vattenmotståndet?" tror jag inte stämmer. På bilbåtar som går i 20 knop och ser ut som skokartonger så pratas det om att luftmotståndet kan utgöra uppemot 10%. Kan läsa mera om det tex här http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01
Vatten som slår över på en sådan båt rinner inte ned i båten för att sedan pumpas ut utan det finns dräneringar från väderdäck som leder bort vattnet.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Lars-Peter D

#10 » 06:18:21, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik P.... Känner ni till om X-bogen har några speciella nackdelar, eller är allt bara positivt?? I Nordsjön eller motsvarande farvatten med "krabb sjö" borde den vara idealisk?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Mats i Myrhult

#11 » 08:57:47, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spygatter och självläns är självklarheter.
Det där med 20 knop gäller väl främst planande båtar, då sjunker vattenmotståndet drastiskt. Finns ju bärplansbåt (passagerare) som går mellan Ystad och Rönne.
För en deplacementbåt är tvärsnittsarean avgörande för hur stor vattenvolym som måste tryckas undan. Därför blir längden så viktig, eftersom det påverkar vattenmotståndet väldig lite men lastförmågan väldigt mycket.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se