Sida 1 av 4

Aktiv 1110

InläggPostat: 09:07:40, 23-07-2015
av Bushnell
Min nya tröska, Aktiv 1110 från 1981.
Verkar vara i gott skick, har stått stilla de senast 12 åren.

Skulle vilja ha lite tips om ett par saker:
Hur ställer man in rensverket på korn respektive rågvete?
Man får ju anpassa lite, men någon form av riktinställning är värdefullt.

Kan man kontrollera returgodset på något sätt, på BM830 finns det ju som bekant en liten lucka.

Annat som är bra att känna till?
Hur ofta behöver man smörja kniven, vid varje tömning som 830?
Tröskning görs på fullgas?
Behöver kraftöverföringen någon särskild kärlek?
Bild

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 22:44:33, 23-07-2015
av orwak
Hej.
Det där var en fin trösk, Är väl i princip samma som en 800S ?
På vår 800 så smörjer jag en gång per år och det har klarat sig de sista 15 åren? Men klart själva "wobblern" kan ju få några gånger/säsong.
800 n parkerades med fördel med kopplingspedalen nedtryckt med hjälp av brädbit, stor risk att kopplingen klibbar fast annars..
Lycka till!

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 23:53:04, 23-07-2015
av Johanivära
Får du in fingertopparna imellan såll raderna är de Grundinställningen, sedan öppnar du alternativt stänger dem beroende av hur rent du vill ha de i tanken :) kom ihåg att om det är foder spannmål så gör de inget om de är lite skräp i :)

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 07:13:18, 24-07-2015
av busholle
Bild
Denna hade förra/första ägaren gjort i instruktionsboken till min 1110.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 09:40:34, 24-07-2015
av bert
Är liknande inställningar till 1150 med ser jag.
Lite förvånande men finns säkert anledning till att fd ägaren ville ha mer fläkt på havren än vete

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 22:05:24, 24-07-2015
av Bushnell
Tack för tipsen, jag har smort upp tröskan och bekantat mig med den litegrann. Det enda som inte fungerar är tutan, ska undersöka det. Bromsarna är lite småslöa för att vara hydrauliska, kanske skulle luftas?

Bra med den handskrivna tabellen med inställningar, jag förmodar att det är antal "hack" som den förre ägaren redovisar? Det var bra att den kom fram, för jag läste i instruktionsboken och förundrades över de ganska avvikande förslagen på inställningar som anges där. Men jag läste boken slarvigt, där anges öppningen i antal millimeter, inte "hack".

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 21:19:55, 26-07-2015
av busholle
Det är en fröjd att ta över en tröska från en ägare som varit noggrann och haft ordning på sina saker.
Bild

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 21:58:11, 27-07-2015
av Bushnell
Idag trilskades det:
Som jag skrev ovan, har jag tyckt att bromsarna är lite småslöa.
Tänkte att tröskan har stått länge, och behöver kanske ha en lite kraftigare inbromsning för att det ska nötas bort lite oxider på ytorna. Duttade därför till bromspedalerna lite extra hårt för jag ville se om bromsverkan dög till att hejda ekipaget vid farter som uppnås på ettans växel, låg fart alltså.

Det blev inte bra.
Vänster broms låste sig direkt och gick inte att få loss varken genom att lossa bromsröret, luftnippeln eller genom att vrida på justeringsskruven för backarna. Att köra loss den gick inte heller.
För att kunna köra under tak och inte blockera hela gårdsplanen skruvade jag ur de fyra skruvarna som håller trumman på drivaxeln. Därmed är det ingen praktisk bromsverkan på vänster drivhjul, men jag kom in på logen i alla fall.
Trumman gick inte att vrida eller dra bort med handkraft, men det kanske går med kofot.

Vad har hänt?
Vad göra?

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 21:38:41, 22-08-2016
av Joelsson97
intressant ämne... har själv en 1110 med bromsproblem och bor också i kalmartrakten.
Har du lyckats lösa problemet? :)

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 22:19:04, 22-08-2016
av Bushnell
Jodå, jag löste det hela kort därefter förra året.
Fick knacka loss trumman och bända som kom den loss, och jag kunde justera backarna och sätta ihop det hela igen. Lite milt våld var alltså lösningen.

Denna konstruktion kräver noggrann justering av backarna för att fungera bra.
Luftning av bromsarna var svårt, spelet i pedalen är nog ca 5 cm men det är ok enligt instruktionsboken, upp till 65 mm (!) ska vara ok. En lite tråkigare del av tröskan, här är faktiskt 830:n bättre.

Nu fungerar bägge färdbromsarna i alla fall, och i nödfall finns det ju en mekanisk handbroms att ta till också.

Till i år har jag bytt packningar i vattenavskiljaren och bränslefilter.
Kan bjuda på ett foto från årets skörd också, min äldsta syster sitter bakom spakarna.
Bild

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 22:00:35, 20-09-2016
av Lars56
Nu är det kanske färdigtröskat och inte så bråttom. Problem med bromsarna har jag också haft, kondens i bromsvätskan ger korrosion i bromscylindrarna så dom kärvar, har haft problem med huvudcylindrarna också. Tips byt bromsvätska regelbundet. Viktigt är också att smörja glidlagren till återföringsplanet. Det är ett vanligt fel att lagren och axeln slits. Om det hörs ett dunkande ljud från återföringsplan/sållapparat måste glappet åtgärdas annars kommer följdfel med automatik,(sprickor i sållapparat, tröskverkssidor). Kniven och fingrarna är också viktiga att hålla efter och justera, se till att motstål i fingrar ligger i linje och är vassa, alla knivblad hela samt att tillhållarna justeras (plocka bort shims) så kniven liger an mot motstålen men går lätt att dra fram och tillbaka för hand. Grundinställning vete 5-6 ton/ha: cylindervarv näst högsta, slagsko läge 1 eller 2, fläkt max, översåll 14mm undersåll 12mm returgaller 16mm, 1ans växel variatorvisare siffra 7. Det ska stå en "lagom kärve" mot inmatningsskruven. Vid riktigt bra gröda och utförsbacke eller tvära stopp finns risk att spannmålen inte hinner undan utan rinner över och in i rensfläkten, då har man kört för fort. Kolla spillet över sållen och över halmskakarna, spiller det över skakarna är det bara sänkning av fart som hjälper (om det inte är så att det är ax som inte är urtröskade) spiller det över sållen, öka sållöppningar eller minska fläktstyrkan. Om det är mycket oren spannmål eller halm i tanken kan det bero på för låg körhastighet eller för öppna såll eller för lite rensluft, många vändningar (tomkörning av tröskverk) eller kort gles gröda.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 22:12:57, 20-09-2016
av BM 4 ever
Mycket nyttigt står att läsa i instruktionsboken. Alla grundinställningar tex.
Om du inte har den, köp den!

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 23:33:35, 23-09-2016
av Bushnell
Tack för svaren, jag har en instruktionsbok och har försökt följa den men erfarenhet är bättre ändå.
Jag stängde undersållet och översållet ett hack då vi körde råg jämfört med kornet, fläkten ca 90 % av max på rågen, på kornet sänkte jag till ca 50 % av max och öppnade sållen ett hack igen. Resultatet blev bra, på rågen rent av lysande med mindre än 0,3 % avfall enligt Swedish Agro. Spillet verkar ha blivit ok såvitt jag kunde se.

Det oroar mig lite att det finns ett glidlager som man får smörja inne i tröskan till återföringsplanet. Beskriv gärna med ett foto, eller så var det är lokaliserat. Är det någon fettnippel? Är inte så många fettnipplar på Aktiv 1110 som på 830n överhuvudtaget. Måste kolla det till nästa säsong. Kniven får olja med oljekannan vid varje tillfälle jag tömmer tanken. Nu är den vinterparkerad igen till 2017 års rågskörd.

Inom parantes höll årets råg brödkvalitet och en premie på 2 öre per kg erhölls för högt falltal, vattenhalt 16,3 %. Herakles var en bra sort.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 00:23:19, 24-09-2016
av Mr Johansson
Bild
Antar att det är dessa du menar, dålig bild men sitter en nippel i mitten om du tittar noga.
En på varje sida som du enklast kommer åt underifrån.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 10:25:03, 24-09-2016
av Bushnell
Aha, bra förtydligande, en bild säger mer än tusen ord som man säger. Jo, dessa lagringar har jag smort en gång per säsong, dvs var 20 timme ca. Vad jag kan konstatera är det glappfritt än så länge, men det skadar inte att ha detta under uppsikt och vara generös med fettsprutan.

Upplever rent generellt att störst slitage på en skördetröska uppstår i skärbordet i allmänhet, och kniven i synnerhet. Men även inkråmet behöver lite tillsyn.