Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Oljeläckage och lite mer, Dominator 48

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

ChristerLun (trådstartaren)

#1 » 23:49:38, 25-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på en Dominator 48 idag som var rätt kladdig under motorn. Se bild.
Omöjligt att se var det kommer från men den var renare ju högre upp man kom. Det går en slang från botten och ner på sidan, med lite tur kan den läcka i slang eller koppling men om det inte är så enkelt... :huh: Jag gissar att fläkten kan göra att oljan kan sprida sig åt olika håll. Har någon erfarenhet från dom och kan gissa bättre än mig? Vad är slangen till för? avtappning olja?

Avgassystemet har varken böj eller lock och den har stått ute en vinter, okänt om öppningen varit täckt. Det är trattformat och grovt så har det varit öppet så riskerar man ha fått in vatten den vägen antar jag. Hur illa är det? Motorn gick fint för tillfället i alla fall.

Ingen el till hytten, fläkt mm men säkringar är hela. Ägaren hade hållit på hel dag och felsökt utan att lyckas. Jag tror det var samma fel på en annan jag tittade på... Finns någon svag punkt som brukar gå sönder?

Har modellen några vanliga fel man bör titta extra på i övrigt?

Ja, det börjar dra ihop sig till tröskbyte. Nöjd med BM 830 men har utökat arealen så det tar lite för lång tid att köra och försäljarna tror att denna är märkbart snabbare :-)
Tack på förhand!

Bild
Bild
Bild
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545



Janson1

#2 » 06:06:39, 26-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang oljeläckaget så måste det göras rent ordentligt för att se vart det kommer ifrån, det verkar inte vara gjort nån tvättning dom senaste säsongerna i allafall. Om motorn går som den skall, även på tomgång och startar bra kall så är det nog inga problem med ev vatten i avgasröret.
Följ slangen så syns det nog vad den är till, avtappning är väl troligt...
Resten av tröskan har jag ingen aning om.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#3 » 14:15:43, 26-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motor placering samt problem med olje läckage gör att Dominator tröskorna har vissa tendenser till att brinna. Olje läckaget måste åtgärdas se till att det är rent i maskin rummet för att undvika brand. Motor placeringen på Dominatorn är inte hel optimal tyngdpunkts mässigt . Vad väger tröskan?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ChristerLun (trådstartaren)

#4 » 23:00:13, 26-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar

Det låter inte så lovande även om jag håller grejorna onödigt rena, så risken bör vara liten. Den väger runt 5 ton.

Vi försökte följa slangen men det var för skitigt för att se var den tog vägen och vad som ev var i änden...

Ja, det behöver göras rent ordentligt för att felsöka på riktigt. Den nivån av rengöring har man inte grejor med för när man åker och tittar på en tröska, ägaren hade inte sett det förut.

Jag tänkte om någon hade sett en liknande pöl på en likadan och erfarenhetsmässigt kunna säga att det där brukar läcka och då brukar det se ut sådär... En chansning :grin:
Köp är inte aktuellt innan det är löst :sad:

Slagskon gick tungt att dra runt för hand också, på en annan likadan snurrade den lika lätt som på 830:n. Kände ingen värme i lagret efter några minuters körning men det är mycket att värma upp också, inget verkade ta i eller lät illa förutom lite knarr i en rem, varför kan dom gå tungt? Drivs av remmen på sidan och hänger i övrigt fritt på lagerna? Remmen såg inte slut ut, kan den kärva i remmskivan så det går tungt, det borde ge en massa värme i så fall?
Några smålager blev varma men inget som kan påverka detta vad jag kan se.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se