Sida 1 av 1

Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 07:14:54, 15-09-2016
av sunde
Har någon haft detta problem?

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 07:23:34, 15-09-2016
av hemek 350
Mycket vanligt att fotertätningarna läcker på Valmetmotorer

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 09:55:30, 15-09-2016
av sunde
Kan inte löna sig att laga, tröskan värd ca 50-60 tusen. Är det bara att byta oljan till skörd och tuta och köra?

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 10:13:28, 15-09-2016
av Mattias Petterson
Lönt och lönt, vad händer om tröskan havererar under tröskningen och du ej får tag i någon ersättare?

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 11:47:07, 15-09-2016
av LeifAndersson
Alla tröskor i den serien borde vara åtgärdade vid det här laget. De skadorna brukade komma långt tidigare, så är den inte ombyggd med de nya tätningarna så är det hög tid! Och motorn kommer att rasa om den körs på det viset, så åtgärda det så fort som möjligt innan motorn skadas så det blir frågan om totalrenovering eller utbyte av motorn. För var dag du kör så tar motorn ordentligt med stryk.
Vill du inte reparera motorn så se till att få iväg tröskan till Polen medan motorn går!

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 20:39:49, 15-09-2016
av bonnen513
Delarna kostar 10-15000kr + arbetet

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 18:26:59, 18-09-2016
av Khan
Hej hej.
Jag har samma fenomen på min sampo 690.
Har dock tutat och kört den här säsongen, med noggrann koll på vätskenivåerna.
Min fundering kring detta är: Var hittar man delar till motorn? Oie har ingen renoveringssats som passar till 411DL motorn, och vad är egentligen skillnaden mellan en 411DL och en 411D som sitter i valmet 655 mfl.
För till 411D finns det renoveringssats, men man vill ju inte chansa... :vissla:
Gissar att tröskmotorn är förstärkt på något vis?
Hoppas det finns någon kunnig på detta förnämliga forum som kan ge lite input...

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 19:35:58, 25-09-2016
av Khan
Ingen som har en aning?

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 19:58:48, 25-09-2016
av Turbodiesel
Troligen är det samma grundmotor och DL är ett annat utförande, men du skulle behöva få tag på någon firma som ägnar sig lite mer specifikt åt Valmet/Sisu. De bör kunna svara på frågan.

Tröskmotorer kan skilja sig internt, men om de är förstärkta eller bantade kan jag inte svara på, bl,a kolvringarnas utförande skiljer på vissa fabrikat.

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 20:00:18, 25-09-2016
av LeifAndersson
Det är snarare tvärt om. Tröskmotorer brukar vara de simplaste motorerna i serien när de går förhållandevis få timmar.
Men när det gäller träskmotorer byter man i många fall bara packningssats och fodertätningar när de brukar vara i gott skick förövrigt. Lantmännen hjälper dig med de delarna. Troligen passar det från traktormotorn, men Valmet släpper inte gärna några krosslistor på delar! :sad: Vi har tagit ut originaldelar via Lantmännen till tröskorna, och har ägaren bara gett sig i tid så har bara packningar och fodertätningar bytts!

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 20:19:56, 25-09-2016
av östemann
Det är samma block i D och DL-modellen.Det enda som särskiljer de är att DL har tidigare insprutning(24 grader) och ett tomgångsvarvtal på 1400 rpm
gentemot D modellen som har 21 grader och 650 rpm som tomgång.

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 20:29:44, 25-09-2016
av Göran Ekman
Är det någon bryt punkt när motorerna vart bättre? Fanns problemet kvar -93 när den motorn monterades i Sampo 2045
Göran i Björnarbo

Re: Sampo 680 Kommer vatten i oljan under vinterförvaring?

InläggPostat: 21:20:15, 25-09-2016
av Khan
Tack för svar! :grin:
Får hålla tummarna att det räcker med en packnings sats och fodertätningar som Leif skrev.
Sorgligt nog har packboxen innanför svänghjulet börjat läcka olja, pratade med en kompis som är bilmek och han trodde nog att glykolet som hamnat i oljan kunde frätt på gummit i packboxen med läckage som följd. Kan det vara så?
Har även varit i kontakt med Heby Lantbruksservice i Hedemora, och den skillnaden på motorerna dom kunde se i nån dator var att 411 DL saknade balansaxel...