Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapTröskor

BM S800

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera tröskor i detta forum

Trigon

#16 » 13:19:05, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är väl inte helt övertygad att det skulle bli bra jag heller. Den största anledningen till att kosta på RTK för min del skulle vara om jag skaffar modernare hacka och då skulle ändå Victorn bli reserv/nostalgimaskin. Men det är en rolig tanke. :grin:

:back_to:
Skönt att du inte behövde mixtra med brytare under stolen på tröskan eller ställa upp verktygslådan för att kunna kolla vattenhalt, spill med mera under gång. :grin:

Jag blev lite förvånad första gången jag ställde mig upp och skulle sträcka på benen i NH CX8060in och hela inmatningen bara stannade. Nu händer inte det längre i alla fall...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Tobbe G (trådstartaren)

#17 » 13:30:23, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Var menat till Trigon enl det jag har hört så är det svårt och få till de vid precisionkörning med rattmotor

Det är väl inte rattmotorn i sig, även om styrventiler är något bättre. men det går få bra precision med rattmotor också. Det är nog mer resterande del av styrningen länkarmar mm, om det glappar någonstans som ställer till det.

Trigon skrev:Jag är väl inte helt övertygad att det skulle bli bra jag heller. Den största anledningen till att kosta på RTK för min del skulle vara om jag skaffar modernare hacka och då skulle ändå Victorn bli reserv/nostalgimaskin. Men det är en rolig tanke. :grin:

:back_to:
Skönt att du inte behövde mixtra med brytare under stolen på tröskan eller ställa upp verktygslådan för att kunna kolla vattenhalt, spill med mera under gång. :grin:

Jag blev lite förvånad första gången jag ställde mig upp och skulle sträcka på benen i NH CX8060in och hela inmatningen bara stannade. Nu händer inte det längre i alla fall...

Ibland ska man göra lite crazy saker, som typ det här eller en radhacka.
Risken finns ju att grejerna åker på nästa år igen :vissla:
Nä är inte mycket som larmar å varnar om man lämnar förarplatsen. Men känns iallafall säkrare med autostyrning på för då går den i den riktning man körde i.
Det kan inte varit någon kul överraskning, när det slår stop :sad:

/ Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Trigon

#18 » 14:11:09, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl några meter x24 fot som blev nermejade istället för avklippta eftersom skärbordet men inte framåtdrivningen stoppade. Lite förargligt, men ingen större skada skedd.

Jag håller med Göran att det är kul att se såna tilltag med såna här gamla klenoder tröskande i kolonn och dylikt. Färgerna på din tröska är ju rätt, om du täcker över märkesnamnet, så kanske du kan få en slant av din arbetsgivare för att spela in reklamfilm med nostalgimaskiner i modern tappning? :grin:

Kör du autostyrningen på 3050in annars?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Tobbe G (trådstartaren)

#19 » 15:23:11, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det var väl några meter x24 fot som blev nermejade istället för avklippta eftersom skärbordet men inte framåtdrivningen stoppade. Lite förargligt, men ingen större skada skedd.

Jag håller med Göran att det är kul att se såna tilltag med såna här gamla klenoder tröskande i kolonn och dylikt. Färgerna på din tröska är ju rätt, om du täcker över märkesnamnet, så kanske du kan få en slant av din arbetsgivare för att spela in reklamfilm med nostalgimaskiner i modern tappning? :grin:

Kör du autostyrningen på 3050in annars?

Jaha okej fattade som det slog stop på hela maskin.

Jo visst är det kul å hålla på med gamla maskiner det tycker jag med, å extra kul när man har grannar som delar det intresset.
Haha ja även nyanserna stämmer rätt bra. Jo den tanken har väl slagit mig med, på nått sätt kommer det säkert kunna användas till nåt sånt är nog inte ens nödvändigt å dölja märkesnamnet.

Har bara testat lite vid några tillfällen i sommar/höst, för att testa lite nya funktioner. Men ska försöka använda det mer under nästa år tänkte jag :smile: .

/ Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

magirus

#20 » 20:09:40, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe G skrev:Ibland ska man göra lite crazy saker, som typ det här eller en radhacka.
/ Tobias


Absolut!!! :thummar: :shake_hands:
magirus
 

Tobbe G (trådstartaren)

#21 » 19:52:17, 23-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, sensommarn å trösket närmar sig även om det är ett tag kvar. Så snart dags att börja med årets service. Tanken är att byta bussningarna till sållkassen å även se över inmatningselevatorn å kedjan till skärbordsdrivningen förutom vanlig service med smörjning å motorolje byte.

I år blir det lite mer å tröska ca 7,3ha korn å 4,3ha höstvete om inte lite av kornet blir helsäd. Troligvis kommer nog grannen å kör lite med sin 800 i år igen.

Är det någon som har tröskat raps med en 800 tröska å har erfarenhet av det?
Har sett i instruktionsboken att det finns några rapsplåtar man ska använda då. Någon som har sånna liggandes?

/Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

perra9009

#22 » 11:09:15, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag köpte min första tröska i år, en s800 såklart.

Undrar om det är någon som har elschemat till s800? :buga: I instruktionsboken står det att det finns i reservdelskatalogen.

Det sitter en grön sladd kopplad till oljetryckslampan som har lossnat och undrar var jag ska sätta tillbaka den? (Se bild) Kanske någon kan gå ut till sin maskin och kolla var den ska sitta? :smile:

Bild

Jag undrar också om denna maskinen är plus-jordad, det står nämligen plus på jorden där man sätter batteriet. Jag har dock kört den som minusjordad som man är van vilket verkar fungera förutom att generatorn inte laddar batteriet. Funderar på om det kan ha att göra med detta.
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor

Berntson

#23 » 12:11:49, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tröskan är plusjordad.
Den gröna kabeln finns inte på min tröska, kanske man tagit ut ström till något
tillbehör, jag skulle ta bort den!
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

perra9009

#24 » 21:03:10, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Efter att jag hittat elschemat så såg jag att den sladden skulle gå till tändningen. Efter det så fungerade oljelampan och laddlampan.

Tog loss generatorn och kollade innuti och den var helt bränd där så passade på att byta ut till en modern växelströmsgenerator från Biltema :grin: Så nu är den definitivt minusjordad.

Har lite småfix som jag ska göra. Min spak till variatorn vibrerar så mycket att den hoppar ur jacken som ska hålla den på vald inställning. Någon annan med det problemet? Jag kommer nog att sätta dit något med en fjäder som håller variatorspaken på plats.

Hur snabbt brukar ni köra när ni tröskar? I år när jag tröskade havre så lät jag tröskan gå på ettan med variatorspaken inställd på det lägsta eftersom jag annars var tvungen att sitta och hålla den men det kändes som att lagom hade varit 1:an och variatorspaken på hälften ungefär.

Var brukar ni köpa knivar till tröskan? På mina står 27 AR och Sagro säljer sådana men de är slut i lager, vet om de kommer tillbaka i lager.

Elschemat:
Bild
Originalets URL: https://fermer.ru/files/v2/forum/54740/hp0040.jpg

1 person gillar det här inlägget.
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor

bert

#25 » 21:18:05, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hastighet brukar beror på grödan men ettan och sen lagom läge på variatorn där man känner det hinna med så det kan va full variatorn med.
Ljungs traktorförmedling har tagit över reservdelslagret på bm Tröskorna efter Lars maskindelar så kolla med dom om inget annat
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tobbe G (trådstartaren)

#26 » 16:07:35, 31-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten lägesrapport. Tröskningen startade för min del för två veckor sedan med höstvetet och det är det som har blivit kört. Kornet har haft mycket grönskott men ser ut som att det ska kunna köras nu i veckan. Men innan trösket drog igång så va det service, bussningarna blev inte bytta då dessa va helt okej men det blev lite annat. Kollat över kedjor och kortat in dessa vid behov men även bytt remmen som driver verket, vilket har resultwrat i att jag kört stopp två gånger pga att remmen hoppat för att jag spännt för dåligt. Sen har bromsarna fått en översyn och motionering dock är de i behov av nya packningar så det får bli efter säsong. Annars har hon gått fint de första 4 ha av årets skörd. Bjuder på lite bilder också.

Bild
Första dragen på vändtegen.

Bild
Delade fältet för att det inte skulle bli överfullt i tanken

Bild
Rakt ska det bli

Bild

Bild
Långa raka drag

Bild
Fram å tillbaka sen va det fullt

Bild
Fin kväll

/Tobias

16 personer gillar det här inlägget.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

bert

#27 » 17:37:14, 31-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du autostyrning?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tobbe G (trådstartaren)

#28 » 21:58:51, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Har du autostyrning?

Ja det blev så iår igen

2 personer gillar det här inlägget.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Rento84

#29 » 22:53:25, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad roligt att se en 800 i arbete :grin: Här på gården fanns också en 800 fram till för några år sedan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

perra9009

#30 » 21:29:08, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, passar på att ställa en till fråga.

I år när vi tröskade havre så blev det tyvärr en hel del halm i tanken, ca 2-3 dm långa strån, annars så tröskade den rent och fint. Funderar på vad detta kan bero på. Så hittade jag en bild på internet och då såg jag att det eventuellt fattas en skärm nedanför halmcylindern. Är det någon som vet något mer om skärmen som syns på ena bilden men som fattas på bilden från min tröska? Har ni en sådan skärm på era tröskor?

Bild

Min tröska:
Bild
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor


Återgå till Tröskor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se