Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Pytteliten tröska för wannabe månskensbonde

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

Simse (trådstartaren)

#1 » 09:13:50, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej världens bästa och nördigaste forum.

Jag och min sambo har nyligen flyttat till en liten gård.
Vi har lite mark och arrenderar lite mer.
Tanken är att försöka sig på ett småskaligt (mycket småskaligt) jordbruk.
Vi har en liten traktor med massa tillbehör och försöker lära oss så mycket som möjligt.
När det kommer till "projekt spannmål" inser vi att avkastningen, även om man räknar lågt
kommer bli för stor att hantera 1800-tals style. Vi behöver någon typ av tröska.
Den behöver vara liten pga pris, kuperad terräng och förvaring.

Jag som växte upp bredvid ett mindre lantbruk börjar ju då genast tänka på BM ST 257, Aktiv 800 eller MF31, kanske någon uråldrig Claas.
Bogserade varianter har jag sämre koll på, men det är ju också ett bra alternativ.

Hur ska man tänka? Är det värt att köpa ett objekt som man kan få tillbaka värdet på i skrot om det skiter sig?
Är det modeller som är mer prisvärda än andra? Vad ska man titta på vid inspektion?
Har någon en tröskjävel?

Alla resonemang tas emot tacksamt.
Vi finns mitt i Skåne.
/Simon

1 person gillar det här inlägget.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957



Zukram

#2 » 10:13:59, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju massor med småtröskor i Skåne, så det ska väl inte vara ngt problem.
Jag har haft MF-31, men bytte upp mig till BM800, mest pga att det inte gick att hitta delar till MF häruppe och jag saknade alla såll utom de som satt i den. 800an har ställbara såll.

Såhär i efterhand borde vi kört på självbindare, då hade vi sluppit bygga en spannmålstork och extrajobbet på några få hektar motiverar egentligen inte en tork om man kan slippa det. Plus att kör man kärvar, så kan man ha flera typer av gröda utan att behöva jävlas med tömning av torken osv.

Vi övervägde också bogserade tröskor, för att slippa service på en extra motor, men paradoxalt nog, verkar de vara besvärligare just på små åkerlappar, rent körmässigt alltså och det dök inte heller upp någon. Dessutom är nästan alla småtröskor av säcktrösketyp, så då skulle det bli tunga lyft och allmän besvärlighet att få hem kornet.

Vi är väldigt nöjd med 800an iaf. Hyfsat modern jämfört med MF-31, tröskar bra, enkel att jobba med. Även om 31an nog var något enklare.
Fördelen med 31 är att den faktiskt tröskar förbannat bra. Förluster under 1% vilket få moderna tröskor kan konkurrera med.

Det var mina tankar kring tröskor :-)

/m

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Simse (trådstartaren)

#3 » 13:05:35, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Det finns ju massor med småtröskor i Skåne, så det ska väl inte vara ngt problem.
Jag har haft MF-31, men bytte upp mig till BM800, mest pga att det inte gick att hitta delar till MF häruppe och jag saknade alla såll utom de som satt i den. 800an har ställbara såll.

Såhär i efterhand borde vi kört på självbindare, då hade vi sluppit bygga en spannmålstork och extrajobbet på några få hektar motiverar egentligen inte en tork om man kan slippa det. Plus att kör man kärvar, så kan man ha flera typer av gröda utan att behöva jävlas med tömning av torken osv.

Vi övervägde också bogserade tröskor, för att slippa service på en extra motor, men paradoxalt nog, verkar de vara besvärligare just på små åkerlappar, rent körmässigt alltså och det dök inte heller upp någon. Dessutom är nästan alla småtröskor av säcktrösketyp, så då skulle det bli tunga lyft och allmän besvärlighet att få hem kornet.

Vi är väldigt nöjd med 800an iaf. Hyfsat modern jämfört med MF-31, tröskar bra, enkel att jobba med. Även om 31an nog var något enklare.
Fördelen med 31 är att den faktiskt tröskar förbannat bra. Förluster under 1% vilket få moderna tröskor kan konkurrera med.

Det var mina tankar kring tröskor :-)

/m


Hej!

Mycket intressant svar tycker jag.
Alla verkar vara överens om att Aktiv 800 och 1110 är riktigt bra tröskor.
Jag har hängt upp mig lite på ST 257 mest för jag varit bredvid en och vet hur små de är...
Angående bogserad kontra självdriven känns det som att reservdelar till motorer är hyffsat enkelt.
Satt väl perkins i de flesta, annars någon annan vanlig motor. Variatorremmar kanske kan vara värre...
Jag sitter ju och håller koll på marketplace. klaravik och blocket.
Ligger en Aktiv 1000 ute, men den är som jag förstått det en helt egen och relativt ovanlig variant.
Större än 800:an vad gäller både bord och verk. Det känns lite roddigt vad gäller reservdelar.
Tack för bra svar!
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

SvampenT15

#4 » 15:48:38, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en st 275 med B18 bensin motor och är en tanktröska. Den är komplett så vitt jag vet det kan vara så att någon rem behöver bytas. Samt en rejäl genomgång av de innan skörd. Jag har inte själv använt den utan den köptes för ett annat projekt. Så nu vart den över. Priset den kostar dig är att du hämtar den. Den är körd till den plats där den står idag. Är nog ett par år sen den kördes. Maskinen står i Kungsör och dit är det ju långt ifrån dig. Om du vill ha den så säg till innan någon annan tar den. Du har hela nästa vecka på dig att fundera.

2 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Zukram

#5 » 16:11:23, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfarenhet som ST-tröskorna eller BM-1000, men har också läst om BM-1000 att de är ovanligare och inte lika hållbara som 800.

Ang St-257 har jag läst om den att det också är en bra tröska. Den är lite mindre än 800, men inte så mycket. Den ska vara väldigt bra på blöta marker pga lågt marktryck. Den har ett lägre ekonomiskt värde än BM800, vilket kan bero på att den anses sämre av någon anledning. Kanske bara för att det är bensinmotor?

Själv tyckte jag bensin var en fördel egentligen, eftersom man kan köra en sådan motor på andra bränslen enklare.

Både ST-257 och BM-800 ligger i ett viktspann som faktiskt gör det möjligt att transportera dem på en 3500-trailer efter personbil (med rätt dragvikt och körkort förstås). Det var också ett krav, som jag hoppas ska ha betydelse någon gång i framtiden :-) min tanke var att det skulle möjliggöra arrende av nån plätt som låg utom rimligt hjulningsavstånd ifall möjligheten dyker upp.

Den fördelen finns för övrigt också hos bogserade tröskor. Åtminstone i traktor-fart.

Skillnaden i förvaringsutrymme torde vara marginell.

Småtröskor kan gå väldigt billigt och väldigt dyrt på Klaravik har jag märkt, ibland nästan gratis. Det bästa är förmodligen om du kan hitta någon lokalt, helst hos någon du känner som bara vill bli av med den. Det var så jag fick tag i MF-31:an ...

Vilken som helst av BM800, ST257 (eller inom den familjen) eller MF-31 kommer säkert göra jobbet åt dig. Skillnaderna är mindre än likheterna. :-)

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Simse (trådstartaren)

#6 » 23:26:38, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej jag har en st 275 med B18 bensin motor och är en tanktröska. Den är komplett så vitt jag vet det kan vara så att någon rem behöver bytas. Samt en rejäl genomgång av de innan skörd. Jag har inte själv använt den utan den köptes för ett annat projekt. Så nu vart den över. Priset den kostar dig är att du hämtar den. Den är körd till den plats där den står idag. Är nog ett par år sen den kördes. Maskinen står i Kungsör och dit är det ju långt ifrån dig. Om du vill ha den så säg till innan någon annan tar den. Du har hela nästa vecka på dig att fundera.


Wow! Avståndet är långt men med tanke på vikten kanske det finns möjligheter.
Jag ska fundera. Oavsett är jag djupt rörd över erbjudandet! Tack!

1 person gillar det här inlägget.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

Simse (trådstartaren)

#7 » 23:29:25, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Jag har ingen erfarenhet som ST-tröskorna eller BM-1000, men har också läst om BM-1000 att de är ovanligare och inte lika hållbara som 800.

Ang St-257 har jag läst om den att det också är en bra tröska. Den är lite mindre än 800, men inte så mycket. Den ska vara väldigt bra på blöta marker pga lågt marktryck. Den har ett lägre ekonomiskt värde än BM800, vilket kan bero på att den anses sämre av någon anledning. Kanske bara för att det är bensinmotor?

Själv tyckte jag bensin var en fördel egentligen, eftersom man kan köra en sådan motor på andra bränslen enklare.

Både ST-257 och BM-800 ligger i ett viktspann som faktiskt gör det möjligt att transportera dem på en 3500-trailer efter personbil (med rätt dragvikt och körkort förstås). Det var också ett krav, som jag hoppas ska ha betydelse någon gång i framtiden :-) min tanke var att det skulle möjliggöra arrende av nån plätt som låg utom rimligt hjulningsavstånd ifall möjligheten dyker upp.

Den fördelen finns för övrigt också hos bogserade tröskor. Åtminstone i traktor-fart.

Skillnaden i förvaringsutrymme torde vara marginell.

Småtröskor kan gå väldigt billigt och väldigt dyrt på Klaravik har jag märkt, ibland nästan gratis. Det bästa är förmodligen om du kan hitta någon lokalt, helst hos någon du känner som bara vill bli av med den. Det var så jag fick tag i MF-31:an ...

Vilken som helst av BM800, ST257 (eller inom den familjen) eller MF-31 kommer säkert göra jobbet åt dig. Skillnaderna är mindre än likheterna. :-)

/m


Jag håller utkik lokalt så gott jag kan!

Förvitrrande nog så verkar det ha funnits en BM s1000 från början av 60-talet samt en Aktiv 1000 från slutet av 60.
Alltså två helt olika maskiner med helt olika konstruktion. BM 1000 hade motorn mellan hjulen och började typ brinna hela tiden.
Aktiv 1000 verkar se ut som en lite svullen 800. Båda dessa tror jag är för stora för oss...
ST 257 är ju liten och rätt tuff tycker jag. Ser ut som ett grönmålat Mad Max-fordon!

1 person gillar det här inlägget.
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

Aron.B

#8 » 11:10:27, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
De är inga problem att få tag i de mesta reservdelar som finns till BM/aktivs tröskor
Dem flesta remmar, lager, spännrullar remhjul osv har vi i lager där jag jobbar och vi försöker fixa nya delar till de som går att får tag i.
Det är Bm:s kompletta reservdelslager vi erhåller
Så de kan va en fördel jämnfört med en MF tröska t.ex

2 personer gillar det här inlägget.
Aron.B
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:27:33, 02-10-2023
Ort: Borgstena
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#9 » 12:59:47, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det någon form av lista över självgående tröskor.kanske kan bringa lite klarhet i vad som har funnits för länge sedan.
https://konedata.net/puimurit/volvo-bm- ... MS4wLjAuMA.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

SvampenT15

#10 » 15:49:52, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej så här ser den ut
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Göran Ekman

#11 » 23:23:44, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha något riktigt smidigt att köra så är en lite senare årgång av Aktiv 800 med servo styrning att föredra men alla självgående tröskor är smidiga om man jämför med att släpa på något efter en traktor allra helst om åkern är liten.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

RD350

#12 » 12:13:30, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min far menar att bogsertröskan var smidig om man råkade ha lite blött på nått ställe på åkern, då va det mindre risk att köra fast. Själv har jag aldrig kört nån tröska men vi hade en bt45 där hemma fram till mitten av 80-talet, sen hade det blivit för dyrt med egen tröska för den lilla arealen därför blev det utlagt på maskinstation i stället. Bogsertröskan funkade i alla fall bra så länge han hade den, en "säckatröska" från början sedan ombyggd till tank.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Simse (trådstartaren)

#13 » 13:11:59, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej så här ser den ut
Bild


Den ser ju ganska fräsch ut ändå.
Jag ska undersöka lite logistik, det är ju en bra bit...
Tack för fotot!
/Simon
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

Simse (trådstartaren)

#14 » 13:19:53, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Jag har nog fått mina misstankar bekräftade, att en svensktillverkad tröska är att föredra just pga reservdelar.
ST 256, 257 eller 280 hade passat oss perfekt, även om dessa maskiner hade egenheter och brister är det storleken och vikten
som är positiva faktorer. En aktiv 800 hade ju inte varit fel, men det är ju en arbetshäst för större arealer.
257:an känns mer rimlig för lite hobby, entuasiast-jordbruk.
Tack alla!
Simse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:50, 19-03-2024
Ort: Höör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 guldkalv 1957

Zukram

#15 » 11:23:47, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

800:an är faktiskt inte särskilt mycket större. Och som han sade. Det finns nya reservdelar till dem. Jag fick köpa remmar till MF-31:an från Serbien :-)

Men vilken som helst av de du nämner som sagt.
BM köpte väl Aktiv nån gång i början av 70-talet ? Innan dess hade de inget gemensamt.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se