Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Sampo 2045 problem med rensverk

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tröskor i detta forum

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 21:09:37, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår kväll började det att väsnas i från sållkassen på våran Sampo 2045 - 93. Drivningen av rensverket. Såg ut så här. Armen som drar rensverket trasig höger sida
Bild
Bild

Bild
Även väster är trasig
Bild
Bild
I mitten på denna pryl sitter det en axel som går rakt igenom tröskan den har glidit ut åt vänster sida. Dom prylenarna ( lika höger och vänster sida) håller i det jag kallar sållkassen hållaren för hela rensverket.
Bild
Lossade axel från sina lager pressade tillbaka den ca 15 mm åt höger drog fast prylarna monterade tillbaka allt provkör det väsnas inte.

Bild
Tröskan har gått 1505 timmar när det vart så där . Slipper man sådana här haverier om man har en tröska från premium märkena ? ( vilka det nu är ). Känns som att ska tröskan bli kvar är det bara att riva ut rensverket svetsa eventuella sprickor i plåten byta det som verkar slitet kort sagt en helrenovering av rensverket. Eller är det bara att byta bort den och i så fall mot vad. Å andra sidan kan jag inte sälja i väg en maskin med vissa defekter. Svårt det här .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Trigon

#2 » 01:58:29, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har arbetat som inhyrd tröskförare under sommaren/hösten på en gård och kört en hel del med en New Holland TX 64 plus med 20 fots skärbord från 99-00 nånstans.
Bild

Den har gått ca 1600 timmar på verket och 1900 timmar på motorn och jag upplevde den som en fantastisk maskin att köra och med bra kapacitet. Då var det i och för sig så nära ogräsfritt det kunde bli och grödor som avkastade 6-9,5 ton/ha så förutsättningarna är väl lite annorlunda mot dina. Dock har det tidigare varit en del krångel med denna tröskan, bland annat diverse lager som havererat, en givare på framdrivningen som spökade under ett par år innan en duktig tekniker lyckades lokalisera felet, en sållkasse som havererat och blivit ihopsvetsad igen och cylinderaxel som brustit rakt av strax innan cylindervariatorn. Några lagerhaverier har antagligen berott på oförsiktig högtryckstvättning av tidigare ägare och i övrigt tror jag att det varit mer krångel än normalt för en liknande modell, men det är bara min gissning.

Hemma på mina egna ekologiska 17 ha kör jag denna gamla relik, en New Holland TF 42 med ett lite för stort skärbord på 20 fot. Bild

Enligt mätaren har den bara gått ca 1600 timmar på motorn, men den har nog inte varit så väl omhändertagen tidigare i livet så den är lite halvrisig, men har gjort sitt jobb nu under 2 säsonger hos mig. I år tröskade jag ett någorlunda ogräsfritt Kravvete som avkastade ca 3 ton/ha och resultatet i tanken blev väl i alla fall okej.
På de bättre ställena kunde vetet se ut ungefär såhär:
Bild
Åtminstone ogräsmässigt så är det antagligen ändå helt okej för att vara ekologiskt, men när man dagarna innan tröskat konventionellt vete som ser ut såhär:

Bild
och avkastar uppåt 10 ton/ha så går det att hålla sig för skratt. :grin:

I bägge fallen upplever jag det som rejäla och robusta maskiner, men det avspeglar sig ju också i viss mån på vikten, om jag fått det rätt för mig så väger TX64an runt 12,5 ton tom, och TF42an väger väl in på ca 10,5 ton tom (bägge vikterna inklusive skärbord).

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 07:56:29, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. . Ditt 3 tons krav vete ser ju jätte bra ut ogräsfritt. Ett konventionellt vete måste nog se ut så där om det ska gå ihop sig . Måste vara rolig att tröska något sådant med en rejäl tröska .någon har sagt till mig att det är roligare att tröska ju större skärvidden är på tröskan. Det största jag kört är våran Sampo och den är roligare att köra än en 830 . När du berättar om felen på TX tröskan känns det lite som det som varit på våran Sampo cylinder axeln förra hösten rensverket år.
Sampon väger in på ca 6000 kg den har 16/9-34 däck . Den är väldigt lätt jobbad när det gäller rengörning.
Vilket är väldigt uppskattat när man får in en massa grönt mölj från insådder samt ogräs i botten på grödan.
Någon mer som har något tillföra?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#4 » 19:39:34, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om hatt-Pelle stolt förevisade din fars 830 som referens i början av 70-talet när den stod i garaget, så är nog allt ett lyft ifrån den nivån. Enda nackdelen med att det är gedignare är väl vikten. Antar att band ligger bortom vad som är rimligt i det här fallet. Ett annat problem är att det inte görs några små tröskor längre. T.ex. för JD är väl 1450 de minsta som gjorts i modern tid, och de väger in över tio ton, och så är det väl för de flesta tillverkare. Skulle vara nog så försiktig att ge mig ut med det på mossen... Vad kan du tänka dig att gå upp i för storlek?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 20:57:50, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi körde ett styrelse möte och sansade oss lite grand . Tror att det är svårt att hitta på något bättre för rimliga pengar som funkar på de ställen där jag kör. Sampon har låg vikt relativt stora hjul extremt lätt att rengöra hyggligt lätt skruvad kräver inte ett avancerat elsystem för att fungera. Det blir en översyn av upphängningen av sållkassen nya gummibussningar samt lagringar.
Som av slutning i dag sade kullagret i botten på skruven till spannmåls tanken upp sig ,verkar som om livslängden på komponenterna i tröskan är ca 1500 timmar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se