Kan inte utala mig om det än efter det lilla jag kört. Nu va det ju rätt besvärlig förhållanden jag körde i men tyckte ändå att den gjorde ett rätt bra jobb. Sen hade jag nog velat ha det lite renare i tanken om det varit renare spannmål jag kört i. Men allt går väl så klart bättre i ren och torr spannmål.
Alla tröskor går nog bra i ren, torr och mogen gröda. Sur omogen gröda med massor av ogräs gillas inte av någon tröska. Man ska nog inte överdriva betydelsen av fabrikat.
En fråga till er som har koll på den aktiva 800an! Far var alltid noga med att ta bort att skärmar och göra rent överallt efter skörd, men nu när han gått ur tiden och jag plockar ihop tröskan inför försäljning så har jag 2 detaljer som jag inte kan lista ut var de ska sitta..
Det är dags att sparka liv i min gamling också nu. Innan allt drösar. Ska köra korn med insådda ärter. Några tips om inställingar för att de ska funka bra?
Jag tänker full fläkt och att backa slagskon litegrann, men vet inte riktigt hur mycket.
Kollat på bilder på nätet och ser väl.bara två kandidater till vilka skydd. Det kvadratiska kanske är det över hacklagret på höger sida. Det andra tror jag sitter vid nedre variator remmen innannför vänster framhjul.
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.
Hej! Har någon bytt bakre vevaxeltätning? Min smörjer hela verket med motorolja som rinner in i cylindern (och motorn får farligt låg oljenivå snabbt). Ny reptätning finns men inte kommit till att titta på det ännu. Funderar på vilken taktik som är bäst/möjlig. Riva från variatorsidan eller bara lossa sprängkåpan och flytta motorn? Står inget i serviceboken vad jag kan se. Inte studerat det irl heller ännu..
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.
Fick tips från en mek på Lantmännen,för säkert 30 år sen,att lossa motorfästena och lyfta motorn i framkant,sen släppa ner tråget. Visst funkade det men de va jävligt. Så jävligt att jag har dragit mig för att upprepa proceduren trots att det varit önskvärt med ett byte sen minst 5 år tillbaka. Kört med uppsamlingskärl i kombination med Biltemas oljematta under motorn. Ingen jag rekommenderar dock
Zukram skrev:Det är väl motorn som sitter fast? Lossa alla remmar och ta bort sprängkåpa med variator skulle jag säga på rak arm. Mest plats på den sidan också.
Tänkte så med spontant men tror det är mindre att skruva om man gör tvärt om.
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.