Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Vad göra med gammal new holland tröska?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera tröskor i detta forum

Yrrol (trådstartaren)

#16 » 19:19:15, 24-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Får jag komma med ett konkret förslag?

Sen ställer du in den igen, fast med skärbordet inåt. Då kan du utnyttja platsen på var sida.

En friskluftshjälm ger troligtvis bättre miljö än en hytt, och är betydligt billigare än en tröska! Och köra runt i regn är väl knappast aktuellt i nån större omfattning.


Friskluftshjälm = ?

Jo byggnaden är ombyggt för att den skulle stå på sida utan bordet, och på så vis bara ta en av de totalt 3 platserna.
Fast varje plats är värdefull om man kan hyraut som vinterförvaring åt husvagnar osv. :sad:


Gjorde en snabb koll på blocket och hittade direkt flertal tröskor som är finare och servade för relativt småpengar. 39 och 49 för två likvärda som min fast med hytt och utan rost osv..
- Renovera denna till de skicken kanske kostar det samma i slutändan..
Senast redigerad av Yrrol 19:22:16, 24-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Ptr

#17 » 15:26:16, 25-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja,, det är väl för arbetsmiljön du vill ha hytt! På de där gamla så är de varmare än utan och nästan lika dammiga som utan.

En friskluftshjälm som blåser ren luft över ansiktet och sen ner i kläderna kyler behagligt och ingen hytt som skymmer sikten.

Sen är frågan om din tröska är så dålig. Kanske dax att börja med upprustningen. Inte göra som andra bjar, sätta igång med reparationerna på morgonen och tro att det ska vara klart innan daggen lättar.

Är den inte i skick så är den väl inte säljbar i alla fall. Sen kommer det nog inte bli lättare att få tag i mindre maskiner. Bara av den anledningen så kan det vara bra att ha is i magen. En likadan till kanske i stället?

Jaja, det är ditt projekt, och detta var minna tankar om detta.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Yrrol (trådstartaren)

#18 » 17:30:22, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åren har gått och tröskan står kvar, än mer rostig.
Byggnaden kan beskrivas mer som en carport än garage så väder och vind når den.

Jag börjar undra hurpass mycket rost som är "okej". Om det verkligen bara är att pumpa i fett och byta remmar för en provtur.
Eller om man behöver ta isär hela tröskan för att polera bort all rost, byta alla lager m.m. innan den tas i bruk.
Kikar i en reservdelsbutik och finner delar såsom knivar, remmar, koppling.

Efter att ha följt olika youtube-bönder med deras tröskor med datorskärmar som berättar hur mycket spannmål det är för stunden och hur dom justerar och grejar inne i törskeriet, så slår det mig att en sån här gammal tröska läcker väl 50% av spannmålet ner på backen och om man nu skulle bli hobbybonde då vore det inte fel att köpa en lite nyare för sisådär 200tusen.

Fast nu såg jag några youtubeklipp med denna tröskmodell, även deras var rostiga men tuffar på. Gav lite motivation. Får hitta en hytt så ser den modernare ut. haha

2 personer gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#19 » 20:48:29, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klättrade runt på tröskan idag för att avgöra om man törs starta den för antingen kunna sälja som reservdelar, eller kroka av bordet på en kärra och parkera på bättre sätt.

Den har inte läckt något. Olja och kylarvätska finns.

Jag tänker att jag kan
1) lossa bränsleslangen före filtret och koppla till tillfällig dunk med fräsch diesel.
2) På med nytt batteri.

Sedan är jag kluven, jag vill väl se så den bygger upp oljetryck (startmotor fast med stängd bränsleventil, om sådan finns) innan jag

3) matar startgas så den varvar upp som en Ferrari på F1 banan.
4) Låter den gå lite lugnt.
5) testar koppling/växel
6) absolut undviker alla övriga funktioner då allt troligen rostat fast och isf förstör axlar osv.

** Och har några brandsläckare redo, mest för elbrand efter mössens julbordsfiranden genom åren.

Eller har ni andra råd om att starta upp en dieselmaskin som stått i minst 20år?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Trigon

#20 » 06:18:12, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startgas ska man nog låta bli om man inte är absolut tvungen att ha igång en trilskande motor. Har du bara ett fräscht batteri och fräsch diesel så är det sannolikt att den startar ändå om insprutningspumpen inte beckat ihop av att stå så länge. Har du möjlighet att dra runt motorn förhand innan du provar med startmotorn så märker du att den inte fastnat ihop mellan foder och kolvar.
Senast redigerad av Trigon 06:28:32, 19-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#21 » 06:22:17, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du bara bli av med den så tror jag fortfarande att liknande tröskor exporteras ut ur Sverige, oklart hur stort värde den betingar dock.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Yrrol (trådstartaren)

#22 » 20:15:34, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Vill du bara bli av med den så tror jag fortfarande att liknande tröskor exporteras ut ur Sverige, oklart hur stort värde den betingar dock.

Jag följer 1 sådana + 2 liknande på blocket nu, nyfiken på hur länge annonserna ligger ute.
Tänker att säljs det fort så finns nog efterfrågan om reservdelsmaskin också.

Har ni tips på prisvärda batterier?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Trigon

#23 » 20:53:41, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ändå göra dig av med tröskan duger väl vad som helst som får tillräcklig snurr på motorn. Måste du köpa nytt batteri tror jag Biltema är helt okej, i alla fall de batterier jag köpt hittills.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se