Byte av Y-lager på kopplingsaxel: Om jag minns rätt så är det enkelt, spärra skärbordet, lossa fjädern till spännrullen för nedre variarorremen, ta bort
saxpinne och
bricka på röret med arm som trycker på kopplingen, lyft upp röret ur fästet på framaxeln och för det åt sidan, ta bort en av stängerna mellan växellådan och växelspaksmekanismen, lossa skyddskåpan över kopplingen med ett brytjärn, ta bort de tre skruvarna som håller brickorna runt lagret, dra ur axeln med lager
remskiva och
koppling ur växellådan (sitter på
splines). Sätt enheten i skruvstycket och lossa låsringen på lagrets
innerring(insexlåsskruv och excenterlåsring, knacka ringen med
dorn i rotationsriktningen så att den släpper) demontera lager och innerbricka. OBS kolla så att inte brickorna som håller lagret är skadade. Brickor och lager är standarddetaljer som kan köpas från välsorterad kullagerförsäljare. Det här ur minnet och jag kan ha glömt någon detalj. Om lagret behöver bytas hörs på ljudet och om man kan se att kopplingen rör sig mot växellådan när kopplingspedalen tycks ner bör det åtgärdas. Kolla också att det är rätt
spel mellan arm och koppling. Då blir tröskan mer lättväxlad. Men som tidigare sagts på forumet, lägg inte ur växeln innan tröskan står helt stilla. Det kan också vara idé att kolla att lamellen inte är vind när man ändå har kopplingen demonterad.