Vad gäller reservdelsförsörjning så ska väl JD vara outstanding? I och för sig är det bara sånt jag läst från såna som kör gulgrönt, och det brukar ha en tendens att höjas allt som är gulgrönt till skyarna då...
För våran del så verkar det vara dags att inom de närmaste åren byta samtliga remmar på 8060in, jag ska hämta fyra på måndag att börja med.
Jag bytte alla knivarna i hacken nyss, men jag ska nog göra det till rutin att byta/vända knivar varje vinter. De som satt hade nog varit med lite för länge.
Det blev stor skillnad med mindre oljud och vibrationer efter bytet. 77 kr styck kostar knivarna om man köper genom Söderberg&Haak, samma knivar kostar 123 kr styck från Axima. Blir ca 6000 kr vartannat år om man köper det billigare alternativet, antagligen sparar man in alltihop på mindre bränsleförbrukning/högre kapacitet.
Smattrandet från inkopplingen av skärbordet trodde vi att vi löst genom att som sista åtgärd sätta dit en
justerbar strypning på oljeledningen till lamellerna. Efter att jag testat att strypa ca 4,5 av 5 möjliga varv och ändå inte fått bort smattret helt åkte jag och lånade en likadan
kraftöverföringsaxel från en granne och konstaterade att med den gick det inte att provocera fram smatter. Sen har jag ägnat en bra stund åt, men gått bet på att få tag i en ny smatterkoppling, det verkar vara ny
axel för 15 papp som gäller. Jag hittade en från OiE som jag tror är någorlunda likvärdig (men mycket kortare smörjintervall och inte möjligt att vrida lite mellan rören vid tillkoppling, samt lite osäkerhet vad gäller momentet på smatterkopplingen) för
ungefär en fjärdedel av det, men bonden tyckte det var lika bra att köpa den riktiga från Axima, och jag sa inte emot.
Nu väntar vi bara på att vattenhalten ska komma ner en bit under 20% efter allt regnande så vi också kan inleda årets säsong. Vetena är i och för sig knappt mogna, men nånstans måste man ju börja. Rapsen ligger en bit fram i tiden, bonden trodde nästan vi kom att ta mina bönor före rapsen, jag är mer tveksam om vi vågar vänta så länge.