Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

Skärbord på Sampo 2000 serien

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera tröskor i detta forum

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 07:42:30, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser man skillnad på de olika borden som har funnits på tröskorna i Sampos 2000. Olika skärvidder kan jag kolla med måttbandet. Tittar jag här står det att det finns några olika varianter Sampo Rosenlew historik
Hur ser jag skillnad på dessa ?
Vilken variant ska man leta efter ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Göran Ekman (trådstartaren)

#2 » 13:33:57, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har något att tillföra ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Khan

#3 » 16:31:12, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget att tillföra, men blir nyfiken på varför du frågar?
Nuvarande bord trasigt eller funderingar på att förnya maskinparken?
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

ja-bond77

#4 » 17:13:43, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det inte allt som är värt att veta i historiken? Märkliga frågor... Vad är problemet? :klia: Är det t ex så att du spekulerar på ett bord som saknar tillverkningsdata och vill ringa in årtalet med t ex måttbandets hjälp?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 20:28:22, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hur tänker jag?
Har en 2045 tillverkad -93 kördes första säsong -94 skärbord 345cm . Drygt 1600 timmar . Kommer väl att bli runt 130 ha att tröska från nästa säsong. Tröskningen börjar i slutet av augusti med råg avslutas i oktober med åkerbönor samt lite lupiner. Allt vi odlar går till foder åt våra KRAV grisar. Problemet idag är att skärbordet hänger inte med när det är seg råghalm . Antingen har jag för lågt varv på motorn eller också slirar skydds kopplingen på skärbordet. Börjar även bli lite sprickor i bordet, motorn med sina 84hk är väl klen när man ska passera de i KRAV odlingen obligatoriska tistel ruggarna.
Då kommer tanken på ett friskare skärbord samt en turbo motor. Skulle man råka på ett friskare bord till rätt pengar samt en turbo på Valmet dieseln . Eller är det bara dumheter ?
Ska man börja leta efter en nyare tröska ?
Det jag kan tänka mig är en nyare 2000 tröska ,vi odlar en del mulljord .en blöt höst är vikten inte oviktig Den relativt låga vikten tilltalar mig.
En fråga till ja. Din 2045 var samma generation som våran . När du bytte upp dig till en nyare 2065 med deluxhytt vart det en jätteskillnad eller bara ett samma lika fast nyare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77

#6 » 20:53:54, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. :smile: Jag tycker nog det var ett rejält steg framåt. Visst, tröskverket är inte mycket annorlunda förutom den femte skakakaren på 2065 då... men komforten är ju i en helt annan klass med den tystare deluxe hytten. Nu kan man faktiskt utnyttja radion i hytten med originalhögtalare... Bäst gillar jag nog ändå skärbordsförbättringarna från 2007 då man fick inmatningsfingrar med brytpinnekonstruktion och bultade knivlappar vilket är orsaken till att jag just valde att köpa en så pass ny tröska(-07). Och den betydligt större motorn och hydrostaten är ju också trevligt. :thummar:

Vissa irriterar sig över de äldre borden med vevstake som rör sig i samma riktning som kniven så att den samverkande massarörelsen skapar en knappast hälsosam sidoskakning i hela skärbordet och dess infästning. Det var väl inget jag led av på 2045:an men så hade jag bara 3,10 bord också. Med mitt nuvarande 3,90 bord kan det nog ha blivit en del sprickbildning i infästningarna... Men man gick ju tillbaks till traditionell wobble box så inget problem på den fronten på min 2065:a.

Jag skulle nog sikta på ett tröskbyte istället för att lattja med bordbyte och turbomontage. Och det verkar du hålla med om också. Ända jag saknar är väl högeffekthacken och fyrhjulsdrift. 4wd fanns på villha-listan men det fanns ju inte så många begagnade tröskor att välja på då det begav sig så jag fick pruta på den punkten. Hacken saknar jag inte ännu åtminstone då den inte behövs i min nuvarande odlingsstrategi...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 07:55:54, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knivlappar= knivblad ? Bytte fingrar för några år sedan då vart det Schumacher prylar det jag gillar med den är att både övre nedre delen fingret är skruvat till bordet fingrarna kröks inte lika lätt som originalet då vart det även skruvade knivblad , är tveksam till om det vart något jättelyft till bordet med Schmacher prylar. Fick även snabbinfästning av axlyftarna vilket jag tycker är bra .
Inmatnings fingrar med brottanvisning. Var tar dom vägen när dom går av?
Det som är lite kul med maskinisten är att det går att skicka ut en försöks ballong . Och få lite respons på den.
Några tankar till om trösk byte/modifiering skulle vi datera upp oss till något som är bättre är det åtminstone 400000-500000kr i mellanskillnad vill inte ha en massa elektroniks lull lull på en maskin med lite körtimmar per år samt att den kommer förmodligen att bli ganska gammal innan den byts.
2000 tröskorna är ganska simpla inget som man vill ha ute på slätten för att bärga 10 tons vetegrödor.
Men i skogen hos oss med mycket gröntmölj i grödorna passar den jättebra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77

#8 » 09:00:37, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inmatningsfingrarna har en bricka på insidan så de lämnar att dingla i skruven. Öppnar man hyttdörren hör man när de slår i bordet för varje varv... Råkar man stanna skruven med den avbrutna rakt upp faller den in i skruven och är i säkert förvar tills man tar itu med att byta fingret. Om man är lite lat med att notera det avbrutna fingret så får man spår i bordet, det är väl ända nackdelen... (har en bula i skruven som borde tryckas ut i nåt skede men det har gått bra i flera år som det är iofs...)
Bra att det går att återanvända fingrena åtmisntone. Svarvar en anvisning efter svetsningen... Blir lite sprödare än originalfinger men det gör inget, de håller bra för vanlig tröskning ändå. De löser ut lite snabbare bara.

Bild
Bild
Bild

Med deluxe hytten infördes även körspaken med chipstyrda knappfunktioner. Det är väl det ända som hamnar under "dator" på tröskan... :klia: Den är väl inte helt gratis kanske men den har nu inte krånglat ännu åtminstone. Enkel att öppna i varje fall så jag passade på att dokumentera...

Bild

Motorn har ju faktiskt också en databox på min. Den styr den mekaniska insprutningspumpen. Dessa brukar väl vara rätt bombsäkra... Ända problemet jag haft är att den stänger av motorn då spänningen sjunker under en viss nivå. Vilket normalt inte stör(finns mer att säga om detta men inget som är relevant till denna diskussion).
Men hursomhelst gäller det att batterikablaget/huvudbrytararrangemanget är i fullgott skick, annars startar aldrig tröskan oberoende hur mycket man gnider på starten. Jag har nåt som dränerar ackun om jag glömmer på huvudbrytaren nämligen... Tror jag ska slänga ut radion till att börja med, den har nått märkligt sprakljud för sig med avstängd radio/tröska...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

gaffa

#9 » 10:06:22, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med körtimmar på en tröska finns det olika uppfattningar om. Du måste få en väldig massa körtimmar med alla dessa grödor över 100 per år kanske? Den danska maskinrådgivningsbyrån Gefion skrev förra året att man är røget om man behöver köra mer än 120 timmar med tröskan. Kvalitetsrisken/kostnaden är större än kostnaden för överkapaciteten, men resonemanget gällde odling av maltkorn och kvarnvete för avsalu. Vid odling av foder för eget bruk kan man kanske sträcka sig till 150 trösktimmar?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 13:37:22, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurigt med inmatnings pinnarna.
Vore jag spannmåls odlare på slätten , där det måste bli rättkvalite maltkorn ,kvarn vete eller något annat.
Skulle jag nog ha något annat än en Sampo 2045 .
Tycker att det som har krånglat med våran 2045 har varit relativt lätt fixat det värsta hittills var när cylinder axeln gick av .
Sådant kanske man slipper med en premium tröska. Men det skruvas en del på de lite äldre Claas tröskorna som finns i grannskapet också .
Mitt surrande om att byta bord kommer sig av att det skrotas en 2055 på TK traktordelar . Bordet är sålt det tog dom ut 25000kr för säger dom. Ligger vi i det häradet skulle det kunna vara ide att datera upp den maskinen vi har . Tröskverks mässigt har jag inte mycket att hämta på att byta tröska ens till en ny Comia C4
Lite olätt med tankarna i min skalle just nu.
Osäker på att en ny tröska skulle bli ett jätte kliv framåt när det gäller driftsäkerheten .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Scania bonden

#11 » 17:03:11, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min MF Sampo har presterat ca 115 Tim denna hösten, utan några stora bekymmer, dock blir det en rejäl översyn inför skörd 2018. Nya kedjor till inmatningselevator o tankelevator, nya vingar o slitplåtar i returen, har en packning som läcker kylvätska mellan topparna i motorn, lagerna till rensfläkten, å sen blir det väl lite fix till. Men det tar vi när " di vite flyger".
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 23:24:24, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på pinnarna i inmatnings skruven är dessa förbruknings materiel ? Till verkar du nya pinnar själv?
För min del upphörde i stort sett behoven av nya pinnar när jag började använda axlyftarna när det finns behov av dessa en fördel om det är snabbfäste på axlyftarna .
Jag vet inte om jag har blivit speciellt mycket klokare på hur jag ser skillnad på de olika borden . Ska man leta nyare tröska verkar det vara en brytpunkt 2007.
Ska jag vara lite realistisk har jag som det är nu inte så mycket att vinna på en nyare tröska.
Men mera motor och en hydrostat vore inte fel .
Tisteln går tungt i tröskan.
Kanske bäst att inte prova någon hydrostat tröska så att suget inte uppstår.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#13 » 08:17:39, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Det där med körtimmar på en tröska finns det olika uppfattningar om. Du måste få en väldig massa körtimmar med alla dessa grödor över 100 per år kanske? Den danska maskinrådgivningsbyrån Gefion skrev förra året att man är røget om man behöver köra mer än 120 timmar med tröskan. Kvalitetsrisken/kostnaden är större än kostnaden för överkapaciteten, men resonemanget gällde odling av maltkorn och kvarnvete för avsalu. Vid odling av foder för eget bruk kan man kanske sträcka sig till 150 trösktimmar?



Sedan borde det vara helt avgörande hur grödorna är fördelade. Bor man i skåne och har tröskning från höstkorn i juli till majs eller bönor i oktober så blir det lättare att pressa ur fler trösktimmar. Bor man norrut och bara har vårsäd så kan det bli kämpigt när allt mognar samtidigt.

Har hört om dem i skåne som har 200h på tröskan årligen men då är det nog slut på marginaler i alla ändar.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

ja-bond77

#14 » 08:18:30, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbrukningsmaterial? Jo givetvis. De kan ju gå av för allt möjligt, nån gräsklimp från förvuxen fånggröda, våt klimp med liggsäd, sten, rötter, allt möjligt som hamnar på bordet. Har man rena, torra, stående grödor nere på slätten är det ju inga problem men när man håller till i skogen så blir det ju en annan utmaning... :smile:

Nej jag tillverkar inga nya pinnar själv. Men de kostar ju 38e/st+m så kan man sätta 5-10 minuter på att fixa ett gammalt finger så gör man ju det.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

gaffa

#15 » 10:12:52, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
gaffa skrev:Det där med körtimmar på en tröska finns det olika uppfattningar om. Du måste få en väldig massa körtimmar med alla dessa grödor över 100 per år kanske? Den danska maskinrådgivningsbyrån Gefion skrev förra året att man är røget om man behöver köra mer än 120 timmar med tröskan. Kvalitetsrisken/kostnaden är större än kostnaden för överkapaciteten, men resonemanget gällde odling av maltkorn och kvarnvete för avsalu. Vid odling av foder för eget bruk kan man kanske sträcka sig till 150 trösktimmar?



Sedan borde det vara helt avgörande hur grödorna är fördelade. Bor man i skåne och har tröskning från höstkorn i juli till majs eller bönor i oktober så blir det lättare att pressa ur fler trösktimmar. Bor man norrut och bara har vårsäd så kan det bli kämpigt när allt mognar samtidigt.

Har hört om dem i skåne som har 200h på tröskan årligen men då är det nog slut på marginaler i alla ändar.


Ja när det gäller tröskning av kärnmajs i Skåne då blir det timmar som bara den, vissa kör uppåt 100 timmar på enbart majsen.

Det måste vara rejäla grästussar som kan bryta av en pinne på inmatningsskruven.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se