Sida 1 av 2

Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 06:40:57, 20-08-2011
av oestergard
Hej
Tänkte kolla med er om ni har någon erfarenhet av de mindre/äldre Deutz Fahr tröskorna, 660,770, 33.60 osv.

Har hört att det kan vara problem med drivkransarna men förövrigt hållbara. Dessa tröskor är ju så småa (8-10') att intresset för dom inte är så stort så därav också ganska ett ganska förmånligt pris, åtminstone i Finland.

mvh
oestergard

Sv: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 10:07:53, 20-08-2011
av micke wik
Hej, har kört mycket deutz samt en granne har haft deutz o aldrig haft problem med den, när deutz va röda så va dom i princip outslitliga, när dom sen piffade till sig lite o blev gröna så va dom inte lika bra längre, spillde mycket o va svårinställda men kvalitén va densamma, kan inte svara på varför det va så men sen när dom började heta Topline så blev dom riktigt bra igen, erfarenheten jag har av dom är bränslesnåla per kilo spannmål o då även per ha, att man inte ser så många rulla ute beror mer på importören/återförsäljarna än tröskan, tex om lantmännen sålde deutz skulle det rulla många fler sånna än idag, på 80 talet va söderberg & haak generalimportör o då såldes det många deutz i sverige, nu importerar dom NH o säljer många av dom. så köp du en deutz med gott samvete. :thumme:

Sv: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 20:42:38, 04-09-2011
av Skogarn
Hej!
Har haft en Fahr M900,10 fot,i 5 år och den fungerar bra.Har bytt några lager och nån kedja men det är ju sånt som händer efter ett par tusen timmar.Det enda ja skulle vilja ändra är utväxlingen,den går för sakta.
Är det nån som vet om det går att ändra den så vore ja tacksam för tips.
MVH Skogarn

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 16:31:25, 04-09-2016
av aselid
Någon som har ett serviceschema för Fahr M900? Svårt att minnas var alla nipplar sitter och vi har ingen bok.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 18:14:16, 04-09-2016
av barsen
Skogarn skrev:Hej!

Har haft en Fahr M900,10 fot,i 5 år och den fungerar bra.Har bytt några lager och nån kedja men det är ju sånt som händer efter ett par tusen timmar.Det enda ja skulle vilja ändra är utväxlingen,den går för sakta.

Är det nån som vet om det går att ändra den så vore ja tacksam för tips.

MVH Skogarn

När går den för sakta? Har en M900 och jag tycker den går fort nog.

aselid skrev:Någon som har ett serviceschema för Fahr M900? Svårt att minnas var alla nipplar sitter och vi har ingen bok.


Tror jag har serviceboken, ska kolla ikväll.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 21:55:46, 04-09-2016
av aselid
Ok det låter lovande.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 05:04:16, 07-09-2016
av barsen
Här kommer lite bilder.


Bild

Bild

Säg till om det är något mer du behöver så ska jag se om de går att lösa.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 09:49:47, 07-09-2016
av aselid
Stort tack! Ska kolla med farsan om det är något mer han inte har koll på. Men detta var super!

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 10:42:04, 07-09-2016
av aselid
Pratade med farsan som hade 2 grejer han funderar på. 1 Var fyller man på växellådeoljan? Han hittar bara en plugg i botten. Sen funderade han på oljemängden i insprutningspumpen. Satt två pluggar men oklart om det var den övre eller lägre som var för nivån. Har du info om detta vore vi tacksamma. Men annars får vi försöka lösa det ändå.

Hälsningar Robert

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 13:27:59, 07-09-2016
av BM425
aselid skrev:Pratade med farsan som hade 2 grejer han funderar på. 1 Var fyller man på växellådeoljan? Han hittar bara en plugg i botten. Sen funderade han på oljemängden i insprutningspumpen. Satt två pluggar men oklart om det var den övre eller lägre som var för nivån. Har du info om detta vore vi tacksamma. Men annars får vi försöka lösa det ändå.

Hälsningar Robert


Det finns instruktionsbok för Deutz motorer leta här downloads.php?cat=51

Viktigt att veta att Bosch insprutningspumpar har egen smörjolja som ska kollas!

Anders

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 17:00:28, 07-09-2016
av barsen
aselid skrev:Pratade med farsan som hade 2 grejer han funderar på. 1 Var fyller man på växellådeoljan? Han hittar bara en plugg i botten. Sen funderade han på oljemängden i insprutningspumpen. Satt två pluggar men oklart om det var den övre eller lägre som var för nivån. Har du info om detta vore vi tacksamma. Men annars får vi försöka lösa det ändå.

Hälsningar Robert


Ska se vad jag hittar.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 06:28:27, 08-09-2016
av barsen
Här är instruktion för dieselpumpen och en sprängskiss för växellådan. Hoppas sprängskissen hjälper dig nåt, fanns tyvärr inget annat.
Tror det är nr: 9 längst ut till höger som är påfyllning.

Bild
Bild

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 13:30:34, 08-09-2016
av aselid
Det där kommer hjälpa jättebra! Vill inte vara jobbig nu men står det även något om inställningar av variator och variatorrem. När vi körde igår så höll remmen på och högg ibland. Vi körde dock klart. Vi försökte smörja vid fjädrarna på variatorn så de skulle"flexa" bättre men jag vet inte om det fungerade så bra. Lovar att jag inte ska störa mer sen.Din hjälp hittills har varit jättebra för oss så stort tack.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 17:33:44, 08-09-2016
av barsen
Fanns inget om variatorn men det låter som att fjäderdelen kärvar.
Du kan få en sprängskiss på variatorn om du vill, fixar det ikväll isf.

Re: Deutz Fahr tröskor

InläggPostat: 20:38:41, 08-09-2016
av aselid
Gärna en sprängskiss. Sen ska det väl inte vara nåt mer.