Sida 3 av 4

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 11:34:06, 26-09-2016
av Rockfax
Härikring är 800an vanligare, vi var 4st gårdar som hade såna igång samtidigt, nu är det bara vi som har en kvar. Den har dock stått hela hösten, men blir det blött är den oslagbar att tröska med!

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 12:25:41, 26-09-2016
av Göran Ekman
Lite häftigt att något som började tillverkas för 50 år sedan fortfarande hänger med och gör goda dagsverken .
Göran i Björnarbo

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 17:42:07, 26-09-2016
av Bushnell
Jag tror Aktiv hade som filosofi att göra saker med så låg vikt som möjligt. Där skilje de sig åt jämfört med Volvo BM vars tröskor inte alls är lika väl tilltagna som traktorerna eller lastmaskinerna.
Aktiv lyckades väl, utan att göra produkterna underdimensionerade. Optimering kallas det idag med modern svenska.
Aktiv 800 måste ha varit för sin tid när den kom i mitten av 1960-talet.

Man kan få ut mycket även ur en något äldre maskin som kostar i stort sett inga pengar alls. Är så glad för min 1110, en bra maskin är värd frakten som det kostar att åka från kust-til kust.
Det lönar sig även att försöka hitta ett välvårdat exemplar. En risig maskin och en fin maskin är ungefär lika dyr i inköp, rent generellt.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 19:39:58, 26-09-2016
av Lars56
Byte av Y-lager på kopplingsaxel: Om jag minns rätt så är det enkelt, spärra skärbordet, lossa fjädern till spännrullen för nedre variarorremen, ta bort saxpinne och bricka på röret med arm som trycker på kopplingen, lyft upp röret ur fästet på framaxeln och för det åt sidan, ta bort en av stängerna mellan växellådan och växelspaksmekanismen, lossa skyddskåpan över kopplingen med ett brytjärn, ta bort de tre skruvarna som håller brickorna runt lagret, dra ur axeln med lager remskiva och koppling ur växellådan (sitter på splines). Sätt enheten i skruvstycket och lossa låsringen på lagrets innerring(insexlåsskruv och excenterlåsring, knacka ringen med dorn i rotationsriktningen så att den släpper) demontera lager och innerbricka. OBS kolla så att inte brickorna som håller lagret är skadade. Brickor och lager är standarddetaljer som kan köpas från välsorterad kullagerförsäljare. Det här ur minnet och jag kan ha glömt någon detalj. Om lagret behöver bytas hörs på ljudet och om man kan se att kopplingen rör sig mot växellådan när kopplingspedalen tycks ner bör det åtgärdas. Kolla också att det är rätt spel mellan arm och koppling. Då blir tröskan mer lättväxlad. Men som tidigare sagts på forumet, lägg inte ur växeln innan tröskan står helt stilla. Det kan också vara idé att kolla att lamellen inte är vind när man ändå har kopplingen demonterad.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 23:16:04, 02-08-2017
av Bushnell
Tröskningen närmar sig, har startat Aktiv 1110 idag och smort upp den, putsat av lacken, vänt knivarna i hacken, pumpat däcken och spänt remmarna.

Skulle behöva lite hjälp här: Hur ska egentligen plattremmen för tröskverkets drivning spännas? Jag tror att det fattas lite grejor här på min. Plattremmen kan inte göras så slack att tröskverket frikopplas om den sitter monterad i manöverspaken. Det betyder att när man startar motorn så snurrar inte bara motorn utan hela tröskverket också, nytt för i år så var det inte förra året. Remmen har väl blivit lite kortare, kanske är det fuktigare i luften i år?

Jag misstänker att det ska sitta en gaffel och en fjäder också som wiren till plattremmens spännaxel ska sitta i, men jag vet inte. Wiren har varit direktansluten till spännaxeln, jag har tagit bort sprinten för tillfället så man kan köra in och ut medans jag funderar på hur detta ska lösas. Wiren är alltå uppenbart för kort, därför tror jag det fattas något.

Kan ni upplysa mig lite, ta gärna ett foto, det är alltid bra.
Bild
Bild

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 23:26:03, 02-08-2017
av Jan Pålsson
Du ska ha remmen spänd över vintern annars krymper remmen

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 23:36:37, 02-08-2017
av Mr Johansson
Den förra remmen som satt på våran var också lite tajt, enligt vissa så var de nyare remmarna något kortare, hjälper att vinterförvara med tröskverket påslaget, dvs ha den spänd.
Bytte remmen nu i sommar och den vi fick nu var inte alls så kort som den äldre versionen verkade det som.
Ganska säker på att det inte ska vara någon mer fjäder, kan kolla imorgon.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 10:06:44, 03-08-2017
av BM 4 ever
De ser ut att vara som det ska tycker jag. Jag tror remmen sträcker sej efter en stunds körning, dvs din tröska kommer att laga sej själv :razz:

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 10:45:45, 03-08-2017
av bert
Inget fenomen jag minns av för farsan hade en 800 i drygt 15 år

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 15:00:18, 03-08-2017
av Bushnell
Det här fenomenet att remmen blir kortare under förvaring har jag inte heller råkat ut för med 830, det är ju en liknande rem även om den manövereras med en anordning utan wire. Brukar alltid ha denna rem slak vid förvaring men kan ju pröva att ha den spänd.

Jag vet om en "bonnasåg" dvs ett småskaligt sågverk med äldre utrustning, det är en Scania-diesel från 50-talet som driver sågbänken och ett kantverk. Kraftöverföringen till kantverket sker med en lång plattrem, kanske 8-10 meter lång om den inte är ihopsatt. Och där pratade gubbarna om vädrets inverkan på remmens längd och spänning. Vad jag minns så är det luftfuktigheten som spelar in, oklart om högre fuktighet inbebär kortare rem eller tvärtom?

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 15:31:19, 03-08-2017
av Roger360
plattrem, hög fuktighet= kort rem ,låg fuktighet=lång rem
jag brukar vattna remmarna på min sågbänk när dom
blir för långa och slirar då krymper dom

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 15:58:53, 03-08-2017
av Mr Johansson
-04 satte tidigare ägare dit en ny rem på vår tröska som bevisligen var i kortaste laget, som tidigare sagts är de nya de säljer nu längre igen.
Sätt dit allt och låt den stå med spänd rem, när det är så precis behövs inte mycket extra för att det ska gå, justeringen antar jag att du har koll på om det går att göra mer där.
Om det ändå inte går så är ju ett alternativ att byta den, men de är rätt dyra så det är kanske inget man vill ge sig på om den inte är dålig.

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 17:13:09, 27-09-2017
av Bushnell
Får väl skriva lite om hur det gick:
Satte remmen i spänn och så vart den lite längre, tröskverket stannar när man släpper spaken för inkoppling.

För övrigt vart den odramatisk skörd, vi körde av alltsammans den 17 augusti med bägge tröskorna. Rågen hade vattenhalt 16,1 %, skräp 0,3 %, falltal > 150 s vilket gav 2 öre i premie, rymdvikt 749 g/liter. Sammantaget högsta kvalitet på rågen så det blir nog bröd. Därmed får man vara nöjd med tröskningen i alla fall.

Här står tröskan nysmord och putsad, redo för att sätta skärbordet i rågen.

Bild

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 21:49:39, 27-09-2017
av BM 4 ever
Ser ny ut ! :thumme:

Re: Aktiv 1110

InläggPostat: 23:58:15, 27-09-2017
av Mr Johansson
Vad är kapaciteten i råg? Borde va bättre än en 800 iaf. :klia:
Ett år som detta med bra skördar gör den större motorn ordentlig skillnad, orkar bearbeta all halm ordentligt utan att det lindar osv.