Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

DB 4000S

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Lindqvist77 (trådstartaren)

#1 » 09:45:19, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Fick hjälp I dagarna med tröskningen av en bekant med nyligen inköpt tröska, en Dronningborg 4000S.

Funkade bra tills vi skulle flytta den på högväxeln, efter ett par km så börjar de "hugga" I drivningen vid högre hastighet (15km/h o upp).

Någon som vart med om detta o vet vad de kan vara? är även ett vinande ljud från transmitionen när man använder just högväxeln.

Funkade hjälpligt o flytta den I låga 10km/h men de vinande är fortfarande kvar.


Mvh Mattias
Lindqvist77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 07-04-2014
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650, Volvo BM Valmet 2005, LM642, Dronningborg 2250



Turbodiesel

#2 » 19:24:51, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen specifik kunskap om db, men har ni kollat oljenivå och eventuell spånförekomst i växellådan?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

daddy cool

#3 » 19:36:57, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den modellen med slutväxel i fälgtallriken så kan det vara hjullagerhaveri.
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

Trigon

#4 » 19:59:48, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den äldre modellen med "gräsklipparslutväxel", som lagas i denna tråd,
øsa @ Reparation av hjulnav och kuggkrans, Dronningborg D4000S
får man nog vara glad om det bara är lagret som ska bytas. Vet inte exakt, men tror att det byttes till "riktig slutväxel" nån gång kring 1985, eller nåt år senare. Den 87-a som jag körde med för nåt år sen hade i alla fall kraftigare doningar. Skulle det vara ett lager som börjar ge sig och du har "gräsklipparslutväxeln" måste det nog undersökas omedelbart för själva kuggkransen ser ju inte ut att hålla för några extraordinära påfrestningar direkt. Men som sagts innan, kolla statusen på hydrauloljan först, en nackdel med dessa maskiner är ju att hydrostaten delar olja med arbetshydrauliken, med alla risker för kontamineringar av smuts och annat icke önskvärt som det medför.
EDIT: och växellådsoljan också då förstås. (som TD föreslår)
Senast redigerad av ja-bond77 20:48:29, 18-08-2016, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se