Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Aktiv 1110

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera tröskor i detta forum

Mr Johansson

#16 » 14:42:18, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, skärbordet och inmatningen är ofta det som tar mest stryk, men brukar ta ett par dagar innan varje skörd och gå igenom allt och skriva en lista på vad som ska göras och bytas det som behövs. Delar brukar inte vara nått problem genom lantmännen.
Vi har alltid en kniv i reserv så det är bara att slänga ur den gamla och i med den nya vilket man gör på ett par minuter.
Angående smörjning så smörjer vi allt en gång innan skörd och skakare, knivdrivning samt kniven, återföringsplan och hacken dagligen.
Körde 17Ha vete i år utan större problem, enda felet som blev va att rörstiftet till knuten som driver skruven gick av.

1 person gillar det här inlägget.
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320



Lars56

#17 » 17:13:28, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det är fler än jag som använder/vårdar gamla veteraner. Genom åren har jag reparerat en hel del, och genom att jag en gång i tiden jobbade på fabriken i Morgongåva så känner jag väl till konstruktionen. Många kullager har jag bytt, relativt enkla jobb men viktiga att göra. Lagret till axeln med kopplingslamellen har jag bytt två gånger, när det blir slut (hörs på ljudet) blir det svårare att växla (för att undvika skorr i lådan bör man endast växla när tröskan står helt stilla) Tröskan har tjuvstannat ibland och då har felet varit i matarbränslepumpen (lossad backventil) eller skräp i den extra backventil som sitter före matarpumpen. Tidigare nämda axel med glidlager till återföringsplanet har också varit föremål för reparationer även med följdskador som spickor i sållapparat och tröskverkssidor. Oljebronsbussningarna till sållapparaten har jag bytt (finns att köpa på Lagermetall i Örebro). Plastbussningarna till inmatningspinnarna i inmatningsskruven har jag gjort nya, då får man ett mycket tystare skärbord :-) lätt att göra, kapa bara delrinstång(acetalplast) och borra hål för inmatningspinnen. Stänkduken bakom slagskon är också en detalj som jag gjort ny flera gånger samt tätningen mellan sållapparat och stenficka. Remmen till rensluftfläkten slits och då kan fläktstyrkan minska. (jag har aldrig kört med mindre än 80 % av luftstyrka på spannmål och det är på havre). Kollar spillet med duk på marken som dubbelviks för att skilja på boss och halm. Remmen till halmcylinder och övre mellanaxel får man se till att byta i tid, det är så tråkigt att göra när det är bästa tröskvädret och regn på väg. Viktigt är också att slagskon är felfri samt att den är rätt injusterad.

2 personer gillar det här inlägget.
Lars56
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:00, 19-08-2016
Maskin: Rottne2004

Bacon

#18 » 18:14:52, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tröskar en sånhär going lika bra som en ny tröska? Blir det mer spill?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

bert

#19 » 18:24:10, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det tycker jag mycket handlar ju om inställningar
Ang reservdelar så finns ju mycket/det mesta att få tag i hos Lars maskindelar 045619540 i Sölvesborg
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Mr Johansson

#20 » 18:35:44, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med rätt inställningar så skulle jag vilja säga att de tröskar ur riktigt bra och spillet är inget att orda om heller, lite kommer det alltid att vara man kör över sållen.
De tröskar rätt rent med, då vi säljer allt i skörd och tippar allt i en stor hög på mottagningplatsen så kan man ju jämföra med andra och inte är det sämre på något vis.
Man får komma ihåg att det är inga stora tröskor så kapaciteten blir ju därefter men å andra sidan kostar de ju inte så mycket i jämfört men andra tröskor och väger ju inget heller.
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320

Göran Ekman

#21 » 19:32:29, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon större skillnad mellan 800 och 1110.
Det jag ser på Konedata är att motorerna blir större.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Lars56

#22 » 20:02:36, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer, Perkins 4.236 sitter i 1110 Och 4.154 i 800. Arbetsvarvet på motorn i 1110 är sänkt så det är mindre remskivor på motoraxeln, därmed en annan plattrem och jag tror även övre variatorrem till körhastigheten. Luftrenaren sitter i en "låda" in i spannmålstanken. I tröskverket är det ingen skillnad förutom att det är rullkedjor i elevatorerna i stället för ewartlänk(ger tystare gång). Skydd över remmar skiljer en del. På 800 tröskorna finns det varianter allt efter årsmodell, de första från 1966 hade en ännu mindre motor, ny spannmålstank kom i början på 1970 talet sen även servostyrning och hydraulisk manövrerad körvariator. De första 800 hade Sparmanhack sedan blev det Rekordhack.
Lars56
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:00, 19-08-2016
Maskin: Rottne2004

busholle

#23 » 20:45:14, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min upplevelse är att det är idiotsäkra tröskor, i år har jag lyckats köra i en rot stor som en arm i inmatningsskruven utan föjdfel. Lyckades även fiska in en sten stor som tre knytnävar i slagskon utan skador så det märks att det är byggt för att hålla.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#24 » 20:50:04, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon svag känsla av att Gåva tröskorna var rejälare än Hallsbergs byggena.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#25 » 21:08:44, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte alltid rejälare men mindre komplicerade med färre rörliga delar och transmissioner som byggs för att slira istället för att flytta belastningen framåt i kedjan.
Det största misstaget Volvo gjorde var att satsa på sin 830 istället för Aktiv 1000.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bushnell (trådstartaren)

#26 » 23:43:29, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant information om lagret till axeln med kopplingslamellen. Är det svårt att byta det? Får man dela hela tröskan och öppna växellådan och så eller hur går det till? Är symptomet att lagret är dåligt att det skorrar växellådan vid växling?

Mina erfarenheter av Aktiv 1110 efter två säsonger är gott, mycket gott. Det beror i hög grad på att tröskan gått lite totalt och det mesta är som nytt, i alla fall bra nära.

Däremot har 830:n ett par fördelar. Först och främst att man kan inspektera returgodset från förarplats, har räddat mig från att köra sönder många, många gånger när det varit mycket "grönt" i spannmålen. För det andra att returen leder till cylindern vilket tröskar ur halvt urtröskade ax som går i retur, givetvis är ju det ett tecken på gröda som bör få mogna lite till men ändå.
Tanken är bättre på 830 för man ser lättare hur fullt det är och tankskruven stänker inte ut kärna när det börjar bli fullt, frågan är om inte hastigheten till haspeln manövreras lättare med veven på 830?
Färdbromsarna är bättre på 830 samt växellådan eller i alla fall växelspaken. Aktiv 1110 är direkt svårväxlad, det skorrar ofta ordentligt men det går bättre om man drar ner variatorn på 1 eller om man duttar till bromsen och växlar i precis rätt ögonblick så sker det ljudlöst och lätt men det är en liten träningssak.

Men på allt annat är nog Aktiv 1110 väl så bra som 830, på vissa saker mycket bättre, däremot är ingen av tröskorna direkt kraftigt dimensionerad. Men allt som är lätt är bra, sa Colin Chapman så visst ligger det en del i att ha en lätt tröska.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Mr Johansson

#27 » 00:15:57, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1110:an är en mycket bättre tröska än 800:an skulle jag säga, den större motorn gör en otrolig skillnad.
Måste ändå säga att trots storleken så är de överraskande effektiva, i år körde vi som mest runt 36 ton vete på en dag och då avbröt vi ändå för att köra iväg spannmålen och för att äta. Inget att skryta med jämfört med en 40fots tröska men den jämförelsen är ju inte heller helt rättvis.
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320

Göran Ekman

#28 » 07:18:35, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

36 ton vete på en dag med en 1100 min respekt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Rockfax

#29 » 10:56:46, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

36ton vete är skapligt bra med en 1110.

Vi sålde våran tidigare i år då vi mest köpte den för att farfar ville ha hytt på den mindre tröskan. Men vi klarar oss bra utan den även om det var en bra tröska. Lätt men ändå med bra kapacitet gentemot Dominator 48an som vi kör annars.
The question isn't who is going to let me, it's who is going to stop me.
http://www.sagarden.n.nu/
http://www.facebook.com/sagarden.n.nu
Rockfax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:34, 09-08-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster -69
Bm 230 Victor - 60

Mr Johansson

#30 » 11:25:22, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vetet i år var både väldigt kort och riktigt moget så det var väldigt lättröskat och just den dagen blåste det mycket så det gick nästan att köra till midnatt. Mer normalt är att vi ligger runt 24-30ton, vilket är helt okej det med med tanke på att vi säljer allt i skörd och måste åka några km för att lämna.
Rent allmänt ska sägas att det går en hel del 1110 häromkring även om man räknar bort den Bushnell köpte. :mrgreen: Lokala lantmännen hade sålt delar till 4st på en dag om jag inte minns fel. :uupps:
Mr Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:19, 28-05-2011
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400
John Deere 6320


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se