Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Stationär Olofstorp tröska

51 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera tröskor i detta forum

Njakob (trådstartaren)

#16 » 20:30:00, 22-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

anya.odell skrev:https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=remvax+

Ja det var givetvis det man skulle börja med. Tack.

Får tyvärr skjuta lite på provkörningen, visa sig att remskivan jag trodde var till grållen inte alls passa. Den är orange och har inte det vanliga kraftuttaget. Vilken traktor kan den passa till? Prosche? Fiat?
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor



Tycko Mikiasson

#17 » 20:55:55, 22-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beck mina herrar beck inte Martin i Sjöwall/Wahlöös polis serie. Men den stenhårda tjärmassa i asfalt hållet som man kör på under gång. När den är varm så klibbar den med ett smaskande ljud inte en chans att remmen slirar. Vi körde det på vårat tröskverk hemma men vi hade en gammal 5 hästars elmotor. Det funkade.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

Njakob (trådstartaren)

#18 » 09:28:01, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog någon spann kallasfalt stående, det borde fungera.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Loke

#19 » 10:30:04, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi använde harts till våra flatremmar, kom ihåg att vi krossade hartsen i en liten plåtbalja sen ströddes detta på invid en av remskivorna innan start.
Funkade väldigt bra vill jag minnas, var ju torr konsistens så att det var aldrig någon fara att dammet från tex hö eller liknande kletade fast på remmen.

Harts är ett kådämne, eller är framställt av kåda. På den tiden det begavs sig så köptes nog detta på "Lantmanna", nu vete fan var man hittar sånt. Vad jag minns så var hartsen vi använde som ett block på 2 X 1 decimeter ungefär inslaget i papper, ett sånt block räckte i många år då det behövdes ytterst lite för att remmen inte skulle slira samt att hålla den på plats. Minns att man som spoling fick en sträng upplysning om man vräkte på för mycket. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Njakob (trådstartaren)

#20 » 11:44:02, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Den tröskan är så liten så du får helt enkelt testa hur du tycker den tröskar bäst :skriva2: Bästa rådet är: Se till att den står i våg (vattenpass) annars kan de bli skojigt med sållarna :laes_detta:

Det ska jag göra, har precis provkört, verkar som att remskivan på elmotorn är för liten. Har visserligen inte en aning, men känslan säger att allt rör sig för långsamt. Jag mata i en havre neg och halmen blev kvar under slagskon. Kärnorna trilla ner till första sållet under halmbanan, och där blev de liggandes. Synd att det inte går att ladda upp filmer här annars kunde jag ju filmat så ni fått en anning om hur den går.
Alla terorier och spekulationer kring hur jag ska få den till att tröska ordentligt är välkomna !
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Njakob (trådstartaren)

#21 » 15:22:23, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, saker och ting flyter på bra idag. Var på förrådet för att leta upp en större remskiva till motorn och hitta då remskivan till grållen, så jag montera den och provkörde igen. Halmproblemet löstes genom att jag fällde upp en lucka som sitter efter slagskon på halmbanan. Kärnorna rör sig helt plötslig ner mot elevatorn som de ska, det var uppenbarligen varvtalet som var fel.
Kolla genom halmen och båset som kommer ut där bak under halmbanan, den tröskar rent verkar det som. I säcken är det 95 % bås och 5% kärnor, mycket av det är halmstrå någon centimeter långa.
Halmen känns lite fuktig, vet inte hur det påverkar men det vet förhoppningsvis ni.
Tack på förhand.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#22 » 22:48:35, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gälller flatremmar vill jag minnas att det ska finnas någon standardiserad remhastighet / periferihastighet. Hittar tyvärr inget om det.. Någon som vet säkrare?

Sen är ju inriktningen A och O. Prallella och centrerade i start och sedan får man rucka på endera mskin eller motor så det spårar.. Välvda remskivor centrerar bättre än plana.

Vad man ska kleta på remmen för bättre grepp finns det vist lika många åsikter om som det finns gamla bönder..
Remvax typ limmstift. Remspray eller bivax användes när farsan höll på..

Fuktig halm bromsar upp både i tröskverket och i kärnurskiljningen..

Slagsko inställning:
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Njakob (trådstartaren)

#23 » 20:56:01, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Bengt, jag har ställt in efter bilden du skicka, den tröskar mycket bättre nu.

Har dock ett väldigt märkligt problem, kan inte på något sätt räkna ut hur jag ska lösa det
Halmbanan matar in halm istället för ut. Slängde på lite halm vid utloppet och det hoppa med en väldig fart in mot cylindern. När jag ställde mig och studera slagen på halmbanan blev det väldigt tydligt att den går på fel håll. Men det borde ju vara omöjligt, kan inte vända på drivremmen från traktorn, då snurrar cylindern fel. Halmbanans axel driver i sin tur elevatorn och den kan ju bara gå på ett håll. Bifogar bilder, kanske ni kan bli kloka på det.

Bild
Bild
Bild
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

63an

#24 » 21:07:50, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

snurrar inmatningen mot dej nedåt? Det ska den göra! Du kanske har nåt hjul som går felurs ex.vis utmatnings hjul då ska du titta om remmen ska vändas :vissla: Var lite sådana saker på gamla byaverken å remmarna las av efter körning så man fick kolla själv alltjämt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Njakob (trådstartaren)

#25 » 21:24:09, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inmatningen snurrar mot mig nedåt. Kan inte se hur jag skulle kunna kors remmen till halmbanan (nedersta bilden, största hjulet närmast kameran), men om det går kan jag ju alltid korsa remmen på översta bilden mellan halmbanans axel och elevatorn. Kanske kan flytt spännskivan för att göra plats för att korsa, men det måste funnits någon annan tanke med det från början.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

63an

#26 » 21:30:02, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du har en fri remskiva vid motorremmen prova lägga remmen där då ökar du farten på skaken å hela fadderullan! Vi hade 2-startsmanöver på motorn men fick ändå hjälpa med hand i start så remmen låg kvar! :driver:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#27 » 22:32:21, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra! :thumme:
Ja det är nödvändigt att skakaraxeln går åt motsatt håll mot cylindern. Gäller alla tröskor än idag.
Hänger inte med i resonemanget riktigt men remmen på sista bilden borde gå att korsa precis efter cylinderaxeln.
Men sedan måste du ju korsa remmen till elevatorn också om det är en skopelevator.

Är det fläkten som sitter på nedre axeln?
Åt vilket håll ska fläkten rotera?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Njakob (trådstartaren)

#28 » 15:57:05, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er, tack för hjälpen så här långt. Det måste vara som ni säger att remmarna måste korsas. Har tittat närmare på remmen till elevatorn, den går inte helt fri om den inte är korsad. Så det är ju ett faktum att jag lagt den fel.
Den lediga remskivan på huvudaxeln är vad jag kan förstå en balansvikt eller liknande.
Jag förstår att det det är svår att hänga med i mitt resonemang, knappt jag gör det själv, hade jag gjort det skulle det väl varit färdig tröskat vid det här laget.
Fläkten sitter på nedre axeln, kan inte säga vilket håll den ska gå. Men tror den ska snurra samma håll som cylindern, är bra blås där bak så jag tror det är rätt. Ska ut och kontrollera ikväll.

Jag har ju dragit ut på detta eftersom jag inte är sugen på att lägga mer pengar på remma och skarvar, men det är bara att bita i det sura äpplet och börja om.

Mvh

1 person gillar det här inlägget.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#29 » 18:22:50, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ladda upp bild på fläkthus oc balansvikten ?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Njakob (trådstartaren)

#30 » 19:24:37, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Du hade nog rätt om fläkten, den ska nog gå som halmbanan.

1 person gillar det här inlägget.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se