Nu är kanske rapsen tröskad och hoppas att det gick bra. Till 1150 finns rapsplåt att montera i främre delen av slagskon, den ger skonsamare tröskning, i övrigt börja med
inställning på cylindervarvtal, slagskospalt, sållöppningar och fläktstyrka enligt instruktionsboken. Se även till att gummilister i tröskverket och elevatorluckor är hela. Om du har möjligt till hjälp vid tröskningen så kontollera spillet från sållen och halmskakarna vid trökningen. Kan göras genom att tillverka en duk (tex del av en storsäck) med fastsatta järntenar (ca en halvmeter längre än duken) i sidorna på duken. När trökan kört minst 20 m med rätt fart så förs duken in undersållappraten och släpps. OBS var försiktig det är inte helt ofarligt. När bakhjulen men inte hackutloppet passerat duken på marken viks duken dubbel med hjälp av den bakre järntenen. När sedan tröskans halmutlopp passerat den vikta duken kan spill från skakarna ses ovanpå duken, spill från såll i den ihopvikta duken och spill från skärbord och drösning under duken. Justera tröskverksinställningar och fart vid behov. Men än en gång, ta det försiktigt och se till att föraren inte vrider på ratten under provtagningen och varning för bakhjulen och hacken mm.