Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

En gammal varpbåt

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera fartyg här

Sotarn81

#16 » 14:10:18, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här var en rolig och intressant tråd! Vilket kanonjobb du lagt ned! Toppen! :thumme:
Användarvisningsbild
Sotarn81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:28, 11-11-2009
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf30 1961 Special industri

Mercedes Benz 410D -83

Bedford CF1 -81 Pick up

Chevrolet C1500 Scottsdale -88

Wheel Horse 211-3

Murray 12/38 I/C

Fordson Super Major -62

IH 574 -72

MF35



Torpöbo

#17 » 14:43:25, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att båten gått på en sjö som heter Sommern?? Du menar inte sjön Sommen??
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

olle67

#18 » 14:44:57, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp,säger som dom andra,vilket fint jobb,de bevisar att de går å rädda objekt som många skär ner,,, :thummar: men så måste ja bara fråga,för ja kommer inte på svaret själv,varför korta du ner båten 1meter???e de för de estetiska??för de ju inte mkt nedkortat???
olle67
 

christianmoller (trådstartaren)

#19 » 15:42:03, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Du skriver att båten gått på en sjö som heter Sommern?? Du menar inte sjön Sommen??

Jo,så var det.ursäkta..Vet du något om sågverk och båtar på sommen?

En meter på dryga sju tyckte jag gjorde en del men visst,det var nog det estetiska som hadde övertaget :grin:

/Christian
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

dejvi

#20 » 16:00:55, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, vilket fint jobb! Bra blir det också! Kul att se lite plåtbåtar också! Har mest jobbat med träbåtar jag. Grym basningslåda ni har gjort, behövdes det verkligen en så lång en? Har inte byggt några riktigt stora träbåtar själv men på de större båtar jag varit med på så har det inte behövts någon längre basningslåda än 3m! Och då har de båtarna ändå varit uppemot 30fot! Men snipor byggs ju för det mesta med lask på mitten så det underlättar ju en hel del, det var inget alternativ för er?

Men som sagt grymt snyggt jobb du gör! :thummar:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

christianmoller (trådstartaren)

#21 » 17:29:02, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:Oj, vilket fint jobb! Bra blir det också! Kul att se lite plåtbåtar också! Har mest jobbat med träbåtar jag. Grym basningslåda ni har gjort, behövdes det verkligen en så lång en? Har inte byggt några riktigt stora träbåtar själv men på de större båtar jag varit med på så har det inte behövts någon längre basningslåda än 3m! Och då har de båtarna ändå varit uppemot 30fot! Men snipor byggs ju för det mesta med lask på mitten så det underlättar ju en hel del, det var inget alternativ för er?

Men som sagt grymt snyggt jobb du gör! :thummar:


Det var väl så att jag ville ha den som ligger längst ut mot bordläggningen så lång som möjligt,färdiglängd på den blir strax under sex meter,svängen i aktern blir tre eller fyra bitar för att komma runt.
Dom två yttre på durken blir mycket kortare,runt tre å tjugo.
Planken innanför kommer att läggas parallelt med kölen(rakt).
Dom långa som knyter ihop akter och för kommer att bli bänk att sitta på.
Måste fråga....när man gör en lask,lägger man nåt i skarven eller kloss an?
Jag kommer nog att göra någon form av z-skarv och sätta drag stänger igenom för att hålla ihop det.

/Christian
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Torpöbo

#22 » 23:52:50, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:
Torpöbo skrev:Du skriver att båten gått på en sjö som heter Sommern?? Du menar inte sjön Sommen??

Jo,så var det.ursäkta..Vet du något om sågverk och båtar på sommen?

En meter på dryga sju tyckte jag gjorde en del men visst,det var nog det estetiska som hadde övertaget :grin:

/Christian


Har växt upp mitt i sjön så jag kan ganska mycket om båtar, dock har jag aldrig sätt denna båten på gamla foton.
Min bror råkar vara ägare till en likadan som varit utrustad med tändkulemotor, den går fruktansvärt dåligt i sjön. Misstänker att Brors kommer norrifrån där den puttat timmer på nån älv. Tror den är märkt Lindvall & Söner.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

dejvi

#23 » 23:56:28, 30-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:Måste fråga....när man gör en lask,lägger man nåt i skarven eller kloss an?
Jag kommer nog att göra någon form av z-skarv och sätta drag stänger igenom för att hålla ihop det.

/Christian


Har tyvärr inga bilder från egna laskar tillgängliga nu men lånar lite från nätet. Vanliga bladlaskar.


Bild
Såhär ser lasken ut när den är färdig för limning, bräden (borden) läggs ovanpå varandra och det undre förskjuts framåt för att minimera spillet! Sedan kör man endera på frihand eller så tillverkar man med fördel en jigg! Bild på slutet på en variant av jigg för lask!



Bild
Lasken limmas ihop, personligen limmar jag inte lasken till bord på stället utan den limmas innan bordet monteras för attt undvika onödiga spänningar under limningen. Lask på sarger är inte lika kritiska så de kan nog limmas på plats också... Jag har uteslutande använt SP 106 slow hardener till laskar! Först ett lager med tunn blandning över bägge delarna på lasken sedan ett lager med förtjockad blandning (mikrofiber brukar det bli att blanda ut med för det mesta) och valfri färgning (mahogany/ek/furu...)



Bild
Förstärkning bakom! Är det en "stumlask" är detta måste, vid längre "z-laskar" är det inte alls nödvändigt men skadar ju inte med en mekanisk säkring! Längden på lasken brukar vara 8-12ggr materialets tjocklek.


Bild
Jag har använt en liknande jigg som denna för att få precisa laskar, har dock kört med handöverfräs istället för hyveln, vet inte varför! Går ju iaf att ta mycket mer åt gången med en handöverfräs! De flesta jiggarna brukar bli till fräsen så kanske det bara är ett innött mönster :klia:


Lyckades jag svara på frågan?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

christianmoller (trådstartaren)

#24 » 12:04:03, 01-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:
christianmoller skrev:
Torpöbo skrev:Du skriver att båten gått på en sjö som heter Sommern?? Du menar inte sjön Sommen??

Jo,så var det.ursäkta..Vet du något om sågverk och båtar på sommen?

En meter på dryga sju tyckte jag gjorde en del men visst,det var nog det estetiska som hadde övertaget :grin:

/Christian


Har växt upp mitt i sjön så jag kan ganska mycket om båtar, dock har jag aldrig sätt denna båten på gamla foton.
Min bror råkar vara ägare till en likadan som varit utrustad med tändkulemotor, den går fruktansvärt dåligt i sjön. Misstänker att Brors kommer norrifrån där den puttat timmer på nån älv. Tror den är märkt Lindvall & Söner.

Jag blev faktiskt tipsad om denna båten av dom som har hand om Lidwall sidan,länk till lidwall båtardom försöker dokumentera alla varpbåtar byggda på Lidwall och söner.

dejvi skrev:
christianmoller skrev:Måste fråga....när man gör en lask,lägger man nåt i skarven eller kloss an?
Jag kommer nog att göra någon form av z-skarv och sätta drag stänger igenom för att hålla ihop det.

/Christian


Har tyvärr inga bilder från egna laskar tillgängliga nu men lånar lite från nätet. Vanliga bladlaskar.


Bild
Såhär ser lasken ut när den är färdig för limning, bräden (borden) läggs ovanpå varandra och det undre förskjuts framåt för att minimera spillet! Sedan kör man endera på frihand eller så tillverkar man med fördel en jigg! Bild på slutet på en variant av jigg för lask!



Bild
Lasken limmas ihop, personligen limmar jag inte lasken till bord på stället utan den limmas innan bordet monteras för attt undvika onödiga spänningar under limningen. Lask på sarger är inte lika kritiska så de kan nog limmas på plats också... Jag har uteslutande använt SP 106 slow hardener till laskar! Först ett lager med tunn blandning över bägge delarna på lasken sedan ett lager med förtjockad blandning (mikrofiber brukar det bli att blanda ut med för det mesta) och valfri färgning (mahogany/ek/furu...)



Bild
Förstärkning bakom! Är det en "stumlask" är detta måste, vid längre "z-laskar" är det inte alls nödvändigt men skadar ju inte med en mekanisk säkring! Längden på lasken brukar vara 8-12ggr materialets tjocklek.


Bild
Jag har använt en liknande jigg som denna för att få precisa laskar, har dock kört med handöverfräs istället för hyveln, vet inte varför! Går ju iaf att ta mycket mer åt gången med en handöverfräs! De flesta jiggarna brukar bli till fräsen så kanske det bara är ett innött mönster :klia:


Lyckades jag svara på frågan?

Den där jiggen måste vara bra för att få jämna skarvar.
Nu kommer mina plank att vara durk och sittbänkar så dom håller lite andra dimensioner.
Jag såg på min egen bogserbåt hur däcket var lagt,delar av trädäcket fanns kvar under styrhytt och kapp.
Gjorde en avancerad ritning :vissla: :cool: och fotade av på hur jag tänkt men jag tror jag överger den typen av skarv,snygg men svår.
Det kommer att skruvas fast med Taptite(självgängande flakskruv)och sedan en plugg uppepå.
Bild
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Pelleplutt100

#25 » 18:26:57, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När får vi läsa mera? Vill ser mer...... :buga: :buga:
Pelleplutt100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:42, 10-06-2012
Maskintyp: Ej angivet

christianmoller (trådstartaren)

#26 » 18:38:10, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Mjo,det kommer men den vilar sej för tillfället.
Nu får "dragaren"en släng med färgsprutan och motorn en omgång :grin: .

God fortsättning
Christian

PS.när jag letade efter lampinsatser var det ett evigt "mörker"ända tills jag hittade en sajt i england som sålde Scooter/Vespa prylar,samma som Vespa 150GT :skratta3: .
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av christianmoller 18:41:31, 06-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

zetor 7045

#27 » 19:04:58, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser bra ut med traktorn så lägg ut mera bilder på projektet om du vill :smile: :eat:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

christianmoller (trådstartaren)

#28 » 19:48:35, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

zetor 7045 skrev:ser bra ut med traktorn så lägg ut mera bilder på projektet om du vill :smile: :eat:


Jovisst,det kan jag göra.
Det har blivt en hel del målande och framför allt riktande eftersom huven hade fått mycket stryk,rikthammare och mothåll har nyttjats en del i julhelgen.
Allt rött förutom bakskärmar är klart,grått kommer det att målas till fördärvelse känns det som.
Framaxeln byttes det bussning och pinne på i sommras men den ena bussningen "trillade" i,axeln får ha lite nytt material och upp i fräsen och göra nytt läge för bussningen.
Nya fotsteg/plattor har tillverkats,dom gamla hade det slitits hål i :uupps: .
Bild
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Holger

#29 » 20:37:23, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt blir det! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

christianmoller (trådstartaren)

#30 » 21:41:14, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Snyggt blir det! :thummar:

:buga: Tackså mycket :grin: .
Det kommer nog ta två månader i anspråk innan den rullar igen,det är ju skitmånaden januari men jag lägger in lite text och bilder med jämna mellanrum.

/Christian
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se