4cyl ska ha suttit i en MF tröska på 60-talet enl ägaren. Någon som vet vad det är för motor modell och tillverkningsår? Finns ingen plåt på motorn, tog några bilder.
Ser ut som en a4 300 Även jag har en stående på en pall,min kommer ifrån en MF 400 tröska. Ska vad jag förstår även sitta i mf 90 jordbrukstraktor. Min är till salu!
Väldigt osannolikt att den skulle ha det eftersom 300 är en mycket tidig motormodell och den saknar alla likheter med 236 serien. Forumets expert på gamla Perkinsmotorer Turbodiesel kan kanske ge ett exakt svar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej"
På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
Den här ser ut att vara i MF-utförande med gjutet svep och frontbryggans fästen inbyggda i blocket. Annars finns det en liten chans att industrimodellen delar något fäste med de senare, inget jag har erfarenhet av dock.
Både 270 & 300-motorn ska helst undvikas om man inte behöver/vill ha just en sådan, reservdelstillgången är ganska sparsam. Dock går de riktigt mysigt, och har skön dieselgång.
Jo de har en väldigt vacker gång och de brukar inte ha den speciella Perkinsdoften heller. Kanske har dessa gamlingar med sitt hypermoderna crossflowutförande en bättre förbränning än nyare modeller...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej"
På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
På kone data går det att läsa vilka motorer som sitter i tröskor. https://konedata.net Satt ju perkins i de små aktiv och Volvo tröskorna . Göran i Björnarbo
Själv har jag inte sett en 4.203 i/från någon tröska, i truckar är de betydligt vanligare. Jag gissar att tröskorna snabbt växte ifrån det lilla effektbehovet.
De små Volvo & Aktiv använde främst 4.99/107, eller 4.154 lite senare.